onsdag 5. august 2015

Tur til Glomdalsvatnet!

Glomdalsvatnet i Rana.
Tirsdag og sommer på Helgeland. En slik dag er det bare å nyte med å dra på en kort tur i vakkert landskap. Sove etter nattevakt? Nei, sove skal jeg tydeligvis ikke gjøre før jeg blir urgammel....

Allerede mandag avtalte jeg med en kompis å gå til Glomdalsvatnet, slik at vi kunne få klippet Ranatrasken kortet. Vi hadde begge sett værmeldingen og funnet ut at hvis vi skulle gå turen i sommersol, så måtte det bli akkurat denne dagen. Turen er blitt en årlig tradisjon for oss. Koselig med slike "skravleturer" i lettgått terreng.

Etter en times kjøretur fra Mo, parkerte vi bilen og tuslet inn i den grønne og frodige Glomdalen som badet i sollys.

T.v.: langs elva oppover mot Glomdalsvatnet, dit vi skulle.
T.h.: nedover elva, mot Fisktjørna, der vi kom fra.
I strid med tradisjonen gikk vi ikke ned til Marmorslottet denne gangen. Jeg orker ikke utsette meg selv for redselen for at Mira skal havne i denne elva... da hadde vi nok aldri sett henne igjen, så marmorformasjonene får vente til en senere anledning.

Stien er god og tydelig å følge, dalføret er ett spektakulært skue, som alltid. Ekstremt frodig i år, noe som kanskje ikke er så rart med tanke på all nedbøren som har vært. Etter en liten times vandring var vi fremme. Jeg tryllet (som vanlig) i meg alt for mange gode kjeks... og Mira fikk alt for mange godbiter...

Jeg fatter og begriper ikke hvorfor jeg ikke kan lære å spise 2-3-4 kjeks i stedet for 12-13-14 stykker?!?! Men er de gode, så er de gode... og da er det ikke noe poeng i at de blir ødelagte i sekken, eller hva?!?!

Ranatrasken kortene ble klippet og etter en ørliten fotoseanse startet vi på returen. Litt dumt å ikke ha mulighet til å bli værende eller følge stien videre, men siden jeg skulle på jobb hadde vi ikke noe valg.

Årets Ranatraskenklipp nr. 15 er i boks! Bare 11 igjen :)

Verdens vakreste lille hårball stilte opp som fotomodell. Hun er blitt ekstra snusk nå som pelsen på ørene har fått krøller :)

3 kommentarer:

  1. Har du Mira i bånd, er vel Marmorslottet ingen problem :)
    Herlig bilde av Mira! Hun ser veldig alvorlig ut, men jeg får allikevel lyst til å bore ansiktet ned i pelsen hennes. Og krøllene er supersøte! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo, Marmorslottet ville vært en utfordring med henne i bånd slik vannføringen er nå. Det er en vanskelig nedstigning det siste partiet, så da måtte jeg sannsynligvis hatt henne under armen. Kanskje på en tur med bedre tid, men denne gangen hadde vi litt tidspress siden jeg skulle på jobb...

      Hun har ett ansikt som gjør at hun ser alvorlig ut... men hun er glad og fornøyd - og ikke minst i storform. I tillegg er hun rett og slett, som du sier, supersøt med krøllene sine :)

      Slett
    2. Ah oki. Jeg har jo ikke vært der (enda!), så det var jeg ikke klar over.

      Vakker er hun uansett hvor alvorlig hun ser ut, og hun ser jo bare snill ut uansett, noe jeg er bombesikker på at hun er :)

      Slett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!