fredag 11. august 2017

Liten fjelltur før ferja utover Lysefjorden!

Vi våknet til gråvær, men fast bestemt på å gå innover til DNT hytta Langavatn. Planen var å ha med fiskestang, bli FTF på en Letterbox og finne to tradisjonelle cacher. Mira og Una ble igjen i vinterhuset, de var utslitte etter gårdagens tur.

Vi hev oss på syklene og syklet de to første km langs en anleggsvei. Så gikk vi to km langs Langavatn, hele tiden så vi hyttene ved enden av vatnet. To store flotte hytter.

Den første cachen fant vi raskt under en stein ved stien. Den neste var inne på sikringshytta. Der ble det en del leting før den dukket opp.

Noen hadde tydeligvis forlatt hytta like før vi kom, for ovnen var varm. Og det så ikke ut. Skittenkopper, sengene uredd, smuler, skittne gulv, rot og vinduer som ikke var skikkelig lukket. Og nei, de hadde ikke skrevet i verken hyttebok eller besøksprotokoll. Ikke så gøy for neste fjellvandrer å komme dit... men vi kunne ikke fikse det. Hårballene var alene i bilen og vi hadde vært borte i 1,5 timer.

Vel, vel, så gikk vi for å prøve oss på Letterboxen. Men da så vi at den allerede var logget på nett. Og at den, slik vi fryktet, var veldig vanskelig å finne frem til. Vi prøvde, selvsagt, men måtte gi oss siden klokka gikk fra oss.

Fin tur på ca. 8 km i lettgått terreng.

Så kjørte vi ned til Lysebotn. Vi hadde vært litt spente på hvordan det ville gå å kjøre de 27 hårnålssvingene, men det gikk bare fint. Det var forbausende lite trafikk på veien, men de fleste bilene i området stod nok på parkeringsplassen for turen til Kjerangbolten. Og ja! Hadde det vært en ørliten mulighet for at jeg skulle komme meg ut på den steinen så hadde jeg gått opp igjen i dag...

Nede i Lysebotn skinte solen og vi parkerte i ferjekøen. Tok med fiskestang, kaffe og stoler. Vi fiska på kaia og hadde det riktig så fint. Vi fikk en makrell, en slank og fin en. Nok en gang bestemte vi oss for å prøve å steke en makrell.

Mens vi sitter der på kaia kommer en bil med henger kjørene. Ut av hengeren ruller en Mclaren 2018 ut. Bilen kjøres helt ut på kaikanten og fotografer og modeller dukker opp og rigger seg til. Sånn lages reklamen for denne bilen.

Så pakket vi sammen utstyret vårt, tuslet tilbake til bilen og dro med "turist-balja" (som en av de lokale kalte turistferja som går) ut Lysefjorden. Det var en flott tur, hvor vi hele tiden fikk høre om hvilke steder vi passerte og historien bak dem.

Bildet øverst til venstre; i kløfta der oppe er Kjerangbolten 959 moh. Ingen faller levende ned derfra... huff, det er høyt!
Bildet øverst til høyre; med stålkontroll kjørte ferja helt inn i kløfta her. Ferja var 2 meter fra land på høyre side og 3-4 meter fra land på den andre sia. Imponerende.
Bildet nederst til venstre; nydelig utsikt ut fjorden.
Bildet nederst til høyre; der oppe ser dere Preikestolen ca. 600 meter over havet.

Vi kjørte i land i Forsand, strålende fornøyd med den 2 timer lange turen ut fjorden. Så fortsatte ferden. I morgen blir det tur til Preikestolen!