mandag 12. september 2011

Er å heise det norske flagg på hytta negativt?

For noen år siden var det en som sa til meg; "Å heise det norske flagg på hytta gjør jeg bare ikke, det er så nasjonalistisk!"

Dette medførte at jeg faktisk ikke hadde flagget oppe på hytta en periode, men etter å ha tenkt litt over dette fant jeg ut at det var noe fordømt tull!

I generasjoner har det vært vanlig å heise sitt nasjons flagg når man er på hytta. Det samme ser jeg når vi er i varmere strøk. Folk som eier leiligheter i ferieparadiser heiser sitt nasjonalflagg på verandaen. Norske, svenske, danske, engelske, franske, finske og tyske flagg vaier i vinden. Er det galt?

Jeg forstår nasjonalisme som det stolte kulturelle fellesskapet en nasjon har. En del av den identiteten man tilhører. Er det virkelig ikke greit å la det norske flagget vises på hytta eller verandaen til den leiligheten du oppholder deg i når du er på ferie?

Fra barndommen av har jeg lært at å heise flagget på hytta er en måte å vise folk at; Nå er vi på hytta! En slags feiring av helg og ferie. Der hvor vår hytte er, i Sverige, er det å heise flagget når man er på hytta en tradisjon som tydeligvis ivaretas godt. Det er norske og svenske flagg overalt. Det synes jeg er koselig, det viser liv i hyttene, feiring og glede.

Jeg blir faktisk litt provosert av at å heise flagget skal være negativt. Det ble faktisk så ille at jeg måtte slå opp definisjonen av ordet; "nasjonalist" i Cappelens store leksikon. Jeg siterer;
"Nasjonalist; tilhenger av nasjonalismen, en politisk og sosial ideologi som hevder det egne folks særpreg og interesser i forhold til andre folk. Forkjemper for den nasjonale enhetsstats idé og dens historiske trasisjoner."
Så må jeg faktisk spørre igjen; er dette galt i forhold til lang tradisjon med å heise flagger på hytta? Er det galt å være stolt av eget land og dette landets egne særpreg og interesser?

Jeg undres om de som ikke heiser flagget på hytta når de er der faktisk skjemmes av sin egen nasjonstilhørighet!?!?!?

Heiser du flagget på hytta eller ferieleiligheten din?

66 kommentarer:

  1. Hei Siv Anita

    Jeg mener at det absolutt ikke er noe galt i dette, har ikke hytte selv, men kjenner mange som har hytte og de heiser flagget når de er på hytta.

    Det er som du sier det er feiring av at en har ferie og later dager på hytta og være stolt av landet sitt, skal en ikke skjems av, mener nå jeg.

    Stå på, heis flagget du og kose deg på hytta.

    Klem

    SvarSlett
  2. Phu! Godt å høre at flere tenker som meg!!! :)

    SvarSlett
  3. Huff, nå skreiv jeg en lang kommentar som forsvann, Aaargh! Heis flagget du. Typisk Norsk å legge symboler og meninger i andre folks hoder. Ikke rart jantelover lever i beste velgående i denne sosialist staten.

    SvarSlett
  4. Hmmm... snodig at kommentarene dine forsvinner. Men når du har trykket "legg inn kommentar", og siden åpner seg på nytt, går du ned til kommentaren din igjen og godkjenner? På noen blogger må jeg gjøre dette, andre steder skjer det automatisk!

    Ja, det er slett ikke rart at janteloven fortsatt lever! Jeg heiser flagget! Og til våren skal jeg få opp flaggstang og heise det ennå høyere i ren protest!!! :)

    SvarSlett
  5. De fleste jeg kjenner som har hytte heiser opp en VIMPEL når de er på hytta. Og FLAGGET når det er nasjonale flaggdager eller en spesiell høytid som bursdag eller noe annet som skal feires.
    Har JEG hatt hytte ville jeg brukt vimpel for å vise at vi er der, men det er nå min mening :)

    SvarSlett
  6. Anonym; jeg ser også at mange bruker vimpel, men i min verden er det også et flagg! Hos mange henger vimpelen oppe hele året, og flagget når de er på hytta.

    Poenget med innlegget mitt er at noen mener det er feil å i det hele tatt ha noen form for flagg oppe på hytta, uansett tidspunkt.

