onsdag 6. mai 2015

Omplassering av hund!

Mira er ett sjarmtroll.
Det er nå gått en måned siden jeg adopterte Mira. En 8 år gammel Amerikansk Cocker Spaniel. For oss har denne prosessen vært helt uproblematisk. Mira fant seg godt til rette fra dag en. Har vært glad, tillitsfull, trygg, lydig og enkel å ha med å gjøre hele tiden, selv om hun finner på noen rampestreker innimellom.

I tiden som har gått siden Mira kom hit, har jeg tenkt en del på dette med omplassering av hund.

Selv brukte jeg mye tid til å tenke over om jeg egentlig ville ha hund, det er helt klart mye arbeide med dem og de krever en god del omsorg og oppmerksomhet.

Noen måneder før Mira ble adoptert begynte jeg å følge med på annonsene på finn.no. Jeg leste veldig mange annonser, men ingen føltes helt rett for meg.

Jeg viste at jeg helt klart ikke hadde lyst til å oppdra en valp.

I tillegg hadde jeg følgende kriterier;

  • En voksen hund. Ferdig fysisk utviklet og oppdratt.
  • Mellomstor. Ikke så liten at den ikke ville klare fjellturer (siden jeg lever ett aktivt liv), ikke så stor at jeg ville slite med å finne "barnevakt" om det skulle bli behov for det.
  • Ikke utrygg i møte med andre hunder. Siden jeg bor i byen vil det være naturlig å møte mange andre hunder når man går tur i nabolaget.
  • God helse.
  • Ikke utrygg i møte med barn. Selv om jeg ikke har små barn, så møter man barn overalt.
  • Ikke en jakthund. Jeg går ikke på jakt og kan ingenting om hvordan disse hundene opptrer.
  • God dialog med tidligere eier.
  • Årsaken til omplasseringen. Det kan være mange årsaker til at noen vil omplassere hunden sin. Men jeg ville ikke ha en hund som ble omplassert på grunn av allergi eller at noen bare var lei av å ha hund. Dette fordi at hunden da kanskje ikke hadde fått nok omsorg og oppmerksomhet i tiden før avgjørelsen ble tatt. Jeg ville ha en hund som hadde det bra der den var.
  • At tidligere eier følte seg trygg på at hunden ville få det godt hos meg.
Det som ikke var viktig for meg var;
  • Rase og stamtavle. Jeg kunne like gjerne ha en blandingshund. Ønsket meg en turvenn, ikke en utstillingshund.
  • Pelsstell. Jeg har god tid til å stelle pelsen til en hund.
  • Alder, bare den var voksen.
Jeg ga meg god tid. Å overta ansvaret for en hund er noe man må være helt sikker på. Den er ett levende vesen som man ikke bare kan gå lei av. Man må tenke mange år frem i tid.

Mira med langhåra pels, en stund før hun ble adoptert.
Før påske kom jeg over en annonse jeg leste flere ganger. Denne var om Mira. Det som stod i annonsen følte jeg passet for meg. Jeg brukte påsken til å tenke over om jeg skulle ta kontakt. Noe jeg bestemte meg for å gjøre.

For oss har denne prosessen gått utrolig bra. I forkant var jeg forberedt på noen dager med at hun ville savne sitt gamle liv, ikke spise noe særlig og kanskje "sture" litt. Dette skjedde ikke. Det har vært mye spennende som har skjedd her, mye aktivitet og mange å få all oppmerksomhet fra. Og mange å stjele mat fra... festlig frøken...

Mira løper i Talvikparken.
Man må heller ikke tro at det er gratis å ha hund, for det er det ikke. Selv om hunden eventuelt blir omplassert vederlagsfritt, så er det andre ting som koster en del. De bør ha bur og seng. Matskåler, mat, bånd og dra-seler. De trenger veterinær-tilsyn og medisiner når de blir syke.

Jeg har brukt mye penger på utstyr, veterinær og medisiner siden hun fikk dobbeltsidig ørebetennelse. Det vil også koste en del å få "pass" slik at hun kan bli med over grensen til Sverige. Alt dette i tillegg til fòr og godbiter. Hun har heldigvis ID-chip, men må bare omregistreres til meg, noe som er viktig i tilfelle hun kommer bort ett sted.

Jeg har en oppfordring til alle som ønsker seg hund, om det er en omplasseringshund eller en valp;

  • Sjekk hele familien for allergi før du får hunden.
  • Finn en hund som passer inn i ditt liv. Det er du som får hund, ikke ungene eller naboen.
  • Forstå at den må få gå/løpe tur hver dag, uansett vær.
  • Forstå at den lever lenge i ca 15 år, du skal ha tid til den så lenge.
  • Innse at alle hunder krever pelsstell. Børsting og vasking.
  • Hele huset blir fullt av hundehår og sølete poteavtrykk. Det kommer man ikke unna.
  • Ha for alt i verden økonomien i orden. Det koster en del å ha hund og uforutsette utgifter kan dukke opp.
På skitur i fjellet.
Alt dette er kanskje helt opplagt, men ekstremt viktig å tenke over. Vær sikker før du skaffer deg hund. Hvis du ikke har hatt hund før kan det være greit å prøve å få låne en hund en måneds tid, være hundepasser mens eieren er på ferie eller noe.

Jeg er utrolig glad for det valget jeg har gjort. Føler meg kjempeheldig som har fått overta Mira og er veldig takknemlig for at tidligere eier viste meg tilliten verdig. Tusen hjertelig takk, Stina.

Nå gleder jeg meg enda mer til sommeren. Det kjennes veldig fint å ha fått en turvenninne.

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Takk, Berit!
      Det meste av det jeg skriver er vel ganske opplagt, men det overasker meg hvor mange som ikke tenker mer nøye over hva hundehold egentlig innebærer.
      Heldigvis storkoser vi oss med valget som er gjort her i huset :)

      Slett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!