torsdag 3. august 2017

Road Trip: Avalsjøen - Røyken!

Vi våknet til strålende sol. Intet hastverk om morran; det er ferie. Før vi forlot det ellers så tomme hyttetunet, gikk vi en liten tur med hårballene - for å finne en cache selvsagt.

Så gikk turen inn til Oslo. Etter litt styr fikk vi skvisa vinterhuset inn på en velfylt parkeringsplass. Unge lovende Olsen var ikke veldig høy i hatten i storbytrafikken, men det gikk utmerket.

Etter å ha pakket en sekk med mat og drikke begynte vi å tusle gjennom Vigerlandsparken, slik som skikkelige turister.
Nå ja, ikke sånn skikkelig som de som kom i flokk med like t-shirt og caps'er, like bak en med et skilt som blir holdt opp i luften. De som var kledd i knall gult var virkelig et skue...

Ett par timer tøflet vi rundt og fant de 5 cachene, satte oss på en benk og så på folkene mens vi spiste lunsj. Tøft å være hårball her. Båndtvang. Vi måtte innom en kiosk og få en kjøleskapmagnet, og Lasse kjøpte en yatzy-greie med troll og elg på... Været hadde vært greit mens vi gikk tur, men den siste halvtimen begynte det å komme dråper ned fra himmelen.

Så var vi ferdig med Oslo og kjørte mot Slemmestad. 5 EarthCacher var på lista. Disse ble besøkt i rask rekkefølge og var egentlig ganske greie å løse. Jeg synes det er fantastisk å se de forsteinete restene/avtrykkene av dyr som sitter igjen i fjellet. Det skjedde ikke i går, liksom...

Slemmestad kirke ble dagens eneste kirkecache, men vi får si oss fornøyd med det. Stressnivået var rimelig høyt etter kø-kjøringa ut av Oslo. Vi manglet vann og var innom alle de 7 bensinstasjonene i Slemmestad-området; INGEN hadde vannslange slik at vi kunne få fyllt vann, men nesten alle hadde pølser, boller og hamburger. Selv om de hadde vaskehaller, var det ikke mulig for oss å få fylle vann... jizzes!

Etter en times leting etter en skarve vannslange ga vi opp og kjørte ut mot en rasteplass ved Røyken. Her avslutta vi dagen ved 20:30 tiden. Utsikten var ikke den mest spektakulære og det plaskregnet, men vi hadde det koselig likevel.

Vi laget marinert kylling, stekt på en seng av strimla grønnsaker i den fabelaktige stekeovnen for gassovn.

Den stekeovnen er bare helt super. Nå som vi har fått en silikonform inni er den ennå bedre. Nystekte rundstykker, pizza, pai, ja, alt man kan steke i ovn, kan stekes i denne. Anbefales.

Knallgod mat. Så ble vi sittende å se på bilene som kom og dro. To biler og en trailer stod her hele natten. Ganske stille og fredelig.