    Vimpel er selvsagt også bra, og et nasjonalt symbol! :)

    SvarSlett
  7. Hei Siv Anita! Magne fra VG her. Nå har jeg lagt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, kanskje poster jeg det på Facebook http://www.facebook.com/lesernesvg og twitter http://twitter.com/lesernesvg også. Alle som har forslag til gode blogger jeg kan anbefale på VG Netts forside bør sende meg et tips på magne.antonsen [@] vg.no

    SvarSlett
  8. Hei. Ser meg enig i flere av synspunktene dine, og å heise flagget når du er på hytta er selvsagt ikke negativt. Men å snu det på hodet og si at de som IKKE heiser flagget skjemmes sin egen nasjon, blir etter min menig noe FORBANNA TULL.

    Takk :)

    SvarSlett
  9. Her er et innlegg jeg skrev til Sterke meninger på Dagbladet.no publisert 12. aug. som omhandler mine tanker om flagget og nasjonalistiske verdier.

    Vi tar flagget tilbake
    Skrevet av Kaare Kaalrabi, 26.07.2011

    Noen kritiserer folk på Facebook for å bruke det norske flagget som symbol i sorgen etter Utøya-aksjonen fordi det var en "selvutpekt nasjonalist" som gjennomførte terrorhandlingen. Det norske flagg står for alle våre demokratiske verdier, for samholdet i nasjonen og for alle som har gitt livet sitt i kamp for et fritt Norge. La oss herved erklære at det norske flagg ikke står for noe negativt, ALDRI vi stå for noe negativt, og dette er det VI folket som bestemmer, og vi lar aldri enkeltpersoner ta fra oss dette symbolet for alt vi står for. Neste gang du ser flagget på Facebook trykk "Like".
    CD-Ønske: Gavekort

    kilde:
    http://www.dagbladet.no/uteliv/sterkemeninger/index.html?day_id=787

    SvarSlett
  10. Er dette noe å skrive om? Heis da det flagget om du ønsker. Eller la være om du ikke vil. Er jo ikke værre enn det. Gidd bry deg om enkelte utalelser. Er jo alltid noen som er uenige med alt uansett hva.

    SvarSlett
  11. Sondre T.J.; den kommentaren jeg kom med til slutt var bare sarkasme for å "fucke" opp stemninga litt. Det er nok mange årsaker til at folk ikke har flagget oppe på hytta!

    Kaare; helt enig! Det norske flagg skal aldri stå for noe negativt!!!

    Anonym; tja, mulig det ikke er noe å skrive om, men jeg skriver om mye som sikkert ikke er noe å skrive om - og koser meg med det!!! ;) Og du har helt rett; det er alltid noen som er uenig uansett! ;)

    SvarSlett
  12. Siden det finnes regler for når flagget skal opp og ned, er det et mye bedre alternativ å heise vimpel når man er på hytten.

    I "min" verden er det vanlig å heise vimpelen når man kommer og ta den ned når man skal dra. De som har flagg på hytten, heiser det når offentlige flaggdager, bursdager og annet faller på dager de er på hytten.

    Har aldri hørt negative reaksjoner på vimpelbruk på fritidseiendommer, det måtte i såfall være at enkelte med egen vimpel (for eksempel med hyttenavnet på) ikke flagger med norsk flagg på de offisielle flaggdagene.

    SvarSlett
  13. Lise; "Min" kritiker av flaggbruk er motstander av all flaggbruk på hytta! Ingen flaggstang, ingen vimpel og en klar mening om temaet.

    Ang bruk av flagget praktiseres nok dette litt forskjellig. Til tross for streng og detaljert flagglov!!! Som jeg ser rund meg i hyttefjellet henger flagg/vimpel oppe fra folk ankommer feriestedet sitt til de drar. Og som nevnt har vi hytte i Sverige, og der gjør svenskene det på samme måte. ;)

    SvarSlett
  14. Hvis jeg ser et flagg ved ei hytte, så tenker jeg bare da er folk på tur.. Det er liksom sånn det bare har vært.. La nå de som skal overanalysere hver minste ting gjøre det.. =)

    SvarSlett
  15. Anonym; Jaaa!!! Det er nettopp det; flagget oppe = folk på hytta!!! Koselig! :)

    SvarSlett
  16. Jeg heiser altid flagget i Igalo Montenegro. Naboene rund syntes det er korselig. De ser nå er de kommet fra Norge. D.R.S

    SvarSlett
  17. Har ikke noe imot at folk heiser flagg, men er enig med vennen din i at nasjonalisme ikke er noe særlig (som all annen gruppetenkning/kollektivisme).

