lørdag 21. april 2018

Vi skoger og bygger hønsehus!

Vi har felt en masse store gran rundt eiendommen, men ennå gjenstår masse, både for å få utsikt og grønnsakshage. Området til hønsehus og hønsegård er stort sett ferdig hogget. Dagens første bilde viser utsikta fra stuevinduet. Ikke så ille dette. Prøvde meg på ett panorama bilde, så det ser litt snodig ut....

Rundt huset er det begynt å spire og gro. De første blomstrene er begynt å se dagens lys.

Jeg ble litt forferdet når jeg kom gående mot lyden av motorsaga, for Lasse stod inntil husveggen og beskjerte rosebusker. Med MOTORSAG! Jizzes! Beskjære rosebusker med motorsag!!! Så ble han sittende fast i buskaset... Han lærte (forhåpentligvis) at man slett ikke beskjærer rosebusker med motorsag....

Bygginga av hønsehus går fremover. Lasse har skoga og laga material i flere uker. Så nå er det ei høvelig ryddning i skogen og vi kunne begynne å sette opp byggverket.

Fundamentering. Vi tenkte å begynne å grave og støpe, men så fant vi ut at vi like greit kunne bruke fundamentene som allerede var der; stubbene fra trærne vi har saga ned. Stubber bruker tiår på å forsvinne og beskyttet av ett bygg vil det ta ennå mer tid før de blir ødelagte, så vi gikk for den løsninga. Hvorfor bruke energi på å lage fundament, når naturen allerede har laget den? En dag i forrige uke gikk vi i gang ved 14 tiden og kl 15:30 hadde vi fått opp stenderverket til 2 vegger. Det gikk raskt unna. Vi har litt tidspress, for det er ei uke igjen til klekking av eggene....

Det blir mye kvist av skoging, veldig mye kvist, så vi kan lage store bål hver kveld. Mens Lasse var på jobb i går la jeg ned en god del av trærne der jeg skal ha grønnsakshage. Rundt 20 gjenstår før det er nok lys der til å lage den, så jeg får fortsette å felle trær når regnet gir seg. Grønnsakshagen skal være i området mellom ved-stabel-huset og hønsehuset. Rimelig tett med gran ennå...

Mens jeg venter på at regnet skal gi seg, får jeg se å få planta noen frø. Jeg gikk litt berserk når jeg handla inn frøposer....

God helg, folkens! Her blir vi ikke arbeidsledig på ei stund ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!