fredag 25. februar 2011

Invitasjoner til konfirmasjonen!

Etter en lang og møysommelig prosess, fant jeg omsider på et design som jeg kunne bruke på invitasjonene til Nikolai sin konfirmasjonen i mai. Siden han ville ha hvite kort, måtte han få det, men jeg måtte legge på litt sort og sølv for å få dem ørlite mer maskuline. Og når alt kom til alt, kunne han fortelle at det egentlig ikke var så nøye... tenåringer!!!  ;)

Jeg handla inn kort, konvolutter, sort papp, hvitt papir, sølvfarget dekorduk-greie, "Konfirmasjon" klistremerker og masse lim. Jeg fikk tatt en del bilder av gutten, og han valgte ut det han likte best (selvsagt ikke det jeg likte best, men det måtte nesten være hans valg...) Men det var veldig bra det bildet han valgte også, ble et fint utrykk for en konfirmasjon.

Det er ikke så enkelt å komponere en tekst for å ha inni invitasjonen. Hva skal det stå? Bare at den er da-og-da, der-og-der, klokka sånn-og-sånn? Nei, jeg synes ikke det. Så jeg valgte å gå for en slik versjon som dette;
"I anledning Nikolai sin konfirmasjon, lørdag 7. mai 2011, ønsker vi å invitere dere: (og så navnet på de inviterte fra denne familien), til feiring av begivenheten (og så hvor det skal være). Ca. kl 15:30 får vi servert gårdens spesialitet som er helgrillet gris. Etterpå blir det kaffe, kaker og sosialt samvær med konfirmanten.


Selve konfirmasjonen foregår i kinoteateret, kl 13:00, der er det veldig få plasser, slik at disse billettene gis til foreldre, søsken og besteforeldre. Vi ønsker dere hjertelig velkommen. (Og så valgte vi at alle "foreldrene" inviterte, steforeldrene også.)"

Jeg synes vi endte med en hyggelig tekst. Det var litt diskusjon omkring hvem som skulle invitere til feiringen. Bare foreldrene, både foreldre og steforeldre eller konfirmanten selv? At bare foreldrene inviterer følte jeg ble litt feil, for småfolket er jo en del av oss alle sammen, en slags utvidet storfamilie. At konfirmanten selv inviterer til feiring av seg selv, det liker jeg ikke. Virker litt som en "ego-tripp". Så dette ble den mest rette løsningen for oss. (I allefall for meg; jeg vet ikke om dette var noe som bare betydde mye for meg... men teksten ble nå stempla godkjent... så da var jeg fornøyd!)

Det er heller ikke enkelt å finne ut hvem man skal invitere, for hvor skal man sette grensen? Hvis alle skal komme; tanter og onkler, søskenbarn, søskenbarn med egne familier, venner og .... Ja, lista kan bli sørgelig lang! Vi landet på besteforeldre, oldeforeldre, tanter og onkler, i tillegg til de søskenbarna som er under konfirmasjonsalder. Da landet vi på 36 gjester, og det blir bra for en konfirmasjon!
 
Sånn som dette ser det ofte ut når jeg sitter og klipper og limer. Jepp! Jeg drar skuffen ut av kommoden - og strør alt rotet utover bordet...  ;)

Nikolai er den første konfirmanten i både min og faren hans sin familie som velger å være Humanetisk konfirmant. Han har selv tatt et standpunkt og gjort sitt valg. Han har reflektert en del over temaet, og funnet ut at det riktige for han ikke er Den Norske Kirke. Derfor har han meldt seg ut derfra og inn i Humanetisk forbund. Hans valg. Jeg synes det er flott at han ikke bare "følger strømmen". At han tar et standpunkt og gjør et valg. Selvsagt er det mange konfirmanter som tar et standpunkt og gjør et valg om kirkelig konfirmasjon også, men mange følger nok bare strømmen. (Avsporing, jeg vet....)
 
Vel, etter mye klipping og liming, tryllet resultatet seg etter hvert frem. Tror gutten ble fornøyd, til tross for at han "ikke brydde seg så veldig"! Her ser dere forsiden, baksiden og inni. Det ble en rolig kombinasjon av hvitt, sort og sølv. Jeg er rimelig fornøyd med dem!

Ang. konfirmasjonen ellers føler jeg overhodet ikke noe stress. Alt jeg trenger å gjøre er å bake et par kaker, finne klær til meg, Harald og småfolket. Og kle på meg og møte opp på konfirmasjonsdagen. ;)  Fabelaktig!!!

Har tenkt en del på en ting; til bryllup er det jo blitt vanlig å opprette en konto for pengegaver. Tenk så flott det hadde vært om dette hadde vært vanlig for konfirmanter også?
"Dersom du ønsker å gi konfirmanten en pengegave er det fint om du setter disse inn på konto nr sånn-og-sånn, så er gaven i trygg forvaring!"
Hva tenker dere om dette? Virker det "frekt"? Jeg tenker med skrekk-og-gru på å skulle ha store pengebeløp liggende en hel helg. Hvordan har andre løst denne utfordringen?

5 kommentarer:

  1. Så utrolig fine de ble! Synd at de ikke ble laget tidligere, for da tror jeg våre bryllupsinvitasjoner hadde sett veldig anderledes ut :) Åh, jeg skulle så ønske jeg var kreativ...

    Lørdagsklem i bøtter og spann :)

    SvarSlett
  2. så fine kort :)))))
    pusker litt selv med kort i små stunder, men blir nok lenge til jeg legger ut bilder av de, for å si det slik ;)

    har selv konfirmant til neste år, så du har inspirert meg til å lage innbydelsene selv :)
    klem:)

    SvarSlett
  3. Takk, jenter! Er morro å lage kort når man får det til! Og det synes jeg at jeg gjorde denne gangen.

    Kjersti; jeg er SÅÅÅÅ spent på å se invitasonene deres, at det vil du bare ikke tro! Jeg er HELT sikker på at de er fine! :) Og anledningen er jo magisk... :)

    Aina; det er litt stas å lage invitasjonene selv, i stedet for å bare kjøpe noen. Jeg anbefaler deg stort å lage dem selv. Og siden du dekorerer de lysene dine så vakkert, er jeg helt sikker på at kortene dine også er fine!

    Håper dere har en flott lørdagskveld!
    *klemme-klemmer*

    SvarSlett
  4. Wow! Så flink du er! Skikkelig kreativt laget, Siv! Imponert!

    Forøvrig synes jeg ideen din om konfirmasjonskonto var genial! :0)

    SvarSlett
  5. Tusen takk, Kristine!
    Jeg ble veldig fornøyd med invitasjonene.

    Jeg likte også tanken på en konfirmasjonskonto, men faren syntes det var en veldig dårlig idé... han syntes gutten skulle få "klå" på pengene på konfirmasjonsdagen. For å være ærlig orker jeg ikke krangle om det temaet; jeg setter gaven inn på kontoen hans, det kommer besteforeldrene også til å gjøre, og hvis noen andre spør, kommer jeg til å gi dem kontonummeret! Penger er penger, om de er i form av papir eller tall på kontoen!!! Og FY f.... så jævli hvis noe skulle bli borte...

    Håper du får en strålende torsdag!!! :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!