torsdag 8. desember 2011

Jul i Skomakergata....

Debatten omkring "Jul i Skomakergata" raser i år også. NRK har besluttet å aldri sende serien igjen, men likevel protesterer det norske folk like mye hvert år. Jeg mener å huske at den sist ble sendt i 2003.

NRK drives av lisenspenger, betalt av det norske folk, men dere.... det gir oss tydeligvis ikke stemmerett! Begrunnelsen for avgjørelsen er som følger;
"NRK begrunner avgjørelsen med at julekalenderen er utdatert.
– Tempoet, temaet og måten kalenderen kommuniserer med seeren på, mener vi ikke lenger fungerer for barn i dag, sier programredaktør Nils Stokke i NRK."
Neivel?!?! Sånn at barn av i dag ikke synes det er koselig med gammeldags jul? Sånn at barn av i dag har vondt av litt ro, fred, hygge, senking av krav og noen ord om menneskerettigheter!?!? Vet dere? Jeg tror faktisk "Jul i Skomakergata" vil inspirere barn til lek. Serien er enkel, tydelig, forståelig og gledelig.

Barn er èn seergruppe. Voksne er en annen. Serien ble første gang sendt i 1979. En stor del av befolkningen har på sett og vis vokst opp med den. Den er JUL!!! Jeg skulle likt å sett det norske folks reaksjoner dersom NRK-programredaktør Nils Stokke hadde kommet med uttalelsen;
"Grevinnen og hovmesteren" blir ikke sendt flere ganger.NRK begrunner avgjørelsen med at julefilmen er utdatert.
– Tempoet, temaet og måten serien kommuniserer med seeren på, mener vi ikke lenger fungerer for folk i dag!"
Blir ikke dette programmet i samme kategorien? Utdatert, men likevel hyggelig å se på, en del av julen? "Grevinnen og hovmesteren" er blitt sendt HVERT år siden 1980. Men likevel ser ikke NRK på denne som utdatert... Joda... Men hvorfor går den ennå? Jo, fordi den er morsom, hyggelig og er blitt en del av julen i Norge!



NRK mener at folk som vil se "Jul i Skomakergata" bare kan kjøpe den på DVD. Joda, en grei løsning, men det blir ikke - etter min mening - på noen måte det samme som å sitte å vente i spenning til klokka er der, for å se hva som skjer i Skomakergata i dag. Til tross for at vi vet det så alt for godt!

Og om den nå har for lavt tempo, for lavt støynivå, for dårlig kommunikasjon og at temaet er får dårlig - kan den ikke da bare sendes likevel? HVERT år, før den julekalenderen som NRK mener er best for norske barn? Så kan foreldre og voksne rundt om i de norske hjem selv vurdere om dette programmet er noe de ønsker at deres barn skal se.

At TEMAET er for dårlig?!?! Hva skal temaet være i en JULEKALENDER?!?! Jo, en skildring av dagene fra 1.- 24. desember! Nisser i Blåfjell finnes da slett ikke... Men gavelaging, smultringbakst, luciaboller, julebesøk, hemmeligheter og julegran på torget; det finnes da den dag i dag, eller hva?!?!

Jeg lar meg storstilt imponere av NRK!
- og håper det norske folk fortsetter å protestere!

5 kommentarer:

  1. Snodig at du skulle skrive dette innlegget nå, for det er ikke mer enn en halvtime siden jeg sa til Eileif at det er vi lisensbetalere som til en viss grad sørger for at vi har NRK, og så har vi ikke stemmerett.
    Jeg er med på å protestere, vi vil ha tilbake Jul i Skomakergata!!!

    SvarSlett
  2. Ja, Kjersti! Jeg er enig! Vi blir rundlurt... NRK har til og med flere kanaler, EN av dem kunne vel sendt "Jul i Skomakergata", så kan en av de andre sende det andre "skvipet" som går!!!

    Jeg savner også "The Julekalender"... den er hysterisk morsom. Hele landet går jo rundt og snakker "norw-engelish" hele desember når den går!!!

    SvarSlett
  3. Serien er utdatert. Voksne kan se gode og gamle filmer og forstå tidsånden og slike ting. Unger synes det er rart og kjedelig.

    SvarSlett
  4. Vet du, Anonym; jeg respekterer din mening, MEN hvis vi ser sånn på det, så var den vel LANGT fra tidsriktig i 1979 også..... ;)

    SvarSlett
  5. Flere år siden siste kommentar ser jeg...må likevel legge igjen noen ord kjenner jeg :). Har fire barn her hjemme og skomakergata har vi kjøpt på dvd pga Nrks triste avgjørelse. Barna mine setter stor pris på skomakergata og det rolige livet der. Serien er ekte og jordnær og har mye godhet i seg. Barn har ikke vanskeligheter med å forholde seg til en tid som er forbi, det gir en dybdeforståelse de har godt av samtidig som de lever i 2014. Heia skomakergata!! :-). Pam

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!