onsdag 22. juni 2016

Første tur med MS Sjølvelive!

Mira og Una storkoser seg.
Vi feiret med Finnbiff til middag.
Lørdag henta vi MS Sjølvelive i Brønnøysund. Når vi gikk ut av havna der hadde vi liten kuling fra nord, nordvest helt til vi kom inn i Vevelstad sundet. Der ble det mer ly for vinden og roligere sjø.

MS Sjølvelive klarte seg fint i litt urolig sjø. Urlite vann piplet inn ett par vindu på babord side og den gamle kalesjen er søkk lekk, men vi forventa at båten ville trenge litt omsorg, den er jo tross alt en 1983 modell.

Vel fremme på Forvik ble båten tatt opp på båtvogn for at vi skulle få sjekka skråget, det så veldig bra ut, men vi oppdaga til vår store skrekk at det var omlakkert og hadde rosaskjær i fargen... ja, ja...

Hårballene koser seg ombord i MS Bærgælive.
Min kartplotter til venstre, Lasse sin til høyre....
Så lasta vi i første lasset med ting og tang. Dagen etter var det lasting av ennå ett lass med saker før vi la i vei på første båtturen. Vi valgte å gå innover Vistenfjorden, hvor vi er kjent. Dette er tross alt den turen hvor vi skulle bli kjent med båten og få notert hva som må skiftes og repareres. Båt og båtutstyr er kostbart, og siden jeg skal klare med 50% av alle utgiftene er jeg nok litt "festbrems". Det er mye "gutteleker" på ønskelista til Lasse.





Lunsj med klasse over; knallgode måsegg.
Men vi har bestilt alt som trengs for å sy ny kalesje, tro meg, den skal jeg sy selv! 3.300,- for alt materiellet. 16.000,- måtte vi betalt for å få den levert ferdigsydd... Så vanskelig kan det da ikke være? Og blir det håpløst leverer jeg delene til mamma, hun kan sånne ting... *latter*

Spleising av nye tau til både drivanker, vanlig anker og MS Bærgælive. Nydelig vær på mandag kveld.
Lettbåten som var med på kjøpet var en smule råtten...
men vi fikk en av foreldrene mine,
der må det bare lappes en 4-5-6-7-8 små hull ;)
Viksund 880 er en fin båt, synes vi og er strålende fornøyd med vår flytende hytte :)
Nå har vi bodd i båten i 4 døgn og må legge kursen hjemover for å dra på jobb. Vi drar hjem med ei lang liste med ting som mangler ombord. Det fikser vi ca halvparten av hver, så er alt klart til neste tur.

Av og til går det bare ikke ann å snu ryggen til Lasse i 2 minutter.....
for da finner han på ett eller annet sprell, som jeg får latterkrampe av.
Særiøst lekker, eller?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!