lørdag 20. august 2011

Hva slags hytte drømmer du om?

Jeg undres meg ofte over hyttelivet. Som dere vet trives jeg ekstremt godt på vår hytte. Klippen Resort er 42 kvadrat, har 3 små soverom, kjøkken, gang, bad og stue - og nå også en stor fin veranda og stamp!!! Der er strøm, men ikke innlagt vann. Stua på knappe 14 kvadrat tar 5 minutter å vaske, ikke klarer man å bli svett av det heller. Men så til det jeg undres over;
Noen skal på død-og-liv ha hytter med alle fasiliteter som de har hjemme. Bad med varmekabler og steam-dusj. Vaskerom med varmekabler, vaskemaskin, tørketrommel og god lagringsplass. Stort kjøkken med varmekabler, oppvaskmaskin, microbølgeovn, kjølehjørne og gjerne en integrert komfyr i en hypermoderne kjøkkeninnredning. Stua må være 50-60 kvadrat, ha varmekabler, en pynte-peis som ikke trenger ved, 50" flatskjerm-tv, nye moderne møbler, minemalistisk pynt, helst strippet for personlige eiendeler av sentimental verdi. Gangen må være stor, med varmekabler, rikelig plass for klær og sko. Store soverom, med varmekabler, flatskjerm-tv med de samme kanalene som på stua, gjerne x'box og andre sånne tekniske duppedingser. I tillegg må hytta ha en stor hems, med de samme fasilitetene som finnes på stua, og klart det går en skikkelig solid trapp opp dit, og det er selvsagt ståhøyde der oppe.

Jeg kjenner ikke jeg misunner dem det grann. Ei hytte med ei grunnflate på 120 kvadrat + gir meg assosiasjoner om lange vaskedager, skyhøye strømregninger og mye rydding. Jeg blir sliten ved tanken. Da er det faktisk ikke bare utseendemessig den er stor som et hus, da blir den fysisk og mentalt også som et hus med alt som hører til!

Det finnes mange forskjellige slags hytter blandt folk jeg kjenner. Både små og store, gamle og nye, tomter klare for bygging av palass og falleferdige klare for restaurering. Det som har puslet meg litt er hvor forskjellige vi er. Noen har behov for å "ha det lettvint", og mener med det at de vil ha det som hjemme. Noen har behov for å komme seg ut av hjemmets plikter og til det enkle, personlige og nære.

For meg er hyttelivet enkelt. Jeg kan ikke begripe hvorfor hytter må være så store. I min verden er husene så store at vi omtrent ikke får øye på hverandre. Når vi kommer på hytta blir arealet mindre og vi kommer nærmere hverandre. Er ikke det en del av poenget?

Men vi er forskjellige.
Har du hytte eller drømmer om en?
Hva slags hytte er det du har eller drømmer om, og hvilke tanker ligger bak?

(google-bilder denne gang, bortsett fra det første som er av Klippen Resort!)

6 kommentarer:

  1. Jeg tror at de som har råd til den type luksushytte du beskriver, har råd til både strømregningene og vaskehjelp.

    Men jeg tror også at for noen er ferie å gjøre minst mulig, bare kose seg. Og for å oppnå det, kreves det alle mulige hjelpemidler. For andre er ferie å ha det anderledes enn når man er hjemme, sånn som du (og til dels jeg), som vil ha det litt primitivt på hytta.

    Min hyttedrøm har jeg allerede, bare den blir klar til bruk igjen ;)

    SvarSlett
  2. Nja, kanskje har de det, råd til å betale for strøm og vaskehjelp... Men vaskehjelp på hytta? Hmmf... ja, ja...

    Hvordan man vil ha det er ytterst forskjellig, en god ting for alle, da blir bare mangfollet større.

    Men jeg må innrømme at jeg gleder meg stort når jeg ser en gammal falleferdig hytte bli satt i stand av neste generasjon! Minner, personlighet og familie-eie blir tatt vare på igjen... :)

    P.S! Håper det ikke drøyer alt for lenge før hytten din er satt i stand igjen!

    SvarSlett
  3. Jeg er også absolutt mer glad i gamle hytter med sjel og personlighet, og som er stappfulle av minner. Men jeg skal ærlig innrømme at jeg til tider er dritt lei av ansvaret med restaurering og stell på både hus og hytte, så det hadde vært veldig deilig å hatt råd til å la noen andre ta seg av det på hytta, slik at vi bare kunne kost oss der.

    Alle gulvplatene er nå lagt! Neste steg er å få lagt linoleum og tepper, så er det lister og kjøkkenbenk som gjenstår, og etter det er det bare å få på plass alle møbler og sånt. Kanskje, kanskje, kanskje vi blir ferdige i år?

    SvarSlett
  4. Krysser fingrene og håper dere blir ferdige snart! Litt av en prosess dere har vært gjennom. Men jeg går ut fra at ingenting av dette ville vært gjort hvis ikke ulykken med vannet hadde funnet sted?

    Gleder meg til å se bilder fra den helt ferdige hytta!!! ;)

    SvarSlett
  5. Nei, hytta var i tipp topp stand innvendig, så det hadde ikke vært nødvendig å gjøre noe som helst hvis vannet ikke hadde tatt seg en tur ut av rørene.

    Nå har ikke vi stresset mye med å bli ferdige, og det har vært perioder det har vært umulig for oss å gjøre noe som helst, men den siste biten har gått veldig fort. Og jeg lover bilder veldig snart! Er sykemeldt i 3 uker til, så jeg skal snart ut på teppe- og linoleums-shopping :)

    SvarSlett
  6. Da får dere litt tid fremover for å holde på. Men husk nå å hvile litt også, sånn at du blir frisk igjen. Gjør positive og lystbetonte ting; kanskje å holde på med hytta er god medisin? ;)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!