tirsdag 30. juni 2015

Tur i Torghatthullet!

Lørdag formiddag. Etter en nydelig tur innover Stavassdalen på fredag la vi kursen mot Brønnøysund og Torghatthullet.

Planen var å ta cachetrailen rundt der og ta en tur til toppen av fjellet i tillegg til å gå gjennom hullet i fjellet, men en rask prat med en kar som kom ned fra toppen gjorde at jeg avlyste den delen av turen. Luftige partier... ikke noe for meg alene med Mira... så, det får bli en annen gang. Litt dumt siden jeg aldri har vært oppå toppen, men kanskje jeg finner noen som blir med en annen gang?

Derfor tuslet vi stien rundt til "baksiden" av fjellet. Jeg tenkte at denne gangen skulle jeg gå gjennom Torghatthullet fra den andre siden, noe jeg aldri hadde gjort før.

Å lete etter cacher viste seg å være vanskelig. Turistene er kommet til området og de var overalt, så etter 7-8 stykker ga jeg bare opp og konsentrerte meg om turen.

Mira løp som vanlig noen meter foran meg på stien. På vei opp steinura delte vi en appelsin. Ja, selvsagt spiser hårballen appelsin! Hun er da blitt skikkelig turhund og spiser dermed turmat... Heldigvis, så slipper jeg å dra med meg ekstra godis til henne. Matvraket spiser alt jeg har med av turmat til meg selv... (Ja, kjært barn har mange navn....)

Hun hilste pent på alle vi møtte, sjekket om det var noen godbiter å få hos dem som hadde satt seg ned for å ta en rast og vekker stor begeistring med sin glade fremtoining. De aller fleste tror hun er en valp og blir overraska når de hører hvor gammel hun er.

Utsikten er som alltid nydelig fra begge sidene av åpningen i fjellet. Det var mye folk fra forskjellige nasjonaliteter. Gamle og unge.

De fleste kom opp fra den "rette" sia, der er det enklest å gå. Selv var jeg overasket over hvor fint det var å gå fra den andre siden også.

Stien opp til hullet er merket, men ikke tilrettelagt slik den er fra den andre siden. Derimot er stien mellom de to stigningene veldig godt tilrettelagt der den går langs sjøen.

Også denne turen kan anbefales på det varmeste. Er du geocacher vil jeg anbefale å ta turen tidlig om morgenen, sent om kvelden eller om natten. Eventuelt vente til turistsesongen er over... hvis du nå ikke føler at det er helt greit å se ut som en "tulling" i skogen bare ett stykke fra stien. Nå ja, er man flere er det ikke like flaut som når man er alene, så med turfølge går det sikkert bedre.

Resten av turplanene mine i området ble skrinlagt på grunn av en invitasjon til noe helt annet, så jeg får legge kursen utover ved en senere anledning.

Nå venter ei uke med pakking til noen uker med fjellvandring, jobb og en liten tur til Hemavan.

Jeg ønsker dere alle en super uke og krysser fingrene for at sola dukker opp!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!