torsdag 25. august 2016

Helgelandskysten, med båt inn Storfjorden!

Etter å ha forlatt Lovund tøffet vi videre med båten langs kysten sørover til Velfjorden, målet var Sørfjorden. I fjor sommer gikk jeg over fjellene fra Vistenfjorden og ned hit (link). Det var gråvær, men det gjør ikke noe på tur.

Vel fremme ankret vi opp, pakket sekkene og rodde på land. Her er vi inne i Lomsdal-Visten Nasjonalpark med en gang vi setter føttene på land. Vi tok med oss en lett sekk og begynte å gå mot den gamle fjellgården Klausmarka, som jeg fortsatte til på turen min i fjor sommer (link). Turen er ca 3,5 km lang i greit terreng. En smule igjengrodd innimellom, som dere ser. Lasse hadde ikke vært her før, men det var helt tydelig at Mira og Una kjente seg igjen.

Etter en times tid var vi fremme. Vi gikk inn for å lese litt i hytteboka. Lasse var spent på om han ville finne ett notat etter farens besøk, men ei heller han fant det (jeg leta i fjor). Siden jeg ikke fant vann/brønn når jeg var her i fjor, gikk vi en tur rundt og lette, men fant ikke. Da antar jeg man må ned den bratte skråningen til elva. I fjor var det med tungt hjerte jeg forlot uten å vaske etter meg, men uten vann ble det bare rydding og tørking/kosting.

Det er så trist at denne fjellgården står og forfaller, men jeg håper virkelig at det er noen andre enn Brønnøy turlag som eventuelt får overta etter Skogselskapet, hvis de en gang skulle gi det fra seg. JA, så ærlig er jeg offentlig! Blir Klausmarka en gang ei DNT-hytte som blir forbudt for hund, ja, da synes jeg det er en tragedie! Dette sier jeg på grunn av den j***** irritasjonen jeg følte når vi kom til Strompdalskoia (link). Nå må jeg pressisere at jeg ALDRI har hørt snakk om at en slik overtagelse har vært diskutert/overveid eller nevnt på noen som helst slags måte!!!

Vel nede ved fjorden igjen laget vi bål, grillet pølser, fisket litt og fikk 6 små ørret. Gråvær og litt yr i luften, men vi kosa oss før vi rodde ombord i "Sjølvelive" igjen.

Dagen etter gikk vi opp til ett fjellvatn like i nærheten. Her fikk Lasse en stor fin ørret på første kastet, men etterpå var det ikke napp å få. Vi satte opp en liten gapahuk siden det var både sol og litt yr i luften, laga bål og grillet ørreten fra dagen før. Det er sørgelig, men siden ingen av oss hadde mobilen med ble det ikke ett eneste bilde herfra. På vei ned igjen plukket vi masse stor fin kantarell og spiste villbringebær. Har vi ikke helt fantastiske muligheter her i nord?