søndag 6. april 2014

Tur til Stangfjellet!

FINALY!!!
I dag våknet jeg til strålende sol. Selv om formen var elendig, feber og snørr, så bestemte jeg meg for å utnytte soldagen og dra på tur.

Lett sekk med sitteunderlag, ekstra votter, rett-i-koppen suppe og ei flaske vann ble raskt pakket. GPS'en lå klar og det samme gjorde ei lydbok på telefonen. Jeg "skvisa" skiene inn i bilen og kjørte opp til Tverrvatnet. 10-12 biler på parkeringsplassen kl 11 denne solrike formiddagen.

De første 5-6 kilometerne av turen går i relativt flatt terreng. Her var det ennå rester igjen av den oppkjørte løypa, til tross for det sørgelige været som var i går.

Sola strålte og snøen var hvit og fin. Fra stigningen starter de siste 1-2 kilometerne var det ikke mange turfolk å se. De fleste går bare ett par km innover og setter seg i skråningen og griller eller bare koser seg i sola.

Etter drøyt 300 høydemeter og 7 km på ski var jeg ved målet; Stangfjellet og årets 7. Ranatraskenklipp! :)

Jubel og glede!
Dette Ranatraskenklippet er ett av de som må tas om vinteren. Ellers i året er det mange km over myrer for å komme til fjellet - og det er ekstremt slitsomt og tidkrevende å gå i. Så jeg er veldig glad at jeg rakk å få dette klippet i boks nå. Snøen begynner å bli dårlig, så det er nok ikke lenge før det blir håpløst å komme seg dit. Med mindre det kommer mer snø og kulde da, det kan jo skje!

Jeg storkosa meg! I 3 timer var jeg på tur. 2,5 timer gåtid og en halv time pause til utsikten på bildet til venstre. Utrolig vakkert.

På vei ned igjen var det kommet mange flere mennesker i skråningene på den flate strekningen, bare ett fåtall gikk helt opp på fjellet. Jeg traff 7 stykker på vei opp og ned fra toppen. Men det virka som om de kosa seg alle de som satt der med bål og engangsgriller. Unger som leka i snøen og høy Kvikk Lunsj-faktor!

Fantastisk godt å dra på tur igjen!
Håper det ikke blir lenge til neste gang!

2 kommentarer:

  1. Ser ut som en vakker tur!
    Selv om jeg aldri har planer om skiturer, så er jeg litt misunnelig på deg i dag. Jeg skulle også egentlig på tur i dag, men øs pøs regnvær satt en stopper for det. Bedre lykke neste helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke noe gøy å dra på tur i plaskregn, så jeg skjønner godt at du valgte å avlyse turen. Men det er kjedelig å være hjemme, så jeg håper at det blir bedre vær hos deg også snart. Her hos meg melder det sol og plussgrader noen dager til. Jeg håper virkelig at det holder seg frem mot helga også! Og at jeg blir frisk til da! :)

      Slett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!