søndag 26. januar 2014

Strikkeoppskrift på "overkjørt" mus! ;)

Siden så mange har spurt etter oppskrifta på den overkjørte musa som jeg har DNT-nøkkelen min hengende på, så fant jeg ut at jeg kunne dele den her.

Norsk oppskrift, min metode! ;)

Du starter i halsen.
Legg opp 18 masker.
Så 4 omganger glattstrikk, frem og tilbake.

Neste omgang strikker du 3 masker, tar 2 løse av som om du strikker dem rett, så setter du dem tilbake og strikker dem sammen. Altså en felling mot venstre. Strikk 8 masker. Så 2 sammen, altså felling mot høyre. Strikk 3 masker.

Strikk glattstrikk tilbake.
Så strikker du 3 rett, en venstrefelling, 6 rett, høyrefelling, 3 rett. Glattstrikk tilbake.
Videre 3 rett, en venstrefelling, 4 rett, høyrefelling, 3 rett. Glattstrikk tilbake.
Nå skal du strikke 2 rett, venstrefelling, 4 rett, høyrefelling, 2 rett, glattstrikk tilbake.
Videre 2 rett, venstrefelling, 2 rett, høyrefelling, 2 rett, glattstrikk tilbake.
Nå 1 rett, venstrefelling, 2 rett, høyrefelling, 1 rett, glattstrikk tilbake.
Du har nå 6 masker igjen.

Bytt til sort garn. Snuten.
Strikk 1 rett, venstrefelling, høyrefelling, 1 rett. Glattstrikk tilbake.
Du har nå 4 masker igjen.
Tre tråden gjennom maskene og stram til.
Hodet er ferdig! :)

Plukk opp de 9 midterste maskene i halsen, der du startet.
Bare tre dem på en pinne.
Strikk 2 omganger rett.
Herfra er det rillestrikk.

Så strikker du 1 rett, så i neste maske strikker du rett både forran og bak maska; altså en økning, hvor den maska blir til to. Fortsett til du har to masker igjen, gjør samme prosessen, altså en maske blir 2. Strikk rett tilbake.

Fortsett slik, 1 r, økning, rett, øk på nest siste, 1 rett. Rett tilbake. Til du har 15 masker på pinnen.
Så skal du strikke føtter. Tenk enkelt.
Legg opp 6 nye grå masker, så 2 rosa. Så snur du arbeidet og skal felle alle de 8 nye maskene. Bruk denne metoden:
Strikk 2 rosa, ta den første over den andre. Strikk en grå, ta den rosa over. Fortsett å felle til du har 15 masker igjen på pinnen. Strikk disse.
Legg så opp 6 grå og 2 rosa. Gjenta fellingen slik du gjorde på forrige fot. Strikk de resterende 15.
Vips har musa framføtter!!!

Så fortsetter du å øke, på annenhver omgang til du har 23 masker.
Strikk 9 omganger.
Så skal du felle igjen på annenhver omgang.
Strikk 1 rett, venstrefelling, strikk til du har 3 masker igjen på pinnen, høyrefelling.
1 omgang rett.
Fortsett med fellingen til du har 11 masker igjen på pinnen.
Da lager du bakføttene på samme måte som framføttene.
Etter dette er det bare å fortsette fellingen til du har 5 masker igjen.

Fell av.
Fingerhekle en hale. For å gjøre den stivere; sy en tråd gjennom heklinga ett par ganger. Sy på halen.
Fest trådene til føttene.
Ta vare på alle trådbitene. De kan du bruke til "stuffing" i hodet.
Mekk sammen ører. Jeg fingerhekla 7 masker og sydde sammen. Funka fjell. Sy dem på.
Sy på øya.
Sy igjen fra snuten til halsen, eventuelt fra halsen til snuten (det gjorde jeg).
Stapp alle trådrestene inn i hodet. Sy igjen halsen.

VIPS!!! Du har strikka ei overkjørt mus!!! :D

3 kommentarer:

  1. Den var kul!
    Og ikke minst; et prosjekt som ikke er større enn at man kan bli ferdig!!! Skal bare trikke ferdig tøflene og jakka jeg har begynt på først- og sjalet jeg hekler på i ledige stunder... AT MAN IKKE LÆRER!!! Det er jo så mye fint man kan lage, det er så mange morsomme idéer, fint garn og fristende strikkebøker som dukker opp- og jeg lar meg lett overtale ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Lett å la seg "overtale", ingen tvil om det... ;)

      I dag motstod jeg en fristelse, veldig stolt av meg selv, siden jeg har ei stor korg med restegarn som jeg skal bruke opp først. Hver gang det blir ei korg restegarn har jeg lovet meg selv å hekle videre på rutene som skal bli ett pledd en gang i fremtiden. Tror jeg trenger 200 ruter og pr i dag har jeg 86... og som sagt ei stor korg med restegarn. Da må alle fristelser motstås en stund til! :)

      Men innimellom kan jo litt av restegarnet brukes til småprosjekter som denne musa?!?! ;)

      Slett
  2. He he stilig, prosjekt som kanskje blir ferdig før tålmodigheten blir slutt...

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!