søndag 16. februar 2014

Turen til Gran Canaria!

Det blir lite tid til bloggen for tiden, men her kommer en liten berettning om turen til Kanariholmen. PS! Hvis du klikker på ett av bildene blir de større og du kan se gjennom dem som en serie.

Vi reiste fra Værnes torsdag morgen og landet til strålende sol ved 14 tiden. Hele uka lå temperaturene mellom 20-25 grader, vinter på øya, med andre ord. Våren var i anmasj og det var helt utrolig frodig og grønt.

Jeg har aldri sett øya så frodig som nå, vanligvis har jeg vært der på sensommeren og høsten, da er det meste av landskapet brunsvidd.

Hotellet vi bodde på, Folias, var helt greit. Rom i 6. etasje med utsikt over havet og store deler av Maspalomasdistriktet. Dog var sengene så ille at det føltes som om vi sov på trebenker, noe som ikke gir helt god søvnkvalitet...

Resten av torsdagen ble brukt til å handle litt mat og spise en sen middag på en resturant i nærheten av hotellet.

Fredag våknet vi til nok en solrik dag og valgte å kjøre rundt hele øya. Vi tok oss god tid til å stoppe på alle utsiktspunktene, det var varmt og godt, vi spiste medbragt lunsj og brukte hele dagen på turen. Planen var å tilbringe første del av dagen i Puerto de Mogan, men siden det var marked der var det umulig å finne parkeringsplass og det var så mye folk at vi valgte å utsette dette besøket til en annen dag.

Lørdag bar det opp i fjellet. Sola strålte og vi tuslet opp til Roque Nublo, 1813 moh. Der spiste vi lunsjen vår før vi gikk ned igjen og fortsatte til øyas høyeste fjell, Pico de Las Nieves. Vi gikk inn i ei stor hule og utsikten fra inni den var ett flott fotomotiv, fant jeg ut!

Etter dette valgte vi å kjøre ned til østkysten av øya og videre tilbake til Maspalomas.

Søndag la vi nok en gang turen opp i fjellet. Først dro vi innom Puerto de Mogan, hvor vi tilbragte hele formiddagen med å tusle rundt i gatene og spise is. Så la vi turen opp i fjellene, langs en fjellvei som var smal og som snirklet seg oppover fjellsiden med nesten 360 graders svinger. Helt utrolig fantastisk landskap. Vi krysset øya fra vest til øst og kosa oss masse i sola.

Mandag stod Palmitos Park for tur, obligatorisk besøk, hele formiddagen ble brukt her. Etterpå dro vi på noen turer for å logge noen avsidesliggende cacher. Det er godt å gå i naturen når det er snøfritt og varmt. Og geocachinga gjør at man får sett de utroligste steder!

Tirsdag ble fjellet atter en gang valgt. Vi kjørte på tvers over øya fra øst til vest. Vi var innom Pico de Bandama og stoppet på flere utsiktspunkter underveis. Ruta ble endret etter hvert som vi kjørte. Når vi kom til ett veikryss så vi på kartet og valgte veien videre. Noen cacher fant vi også på vår vei.

En sen kveldstund måtte vi stoppe for å ta bilde av denne spektakulære utsikten. Vi er høyt over skyene, sola er på vei ned og fargene virkelig sprakte bak treet som ennå ikke bar blader.

Onsdag brukte vi til litt roligere aktiviteter. Vi besøkte slektninger av reisefølget mitt som bor i Arguineguin. Så kjørte vi inn til Puerto Rico og tuslet rundt i området der og på stranden. Jeg dristet meg også til ett bad i havet. Utrolig nok!

I byen Arternara kom vi over denne flotte skrupturen. Når jeg tok bilde gjennom den fikk jeg med en stor statue av Jesus oppå åssiden i bakgrunnen. Nydelig landskap her også.

Torsdag reiste vi hjem etter ei uke med store mengder opplevelser og vandring i frodige omgivelser. På bildet under her ser dere ett av stedene hvor vi stoppet og spiste lunsj i sola. Høyt oppå en fjellknaus med utsikt som bare ikke kan beskrives.

Jeg kjenner allerede jeg gleder meg til neste reise til varmere strøk! Spise masse kuleis, kake, gode middager, tusle barføtt i sanden, kjenne sola varme den ihjelfrossne kroppen min.... Jeg blir aldri lei av sola og varmen! :)

1. Det virker faktisk som om dere har hatt en avslappende ferie med masse kos, og det unner jeg deg. Godt å vite at du har kost deg og ladet batterier!
    Og det bildet av solnedgangen og treet var bare helt fantastisk, kodak-moment!

1. Vi hadde det kjempefint. Jeg har aldri fått sett så mye av øya før og det var bare helt fantastisk! Blir litt spesielt å dra på tur sammen med en annen geocacher som har lyst til å kjøre rundt å se på alt mulig... like barn leker best! :)

Om batteriene ble ladet, kan diskuteres, siden vi sov i senger som kunne sidestilles med kirkebenker og aktivitetsnivået var skrekkelig høyt... ble mer som om vi trengte ferie for å komme oss etter ferien. Men etter litt masasje og noen netter i egen seng er jeg nesten god som ny!

Sola og varmen gjorde utrolig godt. Ett par dager etter at vi kom hjem sank temperaturene betraktelig på øya og det kom masse snø oppe i fjellene, så det er helt uvirkelig å sitte hjemme og se det snødekte landskapet som vi tuslet barføtt i!

Ja, bildet av solnedgangen ble ett skikkelig kodak-moment, ingen tvil om det! :)

2. Man trenger noen å dele interesser med, ingen tvil om det :)
      Kjedelig med de dårlige sengene! Dårlig søvn ødelegger mye.
      Tenk om du hadde fått snø mens du var der nede, da tror jeg du hadde klikka :p

3. Det hadde jo vært kult å oppleve at det snødde, men for vår del hadde det vel lagt en demper på turen, siden det var fjellene vi ville gå i... snøfrie fjell... ;)

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!