onsdag 10. oktober 2018

Selvprodusert garn, mårtøfler og mårvotter!

Innimellom renoveringen på gården har jeg laget litt garn av all ulla vi har fått. Jeg er rimelig fornøyd med resultatet, for jeg er absolutt nybegynner på dette. Pippi Langstrømpes filosofi med at; "Dette har jeg aldri gjort før, så det kan jeg helt sikkert!" Ja, den viste seg å stemme. Ikke helt 100% gjevnt, men det gjør ikke noe.


En del av det naturhvite garnet er farget med sopp og planter jeg har funnet rundt omkring her. Jeg har følt meg som den gale professoren mens jeg har kokt heksesupper av plantene og på magisk vis fått farge på garnet. Jeg blir like fasinert hver gang jeg løfter garnet opp av gryta og ser hvordan fargene fester seg.

Omsider er mårtøflene til yngstemann ferdig. Til og med ullvottene til kjæresten hans fikk en kant med mårskinn. Siden garnet som er brukt i votter og tøfler er ufarget, er det mye lanolin igjen i dem, dermed er de litt vannavstøtende og inneholder denne naturlige fuktighetskremen. Jeg er riktig så fornøyd med resultatet. 100% hjemmelaget, av ull fra Vandve og selvpreparert mårskinn fra Aursletta. Jeg gleder meg til å høre hva de synes og se om de har passe størrelse.

Neste prosjekt av denne arten er haretøfler til Lasse. Nå ligger to skinn i salt i kjelleren, men det spørs om vi ikke skulle hatt ett par til for å være sikker på at det blir nok. Moro med slike prosjekter, ingen tvil om det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!