fredag 10. januar 2014

Planer for 2014!

Planene for 2014 er begynt å ta form, så nå kan jeg fortelle litt om dem - og så får fremtiden vise hva det blir til, til slutt.

Ei uke i Lofoten og Vesterålen til sommeren er under planlegging. Mye vakker natur, små fiskevær, kritthvite strender, fjellturer, geocacher og DNT-hytter frister. Dette blir årets "På Loffen" tur. Kjøre rundt etter metoden; "reise-dit-hvor-vinden-blåser-og-jeg-bestemmer-og-ombestemmer-meg-for"! Tenker at jeg setter 9 dager av til denne turen.

Sulitjelmafjellene frister også. En langhelg i midten av august, kanskje. Da er forhåpentligvis snøen forsvunnet og fjellet ligger klart for vandringer. Det er ikke så veldig mange geocacher her, men området frister med noen DNT-hytter, mye vakker natur og en utrolig historie. Landskapet som i grove trekk er fjell med lite vegetasjon, gir mulighet til lange, lettgåtte fjellturer.

Tåkeheimen er ei DNT-hytte som ligger i Meløy kommune, like oppunder Svartisen, 1.073 moh. Turen opp hit er høyt på ønskelista, men blir en spontantur basert på værmeldingen. Jeg ønsker å få se midnattsola her fra toppen av verden. Siden Meløy og startstedet for denne turen bare er ett par-tre timers kjøring unna, er det egentlig veldig greit å bestemme seg raskt for å dra. Når du ser på bildet, kan du da tenke deg hvor vakkert det ville vært med midnattsola her oppe?

En tur til Gran Canaria øverst på ønskelista, nå i skrivende stund. Jeg håper jeg kommer meg en uke hit for å gå i fjellet en gang i løpet av mars, april eller mai. Jeg har brukt mange timer på nettet og sett etter reise- og turmuligheter på denne øya og Tenerife. Nå kjenner jeg at det eneste som betyr noe er å få lov å gå i fjellet, snøfritt fjell. Vakker natur og sol frister noe helt vanvittig.

Kebnekaise (Sveriges høyeste fjell) og Prekestolen i Lysefjorden har stått på ønskelista i mange år... Det er langt å reise for å nå begge disse turmålene, derfor blir de nedprioritert hvert år. Kebnekaise er likevel en mulighet hvis jeg ser at jeg har ei solrik langhelg til rådighet, Prekestolen må nok bli fly til Stavanger og leiebil i noen dager, hvis det skal bli mulig å få til. Siden fjellet er på god vei til å klyves og falle ut i havet, kjenner jeg at det haster litt med å komme meg dit. Jeg har jo drømt om denne turen i årevis!


En tur til Riga eller Praha har jeg også veldig lyst til å oppleve. Jeg har aldri vært på en slik storby-tur, så det hadde vært veldig spennende. Begge disse byene frister med mye flott arkitektur, historie og veldig mange geocacher!

Men jeg har absolutt ikke glemt alle de nære turmålene, alle de flotte stedene jeg har lyst til å besøke her i Rana. Ranatrasken-kortet dekker veldig mange av disse, men i tillegg har jeg blant annet lyst til å ta en tur innover Saltfjellet, til Saltfjellstua. Dette er ett område jeg aldri har vandret i, så det gleder jeg meg til. Når Rabothytta åpner i august, skal jeg ta turen opp dit, ingen tvil om det. Okskolten (Okstindan) ligger ennå der og skriker etter meg, så jeg skulle ønske sommeren var lang nok til at jeg kunne komme meg dit også! Nasa-fjellet hører jeg mye fint om, så en dag må jeg vandre opp dit - signere cachen der er ett must! Og så har jeg lyst å fiske!!! Fisketur og faktisk få en fisk.... ;)


Dermed blir året 2014 i grove trekk å dreie seg om reiser, fjellturer, opplevelser, DNT-hytte samling og ikke minst geocaching. Jeg håper å kunne besøke minst 50 DNT-hytter og selvsagt mange andre hytter også. Lavo og telt skal forhåpentligvis også brukes mye.
Geocachingmålet er å få logget nr 3.000 innen utgangen av 2014. Det betyr at jeg må signere 1.123 cacher til i år, ambisiøst mål, så jeg kan ikke bli skuffet om det ikke går.

Ja, det var ønskelista så langt. Ingen tvil om at det er mer jeg ønsker meg; godt vær (selv om jeg er glad i uvær også), hyggelig turfølge, gode stunder med småfolket (som er blitt store) og sammen med venner. Så mye glede og entusiasme som det er mulig å få ut av det neste året av livet mitt!
(alle bildene er hentet fra google-søk)

4 kommentarer:

  1. Prekestolen og samtidig Kjerag har jeg veldig lyst til å se også! Nå er det umulig for meg å legge noen planer sånn som tilstanden er her i huset, men en vakker dag, uansett om fjellet står eller ikke.
    Ja, cachemålet ditt er ambisiøst, men kjenner jeg deg rett skal det gå fint ;) Jeg setter ingen cachemål lenger :p

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh.... Kjerang har jeg glemt! :O
      Sukk... lista er lang og blir sørgelig lengre... luksusproblem! ;)

      Cachemålet er kanskje ikke helt realistisk, men det er jo lov å sette seg noen urealistiske mål også?!?! Blir spennende å se hvor langt jeg kommer i år. Mye kommer an på hvor mye jeg har råd til å reise også. Så tiden vil vise! :)

      Slett
  2. JAAAAAA...dra på masse turer så får vi se flotte bilder fra turan dine

    SvarSlett
    Svar
    1. he, he...

      Bilder er en stor del av bloggen, så de kommer det nok mange av! ;)

      Slett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!