mandag 13. januar 2020

1 år gamle egg til lunsj!

For ganske nøyaktig ett år siden startet vi ett forsøk med konservering av egg.

Tanken var å kunne lagre egg over lang tid, for å ha egg om vinteren når hønene legger mindre egg.

På youtube fant jeg en video laget av The Homesteading Family, der var prosessen enkel; hydrert kalk i en bøtte med vann, så var det bare å legge eggene oppi og la den stå i romtemperatur.

Prosjektet startet den 17. januar i fjor. I en ny, ren bøtte blandet vi ut hydrert kalk i vann, så la vi overskuddsegg i den. Bøtta har stått oppå fryseskapet i gangen, i vanlig romtemperatur.

Spenningen var stor når jeg henta bøtta i dag, nesten ett år etter at de ble lagt oppi. Til venstre i bildemontasjen er egg som ble lagt i går, til høyre de som er 1 år gamle.

Resultatet var overraskende. Den eneste forskjellen på eggene er at eggehviten flyter mer ut på de eggene som er 1 år gamle. Ganske likt slik eggehviten til egg som er 3-4 uker gamle. De luktet helt likt, lik farge og konsistens.

Jeg leta opp stekepanna. Hordan ville de se ut når de ble stekt? Hvordan var smaken?

Som dere ser; de ferske eggene holder eggehviten sammen, mens de ett år gamle fløt utover. (Fremdeles er de ferske til venstre og de "gamle" til høyre) Eggeplommen oppførte seg helt likt og når jeg skar gjennom dem, så var de helt like.

Om jeg var skeptisk til å spise 1 år gamle egg? Nei! De så og lukta helt likt, så jeg ble ikke overrasket over at de smakte helt likt.

Konklusjon; det er absolutt mulig å lagre egg over lang tid uten at de blir dårlige.

I år skal jeg gjøre ett nytt forsøk med oppbevaring av egg; Jeg skal legge til side to egg hver måned, så kan jeg finne ut hvor lenge de holder seg i kjøleskap. (Vi har eget egg-kjøleskap, så de blir ikke påvirket av andre matvarer)  I januar 2021 ser vi på disse 24 eggene.

Ha en flott dag videre!

5 kommentarer:

  1. Så smart flott at du prøver ut oppbevaring,blir kastet altfor mye mat som er fullt mulig å spise.Jeg kjøper egg som har gått over datoen ingen problem

    SvarSlett
  2. Jeg har egg i flere mnd på kjølerommet og de holder seg godt.

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!