onsdag 21. september 2011

Tur til Reinfjellet!

Da jeg stod opp i dag og så ut av vinduene tenkte jeg at dagens tur fikk utgå. Tåka lå tett og det fristet slett ikke å dra opp i fjellet i ukjent terreng. Etter en times tid så jeg blå himmel over skyene og jeg ombestemte meg.

Med ryggsekk, GPS, kamera, matpakke og te satte jeg meg i bilen og kjørte mot Raudvatnet. Etter å ha satt fra meg bilen på et høvelig sted, tok jeg sekken på ryggen, fisket frem gåstavene og la i vei oppover mot Reinfjellet.

Til tross for overskyet vær, var fargene rundt meg helt upåklagelige. Grønt, rødt, orange, gult i alle slags nyanser. Stien var tydelig og veltrødd, men innimellom delte den seg i alle mulige rettninger og da var GPS'en veldig grei å ha.


Det var mye flott å se hele veien, men det ble ingen storstilte blinkskudd i dag. Jeg sliter ennå en del med å få til helt 100% knallgode bilder med "store-Nikon", men jeg jobber med saken!


Jeg trodde turen skulle være 120 høydemeter rett oppover, men det var den ikke. Stien gikk slakt oppover i helt feil rettning, forbi flere hytter og små tjønner. Så snudde den sånn høvelig i rett rettning, og jeg følte meg litt mer trygg på at jeg var på rett vei!

Det var varder i alle rettninger. Noen som denne, andre av det vanlige slaget, bygget av steiner - høyere og høyere for hver turgåer som har vært på stedet.

Fra Reinfjellet så jeg både mot Mo i Rana, Skonseng, flystripa på Røssvoll, Raudvatnet, Raudvfjellet, Hellerfjellet, Stangfjellet og flere av de andre fjellene jeg burde vært på!

Turen som burde tatt 30-40 minutter, tok nesten en time. Jeg måtte stoppe og ta bilder hele tiden, disse vakre fargene måtte festes til minnebrikken slik at jeg kan titte på dem når vinteren føles som om den aldri skal ta slutt!



Nå kan dere kanskje tro at dette bildet er opp-ned, men det er det ikke. Det er gress og himmel som speiler seg i vannet. Det var helt vindstille, ergo var vannet som et speil på alle tjønnene.


Jeg har en tendens til å bruke mange ord når jeg skriver blogginnlegg, men med så mange flotte motiver som møtte meg i fjellet i dag, er det vel bare å la bildene tale sitt tydelige språk!


Siden det er en helt vanlig onsdag i dag, var det ikke mye folk i fjellet. En enslig jeger så jeg lengre nede i lia, i tillegg til en flyvende jeger oppe i lufta!



Tenk at om en måneds tid er alt dette vakre forsvunnet! Ett år til neste gang vi får se det.


På veien ned fra fjellet ble jeg oppmerksom på et fenomen jeg har hatt oppe til debatt her på bloggen for en stund siden; Er å heise det norske flagg på hytta negativt? For her er et tydelig bevis på stolte norske hytteeiere; ingen hjemme på hytta, men vimpelen er oppe! Koselig!


Blåbærlynget i høstfarger, med nydelige blåbær var et flott skue i dag!


Jeg avsluttet dagens tur med å logge en cache ved Raudvatnet. Det var bare helt utrolig hvor stille vannet lå, noe som ga mulighet til å fange helt klare speilbilder.

Jeg takker for turen og legger meg i planleggingsgropa for neste tur!

7 kommentarer:

  1. Mange flotte bilder her. Vi har ikke fått riktig så mange høstfarger på fjellet i Trondheim enda, men det er på vei. Egentlig en veldig kort periode man har disse fargene, før løvet daler ned på bakken. Som sagt, masse fine bilder:)

    SvarSlett
  2. Tusen takk! Her hos oss er høsten kommet langt, som du ser.... Men det er vakkert, helt klart! :)

    SvarSlett
  3. Tusen takk for hyggelig kommentar på bloggen :)
    Det ser utrolig flott ut hos deg.. Er ikke blitt full høst i Oslo ennå, men jeg går og gleder meg til trærne skifter farge. Mange klager på høst og regn, men jeg liker det jeg.. Er en koselig årstid. Da kan jeg krype opp i sofaen med lys og te med god samvittighet... :)

    SvarSlett
  4. Nydelige bilder- man skal helt klart ikke la seg narre av en grå morgen! Hos oss er høsten godt i gang, men nesten helt uten farger... En sommer med regn, regn og enda mere regn har gitt bjørkrustsoppen gode vilkår, så alt løvet er allerede borte. Likevel; det blir ikke bedre enn en høstdag på fjellet, med klar luft og høy himmel!

    SvarSlett
  5. Maritfuglen; Kalenderen din var superfin! Jeg har vurdert å lage en til gu'jenta mi, men med litt større fyrstikkesker. Det er litt lite plass i de små eskene. Blir litt kjedelig med en twist hver dagen!!! ;)

    Det blir nok tidligere høst her i nord, og senere vår enn hos dere i sør...

    Enig med deg; det er koselig med levende lys og innekos!

    Berit; Tusen takk! Er morro å ta bilder når fargene er så magisk!

    Det har tydeligvis vært flotte forhold i sommer for å lage en fargerik høst hos oss. Det er enda godt nå som vi går mot mørketid!

    Nei, man skal ikke lures av en grå morgen, i allefall ikke på denne årstiden. En høstdag i fjellet er balsam for sjelen, ingen tvil om det!

    SvarSlett
  6. Bilde nr. 3 var helt fantastisk! Skjønner ikke hva du klager etter, du bruker jo store-Nikon som en proff! Takk for nydelige høstbilder, skal se om jeg får tatt noen når fargene er like fine her i sør.

    SvarSlett
  7. Hmmm... Jo, bildene ble ikke så værst, men de blir ikke helt slik som jeg ser det i naturen... Kanskje skal jeg ikke forvente det?

    Jeg sliter litt med å holde kameralet helt i ro, ergo blir ikke bildene like skarpe som jeg ønsker! Men de blir flotte minner, ingen tvil om det.

    Gleder meg til å se bilder fra sør!!! :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!