fredag 16. september 2011

Høstpai med kantarell!

De siste ukene har jeg spist pai med kantarell flere ganger. Og den er bare fantastisk god! Jeg tenkte jeg skulle dele oppskriften med dere. Denne paien er nok til 4 porsjoner, vil jeg tro!

paibunn (Jeg bruker en pakke Maizenna paibunn)

Fyll;
2-3 liter kantarell
1/2 rødløk i tynne skiver
400 g bakon i små biter
4 egg
4 ss matfløte
1/2 ts salt
hvitløkspepper
6-7 cherrytomater eller andre små tomater

Lag paibunnen, og ha den i paiformen.
Stek bacon.
Stek kantarell og smak til med hvitløkspepper.
Bland baconet og løk i kantarellen og la det få et par minutter sammen.
Skjær tomatene i biter.
Visp egg, salt og fløte.

Etterpå har man bacon-kantarell-løk-blandingen oppi paiformen, og heller over eggeblandingen.

Stek paien på 200 grader i ca 40 minutter.

Jeg lover dere et godt måltid!

6 kommentarer:

  1. Den så veldig god ut, men antagelig ikke noe jeg kommer til å lage når hele familien er samlet...

    MEN - jeg forsøkte å lage kantarell-chips her om dagen! Ble ganske OK, men jeg var litt hard på pepringen. Ungene likte det selvfølgelig ikke. Utakknemlige beist! ;)

    SvarSlett
  2. He, he... Likte ikke ungene kantarell-chips?!?! Er det mulig? Det måtte være kryddringen din! ;)

    Kantarell-paien er nok "voksen-mat" her i huset også, men de har smakt (frivillig) og synes den var "helt grei". Det må sies å være lovende for mamma-kokken her hos oss.

    Vi voksne synes den er kjempegod, og har spist mange av dem nå i høst! :)

    SvarSlett
  3. så kjempe godt ut! Gleder meg til å prøve ^^
    Blir vel en sopptur snart sa da er det alltid fint å teste ut nye oppskrifter :D

    SvarSlett
  4. Her hos oss er soppsesongen på hell. Frosten er begynt å nærme seg faretruende, så de som ikke kommer seg på sopptur i helga, må nok vente til neste sesong...

    Håper du liker paien, hvis du tester den ut!!! :)

    SvarSlett
  5. Steike! Denne skal prøver. Aldri tenkt på pai og kantarell før. Takker for oppskrift :)

    SvarSlett
  6. Pai er en fantastisk oppfinnelse! Og denne er bare supergod! Tenkte å prøve meg på en blåbærpai til helga! :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!