lørdag 5. mai 2018

Unntakstilstand!

Ja, vi føler det er litt "unntakstilstand i livet for tiden. Det er masse som må gjøres før livet kan roe seg litt her på Solbakken. Bare det å få sol hit er litt av en prosess. Nå ser vi om ikke annet huset fra åkeren, men all granskogen dere ser på bildet er vår. Jeg tror vi har skog for både en og to livstider.....

Jeg har vært på Mo noen dager for å få mitt hus klart til salg. Hvis noen hadde ant hvor mye jobb jeg og Kristian har lagt i å få kjørt bort skrot og rydda, ja.... heldigvis kjørte den veldig hjelpsomme leieboeren min ett lass på fyllinga, så det hjalp oss masse. Her er link til annonsen. Det blir spennende å se om huset blir solgt nå, siden jeg har bestemt meg for å beholde det hvis jeg ikke får 3 millioner for det.

Vi er ute hele tiden, noe som medfører at ingen av oss har lyst til å melde seg frivillig til å gå inn og lage middag... Da ender vi ofte med pølsebål i hagen. Det er kjempekoselig.

Jeg går ofte tur med hårballene på eiendommen. Både en tur om dagen og en tur om kvelden. Hårballene løper og løper og løper. Rett og slett storkoser seg - og er umulig å ta bilde av.... Her er ett panoramabilde fra midt på åkeren.

Om kvelden er det bare helt fantastisk utsikt. Jeg bare må en tur ned for å se på den. Fra huset ser vi den ikke enda, på grunn av de svære grantrærne....

Det er stor fremdrift med hønsehuset. Utvendig er Lasse begynt å få vindstopper på plass og snart skal vi i gang med bordkledning. Innvendig er gulv og isolasjon på plass. I det ene hjørnet av hønsegården har jeg laftet meg ett drivhus. Gamle vinduer kom til nytte. Tak og dør er ikke på plass, men det haster ikke ennå. Plantene spirer godt, inne på spisebordet i stua. En del gran skal fremdeles felles mot veien, for her blir det grønnsakshage. Jeg gikk litt "amokk" når jeg kjøpte inn frø, så jeg antar det blir en del grønnsaker etter hvert.

Alaska er flink å hjelpe meg å grave i jorda inni drivhuset. Den blir så løs og fin. Hjelpsom hårball, som slett ikke er helt hvit lenger.

I ledige stunder er setter jeg meg ned for å lese. Jeg føler jeg er blitt student igjen, med flere fag. Regnskap, sauehold, hønsehold, grønnsaksdyrkning og ikke minst alle lovene og forskriftene jeg må sette meg inn i. Heldigvis har jeg ei 25 år gammal bedriftsøkonom utdanning, så noe husker jeg, selv om veldig mye er endra siden den gang. Å være småbruker er ingen lek. Heldigvis er det en super landbrukssjef på Dønna som har vært enormt hjelpsom. Lasse sine gårdbruker venner er fantastiske når vi (veldig ofte) ringer og lurer på en masse ting.

Men det er jo ute jeg vil være. I går tok jeg med Mira og Buffy på en lang tur rundt fortet. Vi gikk rundt hele odden og kosa oss med kjeks og fabelaktig utsikt. Jeg tror dette er den lengste turen Buffy har vært med på, så hun var sliten når vi kom hjem. Mira og Buffy er veldig greie å ha løse, for de stikker ikke av. Buffy kommer tvert på innkalling, Mira forlater meg ikke, noe som er supert siden hun er helt døv.

Nå skal jeg ut å få lagt gulvbelegg og begynne med veggplater og takplater i hønsehuset. Lasse er kjørt til Forvik, for nå må huset der tømmes og gjøres klart til den nye eieren skal overta i slutten av måneden. Når vi skal få tid til å flytte Sjølvelive, ja det skjønner jeg ikke helt ennå.

Ergo; her er det "unntakstilstand" til alt er på plass med livet på Dønna. Turer med båt og bobil må være på vent, men turer i fjæra fjellet og skogen skal jeg ta jeg ta meg tid til innimellom.

God helg alle sammen :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!