mandag 3. august 2015

Gruvene på Staulan i Langkilen!

I løpet av sommeren har jeg vært på noen småturer jeg ikke har skrevet om. En av disse gikk til ett sted i Vistenfjorden hvor det var gruvedrift på 1930-tallet.

Innerst i fjordarmen Langkilen lå det en gang 2 fjellgårder. I dag finnes det bare små spor i naturen etter disse. Selv husker jeg godt det ene huset, som enda stod når jeg var der som barn. Langkilen var ett sted hvor vi ofte dro til på helgeturer med båt og jeg har faktisk feiret noen av mine barnebursdager i fjæra der inne. Bål og sjokoladekake, slik bursdager skal feires.

Vel, vel, her inne har jeg tuslet og gått en god del. Det er ikke alt jeg husker helt tydelig, men jeg håpet vi skulle klare å finne restene etter gruvedriften.

På Staulan stod det ei lita hytte, denne er nå falt ned og bare restene ligger igjen. Ripsbærbuskene rundt der har derimot fått vokst seg store og fine.


Bildet er hentet fra FB, link til dette her!
Vi var litt spent på om vi ville finne gruvehullene. Området er igjengrodd, men med litt hukommelse, litt lesing av terrenget og en ørliten dose flaks, så gikk vi oss faktisk på det ene av gruvehullene med en gang. Det skal være minst ett til, men vi sa oss fornøyde med å ha funnet denne ene.

På Facebook fant jeg ett bilde fra stedet. Samt følgende tekst; "Det var i 1934/35 gruvedrift på Staulan i Langkilen. Det var prøvedrift etter magnesiumkis, men den var ikke drivverdig, og drifta ble nedlagt. Restene etter drifta er stort sett borte, men de vannrette tunellene er der fortsatt."

Det må ha vært ufattelig slitsomt å ha gruvedrift her,  så langt fra sjøen og mulighet for båtfrakt videre.

Vi gikk opp langs en tydelig sti på andre siden av elva i forhold til dette stedet. I min barndom fantes enda sporene etter "veien" som ble benyttet til gruvedriften, men allerede den gang var den igjengrodd. Jeg husker ikke helt klart hvor den gikk, så den fant vi ikke spor etter.

Likevel moro å være tilbake der og se. Jeg tror ikke vi var ved det gruvehullet jeg husker, så jeg tror nok jeg må tilbake og lete mer en annen gang.

Etter slike turer er det fint med bål og avslapping i sola. For dere skjønner det, folkens, at dette var den dagen det var sommer på Helgeland!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!