lørdag 24. september 2011

Tur til Raudfjellet!

Klokka litt over åtte i morres satte jeg meg i bilen og kjørte til Raudvatnet. Her parkerte jeg på en av rasteplassene og la i vei oppover mot Raudfjellet, eller Raudsandhaugen som den også kalles.

Selv om tåka lå tykk som grøt rundt meg, tok jeg sjansen på å gå opp - uten å finne stien. GPS er en fantastisk oppfinnelse som gjør det mulig å ta seg frem uten å se hvor man skal! Etter å ha gått litt feil et par ganger, nådde jeg toppen drøye 400 høydemeter fra startpunktet. Raudfjellet ligger på 826 moh, og vanligvis er det fantastisk utsikt fra varden, men i dag var det ikke mye utsikt, som dere ser...

Her oppe fikk jeg logget en cache, Ranatraskenkortet og notert koden til Polarsirkeltrimmen. Min cache nummer 697, årets 9. Ranatraskenklipp og den første koden i Polarsirkeltrimmen! 3 fluer i en smekk føltes alldeles verd turen opp i tåkehavet!

Etter hvert på veien nedover fra fjellet igjen ble sikten litt bedre, og den siste rest av høstfarger viste seg igjen. Selv om landskapet ennå lå i tåke.

100 høydemeter fra bilen kunne jeg for første gang på turen skimte toppen av fjellet, varden var ennå ikke dukket opp fra tåka, men likevel.


Jeg kom tilbake til bilen kvart over elleve. Det eneste mennesket jeg møtte var en jeger på vei opp på fjellet, når jeg var på vei ned. Kanskje et bedre tidspunkt å være på vei oppover? ;)

Og dere; nesten oppe på toppen fant jeg et reingevir, lite, men årets første funn. Av erfaring finnes det flere på vei opp til Hellerfjellet, men jeg aner ikke når jeg skal få tid til en tur opp dit!?!?!

Jeg har omsider fått varmen i meg igjen, det ble kaldt å bære store-Nikon i hendene på tur nedover fra fjellet. Dessuten ble jeg søkk våt på beina når jeg var nesten ved bilen... det hjalp også på kroppstemperaturen... Men i bilen ventet varm te, så jeg holdt ut til jeg var hjemme igjen.

Jeg håper alle får en flott lørdagskveld!
... og takk for turen...  ;)

P.S! For dere som lurer, en tur til Raudfjellet teller 11.147 skritt i følge skritt-telleren!

4 kommentarer:

  1. Du verden hvor driftig du er på Lørdagsmorgenen. Her sitter jeg i toseteren og snyter nesa mi rød enda. Men ute skinner sola, det er en flott høstdag.

    Kos dere med kake, og hils husbonden gratulerer med dagen. Selv om den ikke er før i morgen :)

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Takk for ein fin hausttur! Eg skulle vore på sauesanketur idag, men formen var ikkje heilt på mi side. Godt å komma innom deg og vera med deg på ein tur i staden:)

    SvarSlett
  4. Alltid kjekt å ha deg med på tur, Røsslyng!!! :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!