mandag 30. oktober 2017

PanoRana trailen på Mofjellet!


I sommer dukket det opp en geocaching-trail i Mofjellet. Den starter rundt 400 meter over havet og går langs fjellet, hele tiden med flott utsikt mot byen og fjellene omkring. Trailen bærer navnet PanoRana (link til #8)


Jeg har logget de 8 cachene med å dele dem opp i 5 turer, ikke fordi det ikke er hensiktsmessig å ta dem i en tur, men fordi jeg har tatt dem som turer med hundene.


PanoRana #2 var den første, den ble logget 14. juni. Det var en flott tur med hundene og funn av en kjempefin cache full av julestemning.


Så gikk det noen måneder, helt til 8/10, før jeg og Lasse tok med oss hundene og gikk via #2 (slik at han fikk signert den) til #3. For en suveren utsikt! Dette ble Buffy sin første fjelltur. Vi hadde med kaffe og satt en stund og nøt utsikten mens sola varmet.

20. oktober gikk jeg, Mira, Una og Buffy til #4 og #5. Siden Buffy er så liten, ble det lang nok tur for henne. Nok en gang lot jeg meg imponere av den flotte utsikten langs hele stien.


Ei uke senere gikk jeg, Mira og Una til de 3 som lå lengst bort. #6, #7, #8. Jeg hadde lasta godt i den nye sekken min for å teste den med mye vekt i. Fantastisk sekk å bære.

Cachene skulle være greie funn, men på #6 hadde nok noen tenkt at de skulle hjelpe til og gjemme den veldig godt... Heldigvis fikk jeg hjelp av CO, slik at jeg fant den og fikk lagt den synlig, slik den skulle være.


På vei mellom #6 og #7 kom jeg på at det hadde vært en cache her før og bestemte meg for å se etter den. Joda, der lå den - og den var i god behold. "Tjønna" heter cachen (link) Kjempegøy å finne den igjen. Siden den er i god behold lot jeg den ligge. Vanligvis tar jeg med meg rester av gamle cacher hvis de bare er søppel, men denne er jo helt i orden.


Etter å ha funnet den siste tok vi kaffepause ved Hol-bua. Den ligger ved ei lita tjønn 415 meter over havet. Utsikten er flott og stillheten total. Det er rart at man er så nært byen, men samtidig så langt oppi fjellet i stillheten.

Dagen etter gikk Lasse tur med Una og Mira til disse cachene. Over natta hadde snøen lagt seg over landskapet.


Han fikk litt hjelp til å finne de cachene som lå på bakken, for de var nedsnødd og ikke så god sak å finne. Nydelig vinterlandskap.


De hadde også en super tur, selv om det snødde tett innimellom.


I dag bestemte vi oss for å ta den siste. PanoRana #1. Det var kommet 6-7 cm snø på bakken og hundene storkosa seg i snøen. Det blir mye lysere når snøen er kommet.


Vi satt en stund og drakk kaffe mens hundene løp rundt og herja i snøen. Super tur som passet perfekt for en snart 9 uker gammel Alaska og 12 uker gammel Buffy.


Mira var full av snøballer siden vi ikke tok på henne vinterdress, men hun er ei tøff dame og var like glad selv om pelsen var full av snø.

Nå er det sånn at Geotrollan blant annet skal kåre "Årets beste tradisjonelle cache", jeg har valgt å nominere hele denne trailen.

Ikke fordi cachene er noe spektakulære greier, men fordi de er enkle å finne og leder vei langs en flott tursti med fantastisk utsikt. En tur som er flott å gå uansett årstid, selv om ikke så mange av cachene er vintersikker.

Slike trailer vil vi ha flere av. Små trailer av cacher som tar oss med på vandringer i skog og fjell. Helgeland har flere slike, men dette er den flotteste trailen jeg har logget til nå i år, som er publisert i år.

Tusen takk for flott trail, kikkan!

2 kommentarer:

  1. Wow! Synd det er så langt unna, for dette virker som en trail helt etter min smak :) Dere bor i en vakker del av landet vårt.

    SvarSlett
  2. Ingen tvil om at det er vakkert på Helgeland. Vi bor i naturens skattekammer her i nord. Slike trailer som dette er jo så fine å gå, selv om dette var en sti jeg ofte tusler langs :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!