lørdag 16. februar 2019

Stormen gjør stor skade!

Mens jeg er på Mo og stormen herjer på Helgeland, fikk jeg bilder hjemmefra. Stormen har resultert i at nok en av de store granene har veltet i natt.

Å gå rundt husveggen og bli møtt av dette synet er ikke så veldig gøy.

Denne gangen ett rotvelt. Heldigvis ett rotvelt, for hvis denne hadde knekt, slik de andre har gjort, da vile skadeomfanget vært vesentlig større.

Røttene er kolosale, likevel slipper de taket i bakken. Denne gangen var stormen fra ei vindrettning som vi vanligvis ikke merker noe særlig til.

Ei kappsag og fliskutteren har fått stygg medfart. Jeg håper at det ikke er så store skader at de er ubrukelige. Disse granene er enorme og vekten er betydelig.

Treet hadde landet på det store hønsehuset. Selve rotveltet hadde ikke gjort noen stor skade, men når det skulle fjernes ble det litt skade på taket og trappa.

Det sier seg selv at når disse 13-15 meter høye grantrærne velter, så kan skadene bli omfattende. Jeg er bare glad for at det ikke ble værre enn dette.

Godt at ingen av dyrene kom til skade. Om natta er de inne og har det trygt der, men hadde det skjedd om dagen hadde det vært skummelt, for da er de ute og går tur. Her ser dere hanen, Vivaldi, som koser seg sammen med to av damene sine.

Gamlehanen, Middag, han unngikk å bli middag, for vi fikk ikke tid til å ta han på lørdag. Søndag fikk han tilbud om å flytte til Herøy, så på tirsdag var Lasse ute og ba han pakke kofferten, nå skulle han reise. Det ryktes at han har fått nytt navn og ett godt liv med nye damer.

De 4 kyllingene i barnehagen i hønsehuset vokser og koser seg. Nå venter vi flere kyllinger over helga. Alt er klart til klekking av 19 egg i rugemaskinen og 8 under de to hønene som ruger i hønsehuset.

Hos sauene er det heldigvis ingen fæle grantrær igjen. Så de er fornøyde og ser bare frem til godbiter så snart vi nærmer oss. 3 av dem har omsider funnet ut at mariekjeks er veldig godt. Nr. 07 vil gjerne ha alle kjeksene og er ikke så veldig opptatt av å dele med de andre eller hårballene.

De siste dagene har det vært både furu og seljetre på menyen. Det er veldig populært og de gnager av all barken, så er det bare for oss å kappe opp til ferdigbarka ved.

Den siste tiden har jeg jobbet mye med å bli kvitt grantrærne ved huset. Jeg synes det er skummelt med alle som knekker, nå også rotveltet, i tillegg til at det ikke kommer lys til noen steder, at jeg vil ha dem vekk. Lasse hjelper meg når han er hjemme, men han vil gjerne beholde noen for å skjerme for innsynet til eiendommen, men jeg krysser fingrene for han innser at de fleste må tas vekk så vi er trygge ute.

Jeg håper alt er bra med alle sammen i uværet og at ingen blir skadet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!