mandag 15. juli 2019

Det vokser og gror på Solbakken!

Det er ingen tvil om at det vokser og gror på Solbakken, både dyr og planter blir store og fine.

Når jeg ser andre saueflokker rundt omkring blir jeg litt forferdet over hvor store våre lam er i forhold til dem. De ser rett og slett ut som smørklumper i forhold.

Noen av lammene er like store som mødrene. Vi håper det ikke bare er flesk...

Etter hvert har det blitt en god del høns hos oss. Hele 60 stykker, da inklusive 25 kyllinger. Bare 10 av dem er i verpealder, men på senhøsten er nok flere i gang.

De 25 Skånske Blommehøns kyllingene, som var på rømmen på kjøkkenbordet for noen måneder siden, begynner å bli store. Vi har fjernet 10 haner til nå. Det er 5 igjen som vi skal beholde til vi ser hvordan de blir når de er voksne.

Det har vært fryktelig mange kyllinger her i vår og sommer. Brahmahønene legger seg til å ruge i ett sett. Vi lar dem ruge, men siden de ikke legger egg mens de ruger og har kyllinger, blir det dårlig med mategg. Alle kyllingene som klekker her blir solgt til nye hjem på Helgeland.

Noen ganger dukker rådyr opp i hagen. I går klarte jeg omsider å få tatt ett bilde. Hadde den nå bare vært i hagen når jakta starter.....

Drivhusene er stappfulle. Mildt sagt. Ett er pakket med bjørnebær, agurk, mais og squach. 2 er fylt til randen med agurkplanter og ett med tomatplanter. I plantekasser og pallekarmer har jeg asparges, gulrøtter, rødbetter, vinter reddik, purreløk, blomkål, erter, salat og poteter av slaget blå kongo. Så har vi massevis av krydderurter og en stor potetåker med 6 forskjellige typer poteter, samt rød og gul løk.

Sauene spiste opp det meste av solbær og bringebærplantene før vi fikk gjerda dem inn, heldigvis berget vi rabarbraen. Jeg har fått laget mange liter med rabarbralikør, rabarbrasaft og syltetøy. Det meste av det som er i grønnsakshagen skal syltes og hermetiseres en masse utover høsten.

Innimellom drar vi på båltur i skogen. Når min eldste sønn og samboeren hans var på besøk måtte vi ha båltur. De bor i Oslo sentrum, så å være her er hyttetur i stor stil for dem.

Siden sauene må ha mat til vinteren også, så har vi presset rundballer. Lasse har fått nytt leketøy; en minirundballepresse. Egentlig ett veldig kjekt leketøy, for disse rundballene blir så små at de er mulig å flytte på uten traktor. I tillegg blir ikke halvparten av gresset ødelagt før sauene har spist det opp. Vi har alt for få sauer til all maten vi kan produsere til dem.

Jeg dro på cachetur til Mosjøen for en stund siden. Den dagen det var sommer på Helgeland. I sentrum sykla jeg rundt og logga den ene cachen etter den andre, så gikk jeg tur i skogen sammen med sånn ca 6 millioner fluer. Jeg gleder meg til flere cacheturer fremover. Helst uten fluer.

Jeg avslutter med å vise dere det nye fiskegjellet mitt. Siden det gamle bare blåste overenne oppå fjellknausen, er det nye satt opp mellom steinene i strandkanten. Der har det holdt seg oppreist til nå. Det ble ikke så mye fisk på det i år, men litt til eget bruk ble det heldigvis. Neida, snøen ligger ikke i fjellene ennå, bildet ble tatt i mars.

Fortsatt god sommer, alle sammen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!