tirsdag 7. juni 2011

Snaaaaaaaaaaaaart skoleferie!

Jeg GLEDER meg til skoleferie! Det er faktisk bare helt ufattelig hvor mye jeg gleder meg til den! I dag er det bare 11 skoledager igjen... LYKKE!!!  Hvorfor jeg gleder meg sånn når slett ikke går på skole, tenker kanskje du? Jo, det kan jeg fortelle dere;

Punkt 1. Jeg er, for å være helt ærlig, DRIT lei av å smøre matpakker. I snitt smører jeg 18 matpakker i uka. Når man tenker på at skoleåret har omkring 39 uker (når man trekker fra ferier og fridager), så smører jeg i overkant av 700 matpakker i året. Ok, så kan både mann og barn smøre matpakker selv, men av en eller annen grunn er det nå blitt min jobb. Sånn ved et raskt overslag har jeg smurt i overkant av 5300 matpakker siden småfolket starta på skola... Rart jeg er lei og trenger sommerferie?!?!?!

Punkt 2. Jeg er lei av å høre om hvor grusomt det er på skola. Hvor mye bråk det er, hvor kjedelig det er og ikke minst; Nei, vi har ikke lært noenting i dag! Fatter og begriper ikke at det er mulig å ikke lære noe som helst i løpet av skoleåret?!?! Men når jeg spør får jeg aldri til svar at; Vi har lært sånn-og-sånn... Nå vet jeg selvsagt at de lærer noe nytt hvert skoleår, men det er slitsomt å høre at småfolket ikke ser sånn på det...

Punkt 3. Jeg er lei av å være nazi-mamma for å få småfolket til å gjøre et minimum av lekser. Jeg trenger ferie fra nazi-mamma-følelsen! Frustrasjonen er stor når jeg sitter og vet at hvis de bare setter igang og gjør leksene sine, så bruker de en halv time på dem, men siden vi skal bruke 50 minutter på å skukke og stønne over hvor grusomt det er med lekser og at det ikke er mulig å bli ferdig i dag, tar hele prosessen 1 time og 20 minutter, i stedet for 30 minutter... Dette til tross for at vi har vært gjennom samme prosessen hundre ganger før...  Sukk....

Punkt 4. Jeg er lei av å gå på det ene foreldremøtet etter det andre. Informasjon om det ene, informasjon om det andre, nytteløse diskusjoner om skoleveier, klassemiljø, valg av klassekontakter og .... Informasjonen kan vel likevel bare legges ut på nettet, så kan alle lese det? Ja, for på foreldremøtene deltar slett ikke alle foreldrene, ergo er det bare noen som får med seg informasjonen - bortsett fra de gangene vi er heldige og får et referat! Hvis nå alle leser referatene da...

Punkt 5. Ja, jeg er lei av å holde samme talen om-og-om-og-om igjen; Du må forstå at i dagens samfunn er det viktig å være flink på skola, få gode karakterer og lite anmerkninger, for ellers får du deg ikke en god utdannelse og en godt betalt jobb, eller ennå viktigere; muligheten til å kunne velge den utdanningen og jobben du vil ha. Hva vil du i framtiden? Hvert skoleår bygger videre på neste, mister du noe av det du burde lært i dag må du slite ekstra med det til neste år... og så videre....

Punkt 6. Sist men ikke minst gleder jeg meg til å se de STORE smilene når de har siste skoledag. Endelig-ferdig-på-skola-smilene. Ingenting er vel bedre enn de smilene, for da kan jeg også smile "endelig-ferdig-på-skola-smilet"!

Jippi!
Snaaaaaaaaaaaaaaart skoleferie!

* Eh... OK, så overdriver jeg en smule... ;)

2 kommentarer:

  1. hmm...Kan ikke si jeg er imponert over blogspot.com...Mener bestemt jeg skrev en kommentar her i går, uten at den kom med igjen...Ja ja, dette med matpakker er en av de store diskusjonene her i huset...Kona smører mens jeg nekter. Når jeg er oppe med barna så må de smøre brødskiva si sjøl ;)

    Men du er inne på noe riktig her...Skoleferie er ikke bare godt for barna!

    Ha en flott dag videre (om dette kommer med da).

    SvarSlett
  2. Hm... snodige greier.... dette med kommentarer som "forsvinner"! Lurer på om det finnes andre enn dine kommentarer som blir borte?!?!? Kanskje bloggen har laget et "Roffen-filter"?!?! ;) Rare greier....

    Spørs om ikke ungene her i huset også skal få smøre matpakka si selv fra høsten av?! De kan både skjære brød, bruke smørekniv, åpne og lukke matboksen, blande saft, helle på flaska... og gudene skal vite at de har TID nok til å få det gjort!!! ;) GOD idé!!! (Spørs om ikke småfolket her i huset kommer til å sende deg noen forferdelige tanker nå som dette kommer på banen....)

    Siden kommentaren kom med, kan jeg ønske deg også en strålende dag!!! ;)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!