fredag 2. desember 2011

Lavkarbo og meierismør!! #*"*}%*#"

At folk vil dytte i seg enorme mengder fett til daglig, kalle det lavkarbo-slanking og tro at det er bra for kroppen er helt ubegripelig for meg. En ting er at jeg ikke kan fatte og begripe at folk klarer å stappe i seg så mye fett at det blir krise for julebaksten til "mannen i gata", en annen ting er at så snart vi hører om at det begynner å bli lite av disse varene i butikkene; da hamstrer vi! Tror dere det kommer til å bli kastet mange tonn smør på nyåret, på grunn av dårlig dato?

I går ettermiddag var jeg innom flere butikker for å få tak i helt normalt meierismør for å få bakt noen julekaker, men hva møter jeg? Jo, tomme butikkhyller! Hvor har alt smøret tatt veien? Skal virkelig hele befolkningen bake SÅÅÅÅ mye til jul? Nei, det er lavkarbo-folket som har gått hardt til verks - hamstret smør slik at de virkelig får smurt blodårene i ukene frem mot jul!!! Er det virkelig mulig at nordmenn kan trylle i seg så mye fett?!?!
I vår ellers så opplyste verden?!?!?!

Jeg blir ganske så forferdet. Hva har skjedd med lærdommen om at blodårene våre tettes igjen av at vi inntar for mye fett? Er det helt glemt? Eller er lavkarbo-folket og fettinntaket deres bare en ny metode for å opprettholde arbeidsbelastningen for kirurgene på sykehusene rundt om i landet? Jeg skjønner at det er viktig å beholde arbeidsplasser og sykehus, men å være med på denne prosessen med livet som innsats er langt utenfor min fatte-evne.

Hva skjer med alt fettet vi tryller i oss? Er det noen som har hørt om hjerteinfarkt? Hvis noen har glemt hva hjerteinfarkt er, så kan jeg oppfriske hukommelsen litt; TETTE blodårer i blodårene rundt hjertet - de blodårene som gir hjertet nok oksygen til å fungere - og for de som ikke har fått det med seg; hjertet er livsnerven vår! En del av fettet vi tryller i oss havner i blodbanen og vil etter hvert tette til blodårene våre... Når blodårene rundt hjertet tettes igjen, får ikke hjertet nok oksygen - og dør - sakte men sikkert!

Lavkarbo meg hit og lavkarbo meg dit. Joda, det er helt sikkert hyggelig å feire jul på sykehus under en stor lampe som lyser som julestjerna over brystkassen mens kirurgen kjemper en kamp mot klokka for å få staket opp blodårene du har tetta igjen med lavkarboen din! Det blir man helt sikkert slank av!!! Grrrr.....

Men for all del; kirurgene skal ha noe å holde fingrene i gang med, sykehussenger skal fylles, meieriene skal få solgt produktene sine.... så spis smøret ditt du!

.... og skulle du nå innse galskapen før det er for sent; tusen takk! Kanskje jeg kan få bakt noen kaker til jul?

9 kommentarer:

  1. Hei
    Man kan ikke gi lavkarbodietten ALL skylda for mangelen på smør........
    Dette leste jeg på nettet:

    "Vi har dessverre en knapphetssituasjon på smør på grunn av lavere tilgang på melk og høyere etterspørsel etter smør. Hovedårsaken er at hittil i år har norske kuer produsert 20 millioner liter mindre melk enn på samme tid i fjor. Dette skyldes at fòret er av dårligere kvalitet på grunn av mye nedbør. Samtidig er det også et lavere fettinnhold i melken, noe som reduserer anvendelse til smørproduksjon", opplyser Tines kommunikasjonssjef Kari Raunedokken på nettsidene.

    Bare til opplysning:))
    Og så er jo ekte smør bedre til matlagning enn margarin synes nå jeg da:)) Og sunnere faktisk!

    Ha en fin adventstid
    Tanja (Hemnesberget)

    SvarSlett
  2. Heisann Tanja!

    Dette var nok mer humoristisk oppspinn fra min side.... bare sånn for å irritere lavkarbo-folket litt... ;)

    MEN det med at høyt smørforbruk og hjerteinfarkt henger sammen, det er nok en sannhet i seg selv....

    Hadde jeg nå bare fått tak i smør sånn at jeg fikk laget noen julekaker... så hadde jeg vært strålende fornøyd!

    Kos dere med adventen på Hemnesberget også!

    SvarSlett
  3. Ha,ha. Eg e såååå enig med deg Siv-Anita!! Syns det snakkes lavkarbo overalt om dagen. Derfor lik eg å provoser litt ekstra imot......
    Det e jo synd på oss stakkara som ser ut som beinrangel av all høykarbomaten vi tyller i oss.

    SvarSlett
  4. Var ikke meningen å ikke skrive navnet mitt over.
    Adventshilsen fra Cathrine.
    Ha en karborik advent og jul:)

    SvarSlett
  5. He, he... Cathrine, av en eller annen merkelig grunn skjønte jeg at den kommentaren var din!!! ;)

    Og vi kommer nok helt sikkert til å ha en karborik advent og juletid her hos oss!!! :)

    SvarSlett
  6. Ja jeg skjønte det jeg og at det var for å irritere karbo-folket;) Men sian jeg jobber på butikk er det greit å gi enkelte sure folk et skikkelig svar på HVORFOR vi ikke har smør!!! Noen tror det er MIN feil at vi ikke har.........Så derfor vet jeg litt om smør-krisa som herjer i landet:)
    Men.... har nettopp skrevet ut oppskrifta di på sjakkruter, og heldige meg fant et halvt kg smør i kjøleskapet:)))) JIPPI!!! Innkjøpt for sikkert to måneder siden:)
    Vh Tanja
    Ps: Hils Harald så mye fra gubben, og neste gang dere er på Hemnes må dere stikke innom:)

    SvarSlett
  7. -og alle pepperkakehjerter kan glede seg: Statens Landbruksforvaltning har satt ned tollsatsen fra 25,10 til fire kroner kiloen på smør resten av året, og dagligvarekjedene har allerede bestilt smør fra Belgia og Estland! Så da blir det vel jul, da?! Jeg hadde forresten aldri trodd jeg skulle skrive verken Statens Landbruksforvaltning eller tollsatser, det kunne blitt en once in a lifetime- opplevelse, men så ble det til og med to ganger ;o)

    SvarSlett
  8. Kjære Tanja!
    Klart det er din feil at det ikke finnes smør! Hadde ikke du solgt alt smøret for en måned siden, hadde det vært litt igjen nå! he, he... Nei, jeg kan tenke meg det er grusomt å være i kassa på en butikk nå... OMG, det må være ille!!!
    Hilser tilbake fra Harald! Lenge siden vi har vært på Hemnesberget nå... men plutselig dukker vi opp som troll av eske!

    Berit; - og alle hjerter gleder seg; smør er smør, uansett om det kommer fra norsk, belgisk, estisk, svensk eller tysk ku! For; ku er ku, ikke sannt???? :)

    SvarSlett
  9. Garantert at noen smører seg på denne "krisa"!
    Ha en flott fredda'!

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!