søndag 21. mai 2017

Turer på Helgelandskysten!

Huff, tiden går og det er lite å høre fra meg. Årsaken er enkel; jeg er så ufattelig sliten i hodet. MEN det betyr ikke at jeg bare ligger på sofaen!

På Forvik har vi omsider fått klippfisken til tørk på uthus-veggen. Det ble ikke så mange som vi hadde håpet, men det er det vi har og da får antall bacalao-middager bli deretter.

Båtturer er det også blitt. Med Lasse sin båt, siden Sjølvelive ikke er helt klar for sesongen ennå. Vi var en tur på Sjølva, fyret utti øyriket på Helgeland. Jordrotta som holder til på denne lille øya har gravd opp det lille av jord som er, så det var som å gå i en hengemyr. Ikke fatter jeg hvordan den har havnet der- og ikke fatter jeg hva den lever av.

Lange dager på sjøen, betyr at vi får med oss nydelige solnedganger. Godt at sola ikke forsvinner før ved 22-tiden. Snart får vi midnattsol.

To ganger har vi vært på Esøya og sett til cachene våre, laga bål, grilla mat og kosa oss. Flytebrygga er ikke på plass ennå, men det er greit å legge til land der likevel. Utrolig fredelig øy, hvor vi bare møter en og annen sau. Nå var ikke sauene kommet sist vi var der, men de kommer nok snart.

Sene kvelder på jakt etter ørret, som ikke biter på, gir ennå flere nydelige solnedganger. Vakkert, ikke sant? Dette er ei lita øy rett utenfor Forvik. Ett hus står der. Fritidsbolig i dag. Det er sånn man skulle bodd, bare for å prøve å leve 100 år tilbake i tid....

Vi har også vært en tur innover Vistenfjorden. Ei heller der ville ørreten bite. Men vi laga bål og grilla pølser. Kosa oss i vårværet.

Pr. tiden er jeg hjemme for å prøve å få orden i huset... ikke noe gøy, så det blir utsatt hver dag; kan jo fikse det i morra, liksom....

Ha ei fin uke alle sammen!

3 kommentarer:

  1. Ja solnedganger må man kose seg med... så flotte bilder blir det av dem også!

    SvarSlett
    Svar
    1. Solnedgangene bare må man få med seg når de en sjelden gang kan oppleves her i det ellers værharde nord. Nydelige er de!

      Slett
  2. Ta vare på deg selv, vennen <3

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!