    For hva har det å si hvor vi kommer fra? er vi ikke alle individer, eller blir vi definert ut ifra det geografiske området og de andre som oppholder seg der? Gjør det noen forskjell fra eller til om vi er nordmann eller svenske? Er det ene bedre enn det andre, eller er det hvem vi er som person som betyr noe?

    Ble et virvar av spørsmål dette, men tror at den som vil prøve å forstå poenget mitt skjønner det ;)

    SvarSlett
  18. selfølgelig heiser vi flagget på hytta. Samme som at båt folk "heiser" flagget i sjekta eller båten.
    Det har ikke noe med nasjonalisme å gjøre, det betyr HEI vi er på hytta, velkommen skal du være ;) forsett å heis flagget du....
    Det er kjempe koselig å gå innover marka skogen, vidda og se flaggene som er heist!
    hilsen rødekorser og hytte eier.

    SvarSlett
  19. D.R.S.; Det er bra! Er så koselig når man er på reise i verden og ser det norske flagget! :)

    Anonym; nå er ikke vedkommende som utrykte dette helt riktig min venn, men et bekjentskap... uten at det har noen betydning i den store sammenhengen...

    Jeg har egentlig ikke tenkt på det, men jeg har ingenting imot andre lands mennesker - ikke i det hele tatt, hvor vi kommer fra spiller ingen rolle. På den andre siden er Norge og det norske flagg en del av meg - ergo synes jeg det er hyggelig å se det norske flagget både i utlandet og i fjord- og fjellheimen!

    Anonym; Enig med deg som er rødekorser og hytteeier; Det er virkelig kjempekoselig å gå innover skog og fjell og se flaggene som vaier i vinden!!! :) Man smiler litt innvendig da!!!

    SvarSlett
  20. Jeg har norsk flagg over hele huset mitt! på dører, på vinduskarmer, har min sønn trukket vår nasjonale flagg på vårt kjøkken veggen! Og dette gjør meg stolt, selv om noen kaller det nasjonalistiske, da vel, ok, jeg har ikke noe imot, så vidt jeg vet nasjonalist er en person som elsker sin nasjon, sin kulturarv og tradisjoner. Hvis patriotisme er ulovlig, så jeg er en overgriper.

    SvarSlett
  21. hei du jeg måtte virkelig blogge om dette selv jeg.... men linket til bloggen din :)
    http://marislillaverden.blogspot.com/2011/09/heiser-du-flagget-pa-hytta.html

    hilsen rødekorser

    SvarSlett
  22. I Norge har det blitt slik at man ikke Ønsker at
    Norge skal vinne en fottballkamp, og snart vil man bli kaldt nasjonalist om man synger , Ja vi elsker dette landet.Vi trenger mer enn noen gang at det finnes mensker som elsker Norge.
    Og det finnes ikke noe finere enn om man kjører ei snekke langs kysten og ser norske vimpelen eller det Norske flagget fra brygger og svaberg, det samme på fjellet, hvite topper og irrgrønt løv og det Norske flagg duve i vinden.
    Jeg elsker Norge. Hva gjør du ?

    SvarSlett
  23. Jeg bruker Vimpel Flagg og det heises i mai og henger hele sommeren. Tar det ned om vinteren, og ser heller ikke noe galt i det.

    SvarSlett
  24. Vi har hytte i Sverige og heiser det svenske flagget når vi er på hytta. Litt skeptisk til å heise norsk flagg på svensk jord selv om hytta er vår. Flagget skal opp!

    SvarSlett
  25. Anonym; godt å høre at flere liker det norske flagget, det er jo fint!!! ;)

    marianne; så morro! Skal stupe innom å lese, jeg!

    Anonym; Det er så flott med flagg og vimpler på hyttene; det viser liv!!!

