søndag 12. juni 2011

Det er "jaggu" slitsomt å ære nordlenning...

Det er "jaggu" slitsomt å ære nordlenning for tiden. 27-28 grader på pluss-sia, ja, det kan ta knekken på enhver nordlening.... Ikke er vi vant til varmen, noe som medfører solbrente flekker både her og der på kroppen. I øya, for min del... Skikkelig mye sol i øya, kan man si....

Men selv om sola steiker og temperaturen er så høy som tidligere nevnt, så kom jeg meg på cachejakt. Øverst i Dalselva gikk det en skogsbilvei, fra bommen var det 1,22 km i luftlinje å gå, og da dukket både Brattforsen og cachen opp - som troll av eske! Tuppevarefunn nummer 404!

Etterhvert som kveldssola senka seg tok jeg en tur ned til Reinforsen, for der er vannføringa kollosal for tiden! Og noen har hatt det morro og skrevet inn en sannhet på rekkverket (se bildet). Helt klart en mulighet for å ende livet om man skulle ønske seg en raftingtur nedover elva her....

Elva frådet nedover fra demninga. Og til min store frustrasjon oppdaga jeg at det ikke var drift i kraftstasjonen!!! Grrrr... og så nå som den burde gått for fulle mugger, så vi kunne fått ned strømprisene... men neida! Uansett; elva er et spektakulært skue for tiden!

Nede ved kraftstasjonen fikk jeg meg en skikkelig kald dusj... jeg gikk en ørliten smule for nært elva.... og vips fikk jeg en stor, våt, iskald dusj... så ut som en druktna katt! Ulurt å stå for nært kanten, ja!

I morgen ser det ut til at vi får vanna plenene litt, og det er veldig bra, for da slipper vi å dra ut hageslangen og sjekke at vannsprederen har overlevd vinteren! Phu! ;)

Og hun hadde rett, jenta som ble intervjuet på nyhetene; det er EKSTRA godt vær her i nord, når søringene har SKIKKELIG dårlig vær!!! ;)

Ha en våt aften... på den ene eller andre måten.... :)

6 kommentarer:

  1. Ikke liker hun kulda. Ikke liker hun snøen. Ikke liker hun sola. Ikke liker hun varmen. Bergen må vel være det perfekte stedet for deg da, for der er det sjelden skikkelig vinter, sjelden skikkelig sommer, og det regner stup i kvarten så du slipper å vanne ;)

    Glad i deg, snuppa! <3

    SvarSlett
  2. He, he.... klager da ikke på varmen, jeg.... man blir bare litt sånn "sliten" av så mye varme, siden vi ikke er vant til det!!! ;)

    Kulde og snø, DET skulle jeg klart meg uten... akurat nå virker det til at det kommer snikende noen store grå regnskyer, så om en times tid får nok løvetannene vann!!! :)

    Ha en strålende søndag!!! ;)

    SvarSlett
  3. Der er jeg helt enig, varmen er slitsom. Jeg takler varmen veldig dårlig, holder meg for det meste i skyggen. Det perfekte uteværet for meg er at det er varmt men litt vind, sånn at jeg kan holde på ute uten å bli svett, men at jeg samtidig blir brun og slipper mygg og knott :)

    Takk det samme, vennen!

    SvarSlett
  4. Sol, varme, vind, knott og myggfritt... høres ikke vondt ut det nei! Men nå bryr jeg meg fint lite om mygg! De får bare forskyne seg til de skjemmes!!! ;)

    Blir bra med sydenvarme, for når luftfuktigheta er høyere (sånn som i Spania), er varmen så vanvittig mye bedre! ;)

    SvarSlett
  5. Jeg er halvallergisk mot insektstikk, hovner så veldig opp, så jeg vil helst unngå de.

    Akkurat det med sydenvarme er helt sant. Jeg gruet meg faktisk litt til min første sydentur i voksen alder siden jeg er så lite glad i varmen, og selv om det var varmt, var det langt ifra så ille som jeg fryktet. Men den varmen som var her nede forrige helg og i begynnelsen av uka, med sykt høy luftfuktighet, var uutholdelig...

    SvarSlett
  6. En smule misunnelig på været....hos meg regner det....for ikke å snakke om lyn og torden. Helt forferdelig.
    Nyt sola og varmen:)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!