søndag 17. mai 2015

Myyyyyye geocachingaktivitet!

Den siste uka har det bare vært jobb, tur med Mira og mye geocaching.

Jeg hørte rykter om at en av de nypubliserte cachene i distriktet hadde vanskelighetsgrad 5 og hadde ligget urørt i 11 dager. Jeg samla sammen en gjeng til letedugnad ved midnatt på Kristihimmelfartsdag, men nyskjerrigheten tok overhånd, så jeg stakk innom området for å få ett overblikk.

Noen minutter etter at jeg kom, dukka det opp to biler, ei av dugnadsgjengen kunne heller ikke få ro i seg til å vente, samt to andre ute i samme ærende. Det ble ett hyggelig mini-event, hvor jeg plutselig fikk øye noe som absolutt ikke hørte hjemme i naturen der vi var; cachen selvsagt! Fornøyd kunne jeg logge som FTF, 11 dager etter publisering, utrolig til å være i Rana, hvor de fleste nypubliseringer blir logget innen det er gått 11 minutter etter publisering!

Utrolig nok min 14. FTF (First To Find) i år!
(Bildet til høyre er selvsagt av en annen logg og bildet over fra ett helt annet sted...)

Nei! AAA
Går det denne gangen?
I går var jeg og en annen geocacher ute på leting igjen. Cache høyt oppe i en fuglekasse. Gode råd er dyre når man ikke har med stige og treet ikke har en eneste gren å stå på... En pinne gjorde det mulig å fiske den ut og få den ned. Loggen ble signert - og da måtte selvsagt cachen opp og inn i fuglekassa igjen.

Etter masse, masse prøving og feiling som bestod i at jeg prøvde alene først. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg fikk boksen i hodet når den ramla ut av kassa... like overaska hver gang, like vondt i hodet hver gang. Men så fikk vi, ved iherdig samarbeide cachen på plass ved hjelp av å kile boksen fast i en pinne og dytte den inn i fuglekassa med en annen. Fornøyd lukka vi luka mens vi lo noe fryktelig...

Pr. i dag har jeg logget 3228 cacher, men det begynner å bli tomt for grønne bokser på kartet her i Rana. Skrekk og gru! Egentlig begynner det å bli glissent overalt i 40-50 mils omkrets. Blir lange turer etter hvert nå.

Helt siden jeg startet med geocaching 25. mai 2010 har jeg notert cachefunnene i små notatbøker. Bok nr. 7 er halvskrevet nå. Cachens funn-nr., navn, dato for logging, hvilken type, hvordan den var gjemt, om det var noe spesielt med den, eventuelt også sluttkoordinater hvis det er en mystery eller multi.

I dag er det 17. mai feiring over hele landet. Heldigvis slipper jeg barnetog og masse styr. Russetiden er over for eldstemann i huset, han er rødruss i år. Det har vært moro for meg å ha huset fullt av feststemt ungdom. Likevel; gratulerer med 17. mai, alle sammen!

3 kommentarer:

  1. Jeg hadde titta opp på fuglekassa, tenkt at denne får jeg ikke tak i, og så gått. Da hadde jeg ihvertfall sluppet å få den i hodet flere ganger :p

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har funnet ut at hjelm er godt geocachingutstyr for slike oppdrag :P Forlate åstedet?!?! ALDRI i verden :P

      Slett
    2. *ler* Hjelm for å cache, faktisk :p
      Er ikke lenge siden Eileif og jeg sto og så på en cache som vi aldri i verden ville klart å få tak i uten hjelpemiddel, og så gikk vi. Så det går så fint så ;)

      Slett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!