søndag 11. desember 2016

Julebrev 2016!

I år kommer jeg ikke til å sende noe julebrev til venner og familie. Ikke med posten i alle fall. I stedet publiserer jeg det her. En ørliten oppsummering av året som har gått.

La meg starte med begynnelsen av året 2016. Bitende kulde ble kjennetegnet i årets 2 første måneder. Vi kom oss likevel på noen turer, blandt annet til hytta på Aursletta.

Sola nådde så vidt fjelltoppene og landskapet var dekket av snø. Vakkert, men kaldt.

Påsken ble ikke tilbragt på hytta, men i lavvo på ett lite sted i Nord-Trøndelag som heter Lund. Vi hadde noen fine dager der, gikk turer og fant geocacher.

Å bo i lavvo storkoser vi oss med, gode soveposer og liggeunderlag, ovn som lager god varme; da er det bare superfint og veldig enkelt å dra på tur. På Lund var snøen stort sett borte, vi hadde fint vær og bare kosa oss.

I april startet geocachingsesongen for alvor, så i slutten av måneden tok jeg noen dager fri fra jobb og pakket bilen full av lavvo, utstyr og hårballer og la i vei mot Bogn i Nord-Trøndelag. Ett eldorado av over 1000 cacher ventet og vi skulle være på tur i over 2 uker. Først alene vi tre jentene, så kom Lasse og møtte oss når han fikk friuke. I dette området var det varierende føre i denne perioden, noen steder var det snøfritt, andre steder lå det ganske mye snø.

I slutten av mai la vi i vei til Inner Bredek og Granneset. Det var overaskende mye snø langs stien og vi slet noe fryktelig før vi kunne ha første overnattinga på Inner Bredek, ei lita koie oppi fjellet. Dagen etter gikk vi videre til Granneset, det tok litt tid i den dype snøen.

Vi storkosa oss på den gamle fjellgården Granneset også. Vi fikk huset varmt og godt etter hvert, hadde bål ute og grilla pølser til Mira sin store begeistring, hun er ett skikkelig pølsemonster...

Kreativiteten er stor; i mangel på yatzyblokk og terninger, da kappa Lasse opp en sekskanta blyant og vi hadde prima terninger.

Siden Aursletta liksom ikke er "min" plass, snakka vi mye om å kjøpe ei lita koie/hytte på fjellet ett sted. I lang tid fulgte vi med på finn.no hva som var til salgs i Nordland og Nord-Trøndelag. Vi fant fint lite som frista.

Så begynte vi å snakke om båt. Det er jo det vi begge er oppvokst med - og en båt er jo ei lita hytte, bare at den flyter og kan flyttes fra sted til sted. Som tenkt så gjort, vi leta etter båt og fant en som passet oss utmerket. En 27 fots Viksund.

I midten av juni dro vi til Brønnøysund og henta den. Alle fire var kjempefornøyde.


Så var det bare å innse at tiden var kommet for at Nikolai skulle flytte og bli student. Han kom inn på noe slags IT studie (jeg har ikke helt forstand på hva det er slags kompliserte greier han studerer) i Oslo.

Etter å ha kasta oss rundt og funnet hybel til han, pakka vi flyttelasset i bilen og kjørte sørover. Vel fremme i storbyen brukte vi 3-4 timer på å flytte gutten inn og få det meste på plass. Nikolai ble igjen noen dager for å gjøre seg kjent før han reiste en tur nordover igjen. Har han det ikke koselig?

Han stortrives i storbyen, både med studier, sosiale greier og frivillighetsarbeide. Kristian besøkte han i høstferien og kom hjem fullt bestemt på at han skulle til Oslo og studere han også. Om det blir studie innen internasjonale relasjoner eller IT på han også, det er ennå usikkert. Jeg føler meg rimelig sikker på at han finner ut av det etter hvert.

Så var det tid for 3 ukers båtferie for meg, Lasse og hårballene. Kristian reiste til Kreta sammen med 2 kompiser og kosa seg ei uke under sydensolen. Nikolai hadde vært i Amsterdam sammen med noen venner i juni, så hans ferie var over.

Vi reiste rundt på Helgelandskysten i tre uker. Vi var på Lovund, Løkta, Herøy, Hjartøyvågen, Esøya, Ylvingen, Svartvassbukta i Halsfjorden, Tro, Vistenfjorden, Velfjorden, Storbørja, Lisjbørja, Storfjorden, Brønnøysund...

På slutten av ferien gikk vi en kjempefin tur fra Storbørja og inn i Lomsdal Visten nasjonalpark. Der hadde vi ei overnatting i telt i nydelige omgivelser.

Siste frokosten ombord i Sjølvelive hadde vi på Esøya før vi la kursen mot Forvik igjen. Vi har storkosa oss ombord og er ikke ett sekund i tvil om at flytende hytte ble det riktige valget for oss.

Men det betyr ikke at teltlivet er slutt. Vi har hatt flere fine båtturer etter ferien, men også hatt noen flere telt og lavoturer. Blandt annet dro vi til Snåsa området i oktober. Da overnatta vi i telt og storkosa oss med det. Bildet over er fra Frøyningen, vanvittig flott sted.

Men så er det dette med vinter, snø og ekstremkulde. Lopper i blodet, steder man ønsker å besøke, ja, dere vet.... så da endte vi opp med å kjøpe vinterhus; dvs bobil. Eller det er ikke helt sant, for båten kjøpte vi sammen, bobilen har Lasse kjøpt alene (så mye penger har ikke jeg....)

Vel, vel... med vinterhus kunne vi ta en desemberutflukt til Trondheim og området deromkring. 5 døgn på tur med ett så fint vinterhus, ja da har vi det supert! Bare å parkere og ta kveld når vi finner det for godt, ikke avhengig av å få teltplugger ned i steinfrossne bakken....

Nå skal vi være godt rusta for alle slags turer - og godt er det, for det er jo på tur vi er all den tid vi ikke må stikke innom på jobb... Til vinteren håper vi å få overnatta både i telt og lavvo i snøen, det må jo prøves det også. Så blir det nok flere turer med vinterhuset, påsketur til Aursletta, før båtsesongen kan starte igjen når vi har fått litt lengre dager, sånn omkring mars en gang.

Som dere skjønner; jeg har det veldig bra og storkoser meg med livet! For dere må vel være enig i at jeg lever et rimelig fabelaktig liv? ;)

Onsdag kommer Nikolai hjem på juleferie. Vi gleder oss veldig til å se han igjen. Julaften antar jeg at vi blir i Sandnessjøen, før jeg skal hjem for å jobbe en hel uke i strekk. Det er koselig å være på jobb i jula, så det blir nok fint.

Så nå ønsker jeg dere alle en riktig god jul og et supert nytt år!

2 kommentarer:

  1. God jul, snuppa! Og god jul til alle dine kjære.
    Og så ønsker jeg at du får et enda bedre 2017 enn 2016 var, for siden 2016 var så bra vil jeg deg bare enda bedre <3

    SvarSlett
  2. Ønsker både deg og Lasse + hårballene en flott jul og et enda bedre nytt år.

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!