søndag 28. juni 2015

Tur i Stavassdalen!

Fredag kveld startet jeg og Mira på turen innover Stavassdalen. Etter nesten 3 timers kjøring hjemmefra nådde vi startstedet ved 19:30 tiden. Vi fant cachene som perler på en snor.

Stavassgården (DNT-hytte) var første stopp. Her viste loftet på stabburet seg å være en godt egnet base, siden hovedhuset er låst med spesialnøkkel.

Ferden videre gikk gjennom relativt flatt skogsterreng, dermed var tempoet ganske høyt. Jeg gikk faktisk i gortex sko og holdt meg tørr på bena siden det var plankestier over myrene.

Ca. halvveis nådde vi det som må være Norgeshistoriens fineste utedo. Denne står det respekt av. Flott både innvendig og utvendig.

Til tross for kaldt sommervær, ca 7 grader, hadde vi en fin tur innover mot Stavassætra. Ei lita tømmerkoie som står åpen. Jeg er usikker på om den eies av Statskog eller DNT, begge merkene stod på veggen. Ikke en eneste mygg var å se... Antar de ikke orket fly så kaldt som det var...

På dette tidspunktet hadde vi funnet 10 cacher. Planen var å forsette og ta de 4 neste også , men jeg innså at jeg ikke kom meg tørrskodd over elva. Kulden gjorde at det ikke fristet å ta av seg på beina, så vi snudde.

Jeg gikk og filosofere over livet, som vanlig, så meg rundt og tenkte på hvor trist det er at folk går glipp av dette. At så mange aldri får oppleve den magien som man bare finner i slike områder. Vi er forskjellige og ønsker forskjellige ting ut av livet.

For meg er det aller viktigste å oppleve så mye som mulig av all den flotte naturen vi har tilgjengelig overalt...

Turen ble på ca 1.1 mil. 3.5 timer inkl pauser for leting etter cacher. En tur innover her anbefales på det varmeste, det er både enkelt terreng å gå i og utrolig vakkert landskap.

3 kommentarer:

  1. Så hyggelig at du fikk en flott turopplevelse, og så fint at du skriver om det på bloggen din. Vi er veldig glad i det flotte området der, og hvis flere også får opplevd det, så er målet vårt nådd.

    Velkommen skal du være til å finne resten av cachene i stia vår, og ta deg også gjerne en tur til cachene i Skjørlægda, en sidedal til Eiterådalen. Da får du vandret litt i Lomsdal-Visten nasjonalpark og samtidig finne noen flere cacher.

    Vennlig hilsen CO :)

    SvarSlett
  2. Nydelig område som er egnet både for store og små å gå i. Absolutt å anbefale. Jeg hadde jo gråvær og blogget fra mobilen, så bildene ble ikke så veldig gode... litt dumt, for det var virkelig vakkert :)

    Jeg får ta resten av cachene ved en senere anledning. Nå er det full opplading til noen uker inne i Lomsdal-Visten nasjonalpark.

    Jeg vurderte å gå fra Eiterådalen til Lakselvvatnet for ett par uker siden, men nå er jeg veldig glad for at jeg ikke gjordet ett forsøk, for der er veldig mye snø i fjellene ennå. Trist at det ikke kan bli litt varme sånn at det smelter....

    SvarSlett
    Svar
    1. Hørtes flott ut med langtur inn i Lomsdal-Visten nasjonalpark. Får håpe været blir bra! Var en tur innover Skjørlægda i helga, et fantastisk flott område, skulle gjerne ha fått vandret litt i resten av nasjonalparken også.

      Det ble visst sein vår i år, men man kan jo få mange flotte turer utover sensommeren og høsten også, og da bør nok mesteparten av snøen ha smeltet. God tur!

      Slett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!