    Øyvind; Siden vi også har hytte i Sverige, tenkte jeg lenge på dette med norsk eller svensk flagg, men der vi har hytte er det veldig mange nordmenn, og nordmenn heiser norske flagg og svenskene heiser svenske flagg. Jeg har også sett et finsk flagg på en veranda der inne en vinter!!! Kan kanskje være en idé med begge flaggene? Noen velger det også!

    Men flagg skal det være på hytta!!! :)

    SvarSlett
  26. Selvfølgelig er det norske flagg et uttrykk for nasjonalisme. Men uha, nasjonalisme er i følge de politisk korrekte multikulturalistene den rene ondskap, på linje med nazisme. I følge de her med de riktige meninger finnes der verken land eller nasjoner, i deres øyne er hele jorden et land, og det må gjerne komme 10 millioner fattigdomsemigranter til Norge. Hvis de her får makt som de har akt, opphører nasjonen Norge med og eksistere, som er deres fornemmeste mål. Problemet er bare at ikke alle i landet er enige i det her, og så risikerer man og trigge fram monstre som den gale Breivik. De her mennesker burde faktisk forlate det her nasjonalsosialistiske land, og reise til et sted som ikke er noe land, feks. Palestina. Her kunne de i sin solidariske selvtilfredshet bli lykkelige, men det gidder de ikke. Heller sitte i Norge og jammre seg over de rasistiske uvitende landsmenn. Men de vinner frem, jeg deltar aldri mere i 17. Mai feiring, det er jo blitt et propagandanummer for muslimer, hvor de kan vifte med deres halmåneflagg, snart får de vel forbydet det norske flagg, da det jo nødvendigvis er den rene rasistiske ondskap. Men de kan vel begynne med og få avskaffet 17. Mai, og der etter det norske flagg. Dette er galninger på lik linje med Quisling og hans kumpaner. Skulle ønske de kunne få et bilett ut av landet, den skulle bare ikke være en retur. Forresten, på min hytte i Sverige flagger jeg med det svenske flagg, og det akter jeg og fortsette med, selv om de korrekte regner meg for og være både Sveriges demokrat og det som verre er.

    SvarSlett
  27. Heis det Norske flagget mens du kann

    SvarSlett
  28. Vi, det norske folk, er i stort flertall når vi mener at nasjonalisme utelukkende er noe positivt og godt!

    Dem som omtaler nasjonalisme i negative ordelag tilhører stort sett ytterste venstre side av politikk.

    Heis flagget på flaggdager, bursdager og andre merkedager! Og når du har ferie og er på hytta :)

    SvarSlett
  29. Supert dere anonyme! Vi heiser flagget! Norsk eller svensk... har etter denne debatten begynt å tenke på at vi kanskje bør ha svensk flagg i tillegg til det norske på hytta! Er jo glad i broderfolket også!!! Bruker deres vakre natur nesten hver eneste helg! :)

    SvarSlett
  30. Det er nok svenskene som har det største problemet. Rasistene har okkupert flagget. Har dere glemt 22.juli? Oslo var dekorert av flagg. Det flagges på fotballkamper.
    Hva er feil i å ha flagg på httta, flagg på bilen, flagg på balkongen. Er noen som skammer seg for at vi har et flagg?

    SvarSlett
  31. Hei,
    jeg som turist synes at det ser veldig pent ut med flagg paa hyttene. Som tysk ser jeg ikke noe politisk i det men at folk viser at her er det nordmen paa hytta som har lyst til aa vise det.
    Synd, hvis dette ville mangle i framtiden.
    Hilsen fra Hamburg!
    Anne
    >(fant du noen feil - faar du beholde dem)

    SvarSlett
  32. Anne; Du skriver godt på norsk!!! :) Flott at du synes det er hyggelig med flagg på hyttene! Det gjør jeg også!

    TJ Berger; Jeg får da virkelig håpe at ingen skammer seg for flagget!

    SvarSlett
  33. "Jeg undres om de som ikke heiser flagget på hytta når de er der faktisk skjemmes av sin egen nasjonstilhørighet!?!?!?"

    Dette virker da som en merkelig kommentar når du har brukt hele innlegget på å forsvare folks rett til å gjøre det som føles rett for dem...

