torsdag 29. juni 2017

Tur til Norges Geografiske Midtpunkt!

Norges Geografiske Midtpunkt ligger på N 63° 59.435 E 012° 18.462 (link til geocache)
Dette er i Ogndal, Skjækerfjella i Nord-Trøndelag.

Stien er ca 10 km lang og er klopplagt slik at man egentlig kan gå i joggesko hele veien.

Når vi gikk var det påkrevd med bedre fottøy enn joggesko, både fordi det var plaskregn og fordi vi skulle finne 38 cacher langs stien - noe som ofte medfører at vi må av stien og ut i vått terreng.

Turen er lett å gå, det er slak stigning den første km, så er det flatt hele veien inn mot midtpunktet. Som dere ser, fin sti å gå på og vi fikk et solgløtt ett kvarters tid utpå ettermiddagen. Godt med sol de få minuttene det varte.

Etter ca 5 km kom vi til en gapahuk ved et lite tjern. Dette måtte være ved turens 17. cache. Her var det glør i bålet, så det var bare å legge på noen kuber for å få stekt noen pølser. Vi antok at det var de to vi traff et par km tidligere som hadde hatt bål her, to eldre karer som kom med hver sin trillebår. De reparerte på kloppleggingen. Godt å høre, for dette var virkelig kjekt å gå på.

Jeg fikk varma og tørka føttene. To steder var klopplegginga under vann og jeg måtte ta av skoene og vasse over for å slippe å få våte sko til resten av turen. Temperaturen i vannet? Kjempevarmt! (Blank løgn!)

Innimellom delte stien seg, men det var hele tiden godt skiltet og godt klopplagt. Når vi kom til dette skiltet, hadde vi 3 km igjen til Norges Geografiske Midtpunkt. Vi var ved godt mot og kosa oss masse. Etter nok et par km traff vi to karer som holdt til ved DNT-hytta og håpet å komme seg på topptur i ett av fjellene.

Norges Geografiske Midtpunkt. Vi var i mål!
Det regna noe så helt sykt. Uten paraplyene hadde vi vært kliss våte.

Nåja, helt i mål var vi ikke. Vi skulle gå ennå noen km før vi skulle begynne på tilbake turen. 3 cacher til som lå lengre mot vannet skulle letes opp, noe som medførte 5 km ekstra. De 5 km hadde ikke så mye klopplegging, så det ble ganske mye myrvandring.

Etter 10 timer på tur, 25 km vandring i vakker natur, 38 cacher funnet og logget, var vi fornøyde tilbake ved vinterhuset på parkeringen ved 22 tiden.

Dette er også en tur jeg vil anbefale. Selv om det er ei mil inn til midtpunktet, så føles det ikke slik. Siden stien er klopplagt er det som å gå på en fin vei. Uten geocachinga er det kanskje 2,5-3 timers vandring innover, men med geocaching og pauser så tar det litt lengre tid. Man skal jo kose seg på tur.