lørdag 14. februar 2015

En liten lørdagsutflukt!

Trollstua Nord mot inngangspartiet
I ett par dager har jeg tenkt jeg skulle ta en liten utflukt mot hjemstedet mitt, Sandnessjøen.

På veien ville jeg dra å se om jeg kunne finne den eneste hytta til Sandnessjøen og omegn Turistforening, Trollstua Nord.
Hytta er der stjerna er

Hytta ligger i Leirfjord, ved ei elv som leder opp dalen mot ett par fjellvann. For 20 år siden var jeg og gikk tur der. Som tiden går. Jeg har tenkt på å dra hit og se helt siden den åpnet i 2013, men det er aldri blitt om siden jeg så sjelden drar den veien.
 
Stua
Hytta når jeg kom ut av skogen

Så i vakkert vintervær med sol la jeg i vei, for første gang kjørte jeg igjennom den nye Toven tunellen, OMG så godt det var å slippe å kjøre den svingete "Mosjøveien". Etter litt tankevirksomhet fant jeg veien mot stedet hvor hytta skulle befinne seg. Nå hadde jeg via omveier og lokalkjente fått beskrevet hvor den var, ca 1,5 km fra det stedet den er merket av på ut.no.

Stua
Stua
I stor fare for å fornærme noen, så kan jeg innrømme at dette er den verste DNT-hytta jeg har besøkt. Jeg håper den fortsatt er under renovering, for det trengs sårt. Selv om den er fra 1934, har den stort potensiale for å bli ei flott lita hytte der inne i skogen. Men Turistforeninga (link) der har få medlemmer, noe som sikkert gjør det vanskelig å få til en så stor dugnad.

Kjøkken
Jeg låste meg inn og bare tittet meg rundt, så gikk jeg ut igjen og opp på bakketoppen ovenfor hytta. Her er utsikten flott, selvsagt ekstra flott i sola.

Etterpå fortsatte jeg mot Sandnessjøen. Savner havet, men ikke stedet. Man blir fort vant til å bo i en litt større by, noe som for min del gjør at jeg ikke savner småbylivet hvor alle "kjenner" alle.

Jeg var innom foreldrene mine, ei venninne, så tante og tante og onkel som hadde besøk av søskenbarnet mitt og en utrolig søt liten baby på 2 måneder. (Nei, jeg ble absolutt ikke baby-syk...) Så innom foreldrene mine igjen, fikk med meg både ull-lester og 2 frosne kaker. Fabelaktig!

Nydelig utsikt fra bakketoppen ovenfor hytta
Vel hjemme igjen ved 22:30 tiden. Nesten 100% fornøyd med dagens utflukt!
Veldig godt å komme meg litt ut en tur etter en drøy måned med jobbing hjemme :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!