    SvarSlett
  34. Kjære apples; som tidligere kommentert var den linja lagt til i sarkasme, for å "fucke" opp stemninga litt! ;)

    ... håper de fleste som har lest innlegget har skjønt at det var sarkasme... får da inntrykk av det via alle kommentarene!!! :)

    SvarSlett
  35. Helt enig.

    Det er tullete.

    Jeg blir direkte provosert over at å være nasjonalistisk er nærmest beslektet med å være rasistisk eller lite imøtekommende for andre kulturer. Hvor har blitt av stoltheten av å være norsk? Hva er neste?

    Skal vi til slutt skamme oss over vår norske kulturarv, væremåte, tenkesett, tradisjoner og alt annet som er norsk?

    Nasjonalisme for meg handler om å være glad i landet sitt. Hvor kommer det fra at det er politisk ukorrekt å være nasjonalistisk?

    Vil jeg heve det norske flagget og markere min kjærlighet for dette landet så gjør jeg det.

    Skulle en nabo bli støtt av det norske flagget i solskinnet så kan han kysse meg et sted solen definitivt ikke skinner.

    SvarSlett
  36. om vi ikke hadde et snev a nasjonalistisk følelse i oss alle mann, hadde vi vel ikke giddi å stemme? Klart vi skal flagge.

    SvarSlett
  37. Vi henger altid opp flagget når vi kommer på hytta, men vi forholder oss etter flagreglene så vi henger flaget opp ved sol oppgang og tar ned ved solnedgang, det samme gjør de andre hytteeirene der vi har hytta
    Kan ikke helt se problemme i å ha flaget oppe
    Vet da om en eldre nabo her jeg bor som heiser flaget hver morgen og senker det ned hver kveld

    SvarSlett
  38. Jeg har et annet spørsmål om flagging. Er det lov å bruke balkongflagg ved begravelser? (Tenker da ikke på hytta,men "hjemme") Det blir ikke det samme som flagging på halv stang,men er det noen som vet noe om dette da jeg føler at det er en god tanke å vise omsorg på.

    SvarSlett
  39. Tror det du her kaller nasjonalisme egentlig er en sunn patriotisme. Nasjonalisme forbinder ihvertfall jeg mer med politisk ideologi av typen "Norge for nordmenn". Patriotisme derimot handler jo om en sunn kjærlighet til fedrelandet, og flagget skal på ingen måte få lov til å bli et symbol for noe annet enn det fine landet vårt står for.

    Kan ikke tenke meg noe finere enn å heise flagget på hytta. Bare tull at noen lar idioter som Behring Breivik få ødelegge et så samlende symbol som flagget vårt. For meg står det norske flagget for alle de flotte verdiene som samler oss.

    De som i protest nekter å heise flagget, evt. ikke bryr seg om det havner på bakken, blir tråkket på, e.l., de får man vel bare anta at ikke ønsker å bli sett på som eller opplever seg selv som en del av det fellesskapet vi har som en samlet nasjon. Jeg antar det er den samme gjengen som ikke ser poenget med å feire 17. mai. De misforstått noe grunnleggende. Flagget vårt er ikke et hakekors...

    SvarSlett
  40. Fikk helt konkrete flaggregler her i Sverige:
    - Tom stang når ingen er "hjemme" på hytta
    - Vimpel når man er der
    - Flagg på flaggdager - og da norsk flagg KUN samtidig med landets eget.

    Ok sånn? Det synes jeg!

    SvarSlett
  41. Flagg synt jeg er kjempe koslig!Har selv hytte, å henger opp et fint Norskeflagg ved ankomst!
    på den måten ser folk at jeg er på hytta, og jeg kan se når andre er det!
    får meg symobolisere et Norskeflagg på hytter / båter morro, ferie, glede og folk!=)så heng påå flagget!
    Flagg er Koslig! det er pent!
    Får meg blir det naturlig å henge opp flagget!:) kansje blitt en liten tradisjon i det også?

    nei heng opp flagget og KOS deg på hytta du!:D

    SvarSlett
  42. Å heise Norsk flagg i Norge er ikke nasjonalistisk. Men å heise flagg i veranda i Spania hele sommeren er nasjonalistisk :) Tenkt om alle utlendinger i Norge skulle heise sitt opprinnelig landsflagg året rundt i terrasene rundt omkring :)

    SvarSlett
  43. Selve flaggheisingen er vel ikke akkurat det jeg tenker mest på. Mine tanker går til alle de fattige her til lands og i en rekke andre land som må stå i matkø, hvis det eksisterer der dem bor) mens feite nordmenn drar på hytta å heiser flagget sitt.

