søndag 15. februar 2015

Planlegging av tursesongen 2015!

I ledige stunder den siste tiden har jeg tenkt en del på hva tursesongen 2015 skal bestå av, i tillegg til hva jeg skal bruke sommerferien til. Jeg har vinglet mye frem og tilbake, både geocaching MEGA event har fristet mye, samme med rene geocachingturer sørafor, fjellturer både i nord og sør, samt ett par uker i fjellet på Gran Canaria eller Tenerife.

Likevel har jeg nå bestemt meg for å bruke hele sesongen her på Helgeland. Vi har jo så mye vakker natur her og jeg har ikke tidligere brukt noe tid på å gå i fjellet på kysten. Det skal det gjøres noe med. I tillegg har jeg tenkt på noen turer her i Rana som jeg ikke har vært på tidligere. Skal det bli tur til varmere strøk, så får den bli til senhøsten eller vinteren.

Om det nå ikke dukker opp noe fantastisk turfølge i tiden fremover, får jeg bare lære meg å være tøff nok til å overnatte i telt alene og være tøff nok til å overvinne høydeskrekken.


Det jeg da har planlagt og tenkt på er disse turene;

De Syv Søstre i en tur, en overnatting på fjellet, i midnattsol selvsagt.
Tåkeheimen, også en tur jeg vil ta i midnattsol.
Dønnamannen, som har ett parti mot toppen som er rimelig luftig-
Rødøyløva, ikke ett høyt fjell, men ett av dem som bør krysses når man er fra Helgeland.
Stormdalen fra Storvollen via Granneset, videre mot Blakkådalshytta.
Okskolten, som er Nord-Norges høyeste fjell.
Selvsagt i tillegg til at jeg omsider håper å få til absolutt alle årets 26 Ranatraskenklipp.

En annen tur jeg har tenkt på de siste to årene er noe mer krevende enn de jeg har nevnt før her. Den er fra Tosen over fjellheimen i Lomsdals-Visten og ende opp i Vistenfjorden på hytta til foreldrene mine. Denne turen er lang og der finnes ingen stier eller hytter å gå innom underveis. Derfor vil rutevalg, bruk av kart og lesing av terrenget en utfordring underveis. Dette er nok en ukestur vil jeg tro. Mulig at jeg trenger noe mer tid til å planlegge den turen, samt å lære meg å faktisk få fisk i fjellvann....

Nå blir det spennende å se hva sommeren og tursesongen 2015 kommer til å bringe med seg!

2 kommentarer:

  1. Hei Siv Anita. Håper værguden er med deg på alle turene - det fortjener du som er så sprek... Lykke til...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Nå bryr jeg meg veldig lite om været, men selvsagt håper jeg også at det blir høvelig fint. I alle fall slik at det klaffer med været for å gå på søstrene og til Tåkeheimen. Turene her i Rana tar jeg i all slags vær, det er godt å være ute i regn også om sommeren :)

      Slett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!