tirsdag 17. juli 2018

Roadtrip Lofoten ~ dag 5 ~ !

I dag våknet vi til strålende sommervær, så etter kaffe og nyheter (les: Facebook) gikk vi dagens første tur. Nydelige omgivelser ved dette 1000-års stedet.

Så måtte vi se ett til av Skulpturlandskap Nordland kunstverkene... Her var det 2 aluminiumsplater som var skrua fast i bergveggen midt i ingenmannsland.

Ferden fortsatte til Sund. To ting gjorde at vi ville dit. Faren til Lasse drev Lofotfiske og hadde base i denne havna - og i tillegg er det en smed i Sund som lager de flotteste kunstverk.

For å komme til smeden var det nok ett museumsbesøk. Nå var ikke det så dumt; Lasse fikk sett en masse båtmotorer og var storfornøyd med at to av dem stod og gikk. Jeg fikk sett masse saker og ting i den gamel rorbua - og til min store glede har vi mange av disse gjenstandene i vår besittelse. Nå vet vi hva de er!

Når vi gikk mot smeden passerte vi ett "Tenke Hus". Ett sånn vil jeg ha, sa Lasse. Kjekt å ha, sa jeg. Det er ett knøtt lite, men fint hus, så hvorfor ikke? Nok en byggning å sette opp på tunet. Vel fremme hos smeden, uten å planlegge flere byggeprosjekter, kjøpte vi oss en håndsmidd skarv. Vi er da skikkelige turister. Og skarven er skikkelig fin.

Ja, nå er det jo sånn at det er veldig mange av disse Skulpturlandskap Nordland kunstverkene. Så vi må jo smått stoppe for å se. Denne var jo litt fin, en svær varde, men så trist at den ikke var ferdig. Neida, tuller, det er nok ferdig dette kunstverket også. De har vært flinke til å stable stein.

En og annen cache må vi finne. Stort sett blir det slike som leder oss til kunstverk og bortgjemte perler, men en adventscache med 43 favorittpoeng? Ja, da måtte vi bare stoppe. Denne cachen var superfin!

Vi tuslet på sydenstranden på Ramberg, Buffy løp i vannet og svømte og kosa seg. Alaska likte slett ikke å få det kalde sjøvannet på potene. Så handlet vi litt på Leknes, før vi kjørte ut mot Eggum - og ei strand jeg trodde lå øde og avsides til, men slik var det slett ikke. Når vi kom var det ett 30 talls andre biler/telt/bobiler her. Nå er det over 50. Ikke så rart. Fantastiske omgivelser. Fricamping på sitt beste.

Dag 5 av turen vår er over. Klokka er passert ett om natta og sola har vel en times tid igjen før den er forsvunnet ned i havet og kommer opp igjen like fort.
Joda, jeg vet; vinduet burde vært pusset før jeg tok bildet. he, he

I morgen håper vi på fjelltur, så jeg burde vel kommet meg i køya jeg også. Men hvem kan sove når sola skinner så fint?!?!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!