    SvarSlett
  44. før telefonen kom & da det var en dagsmarsj over til nabogården var det jo greit å vite om naboen var hjemme. Holde på tradisjonene, er det ikke det vi Nordmenn er kjent for ?

    finfin blogg.!

    J

    SvarSlett
  45. Vel, vel, vel... fattigdom er et helt annet tema, og jeg kan slett ikke se det i sammenheng med det norske flagg! Kan godt tenkes det finnes fattige mennesker også som liker å heise flagget! Eller som ikke gjør det.

    Jostein; du har rett i det du sier om at flagget viser om folk er hjemme. Der det er flagg er det folk!!! :)

    Ang. om alle utlenninger i Norge skulle heise flagget; vel, hvis de er her på ferie kan de vel gjøre det? Svensker med feriehus i Norge har jo det svenske flagget oppe. Det har jeg sett flere steder rundt her vi bor.

    -Kari-; Jeg har hørt de samme reglene, men samtidig er realiteten at det er selve flagget som henger oppe på de fleste hyttene.

    Tja, man kan nå undres på hvilke andre anledninger flagget ikke er greit å bruke. En ting er å ikke heise det på hytta, men om man da ikke respekterer det med å la det ligge på bakken osv. det ville jo være forferdelig!

    Ang. balkongflagg ved begravelser; det har jeg faktisk ikke tenkt på. Men i storbyer må dette være en reell problemstilling. Bor man i leilighet har man logisk nok bare mulighet til balkongflagg. Hadde vært interessant med synspunkter på dette også.

    Ser det er flere som forholder seg til flaggreglene. Jeg kjenner jeg må sjekke om de er de samme i Norge og Sverige! ;)

    He, he... ja, litt nasjonalistiske må vi vel være for å bruke stemmeretten vår, du har rett i det!

    Og anonym øverst i denne rekka (siden sist jeg svarte på kommentarene); Jeg er enig med deg i at nasjonalisme kan strekkes til kjærlighet til landet sitt! Vi heiser flagget på hytta!!!

    SvarSlett
  46. Selvfølgelig skal man heise flagg/vimpel på hytta, men flagget skal ned ved solnedgang. Flaggreglene må respekteres. Vimpelen heiser vi når vi kommer og tar ned når vi drar. Det e jo en flott måte å vise at vi er "hjemme" på hytta. Men ser at noen har vimpelen hengende hele tiden, om de er på hytta eller ikke. Synes det blir feil... Ka tro hvis alle heiste flagg på verandaen når de er på ferie i utlandet; kor koselig det kunne vært! Da ser jo vi andre hvilke nasjonaliteter vi har rundt oss og flagget i seg selv er jo flott!

    SvarSlett
  47. Jeg er enig; flagget viser at noen er "hjemme"! Og det at flaggene er oppe på verandaene på feriesteder er koselig, for som du sier; da ser vi jo alle nasjonalitetene som er representert! :)

    SvarSlett
  48. Det er ikke i seg selv noe galt med nasjonalisme, det som er galt er når nasjonalisme blir til nasjonalsjåvinisme - typisk for diverse politisk ekstreme tullinger (Vigrid, etc).

    Ingenting galt med å være stolt av landet og folket sitt, det som er galt er å være nedlatende eller diskriminerende ovenfor andre land og folk.

    SvarSlett
  49. En liten betraktning om flagg når du er på ferie. I sommer leide vi feriehus helt sør i Danmark i et område med mange hus. Det første vår nærmeste nabo gjorde når de ankom var å henge opp et gedigent tysk flagg, i tillegg hang de opp vimpler og flere flagg med delstats-byvåpen og andre tyske symboler. Må vel si vi stusset litt. Vi var tre familier på tur, og det var vel ingen av oss som hadde tenkt tanken på å ta med flegg for å henge opp. For oss holdt det med å sjekke bilskilt for å se hvor naboene kom fra:-) Med andre ord litt overkill for vår del. Et flagg hadde holdt. Når det er sagt synes jeg det er en fin tradisjon med å henge opp vimpel/flagg når du er på hytta. Å legge noe mer i det, er å overdrive folks hang til vaner og tradisjoner.

    SvarSlett
  50. Å heise flagget når man er på hytta er både koselig og tradisjonsfylt. Men det å heise det norske flagget når du er på ferie i syden, det blir noe helt annet. Der gjelder nok ikke de samme kulturelle kodene for å si det slik, og det forstås nok ikke slik det er tenkt. Jeg mener at det handler om å bruke kulturen der den er, og norske flagg hører ikke hjemme på verandaer i syden...

    SvarSlett
  51. Klart man skal heise flagget på hytta. Og vi i Norge har en POSITIV nasjonalisme, og ikke noen aggressiv, så det er ingen problem at det er "nasjonalistisk". Vår nasjonalisme er raus og inkluderende.

    SvarSlett
  52. Jeg planter altid ett egg mot sør, og står på ett ben mens jeg synger Ja vi elsker, når jeg er på fjellet. Men det er kanskje bare meg...

    SvarSlett
  53. "Ingenting galt med å være stolt av landet og folket sitt, det som er galt er å være nedlatende eller diskriminerende ovenfor andre land og folk." Knasende godt poeng!

    Enig med deg som opplevde tyskere med overvettes mange flagg!!!

    Synes det er koselig med flagg på verandaer i syden også, jeg....

    Jeg er også enig i at vi har en positiv nasjonalisme i Norge!

    Ja, det spørs om det ikke bare er du som planter ett egg mot sør og står på ett bein og synger "Ja, vi elsker" når du er i fjellet... ;)

    SvarSlett
  54. Vi har ikke flagg men vimpel på hytta.
    Den heises alltid når det er noen der.
    Ikke noe nasjonalistisk over det, men tradisjon.

    SvarSlett
  55. Flagg opp når man er på hytta! Det viser at man er der, er en tradisjon. Jeg synes ikke det er nasjonalistisk og synes ikke det er ekskluderende på noen måte.
    Flagg viser tilhørighet og varme.

    Og flagg på hytta er en tradisjon! Så heis flagget!

    -Kristine-

    SvarSlett
  56. Den korrekte måten å gjøre det på er: Vimpel opp når en er på hytta og kan henge ute hele døgnet. Flagget brukes kun til offentlig høytidsdager, samt feiringer og begravelse. Flagget skal ikke brukes til annet og skal ikke henge oppe til en hver tid.

    SvarSlett
  57. Å være norsk er vår identitet.

    Hvilket annet lands flagg skulle vi heise om ikke det norske?

    SvarSlett
  58. Som nordmenn skal vi selvsagt heise det norske flagget!

    Jeg synes også flagget til topps for hytta er en god tradisjon!!! :)

    SvarSlett
  59. Heis flagget med stolthet!
    De som skjemmes over flagget vårt kan gjøre hva de vil med sitt eget flagg.
    Ditt flagg, ditt valg!

    SvarSlett
  60. Mine foreldre heiser flagget på hytta for å vise at de er der. Så de i nabohyttene kan komme på besøk

    SvarSlett
  61. Vimpel på hytta er like nasjonalistisk som et flagg,vimpel bruker vi for å vise at vi er til stede...!

    SvarSlett
  62. Det å heise flagget på en hytte i den norske fjellheimen er ikke Nasjonalistisk. Det viser at noen er hjemme og at de har det bra.

    Det å heise flagget på hytta i den svenske skjærgården er frekt og ufint.

    Det å heise det amerikasnke eller svenske flagget på hytta i den norske fjellheimen er ikke lov. det er kun ambasader som kan gjøre det.

    Det å flagge fra båten om man er i Norge eller utlandet er god skikk, men hus flaggreglene.

    Det å ha ett balkongflagg på leiligheten i Spania er greit, men ikke fra flaggstang

    SvarSlett
  63. Fra gammelt av er det tradisjon å heise flagg for å vise at man er tilstede (som et tegn til andre folk i området), til og med kongen heiser flagg når han er hjemme ;o)

    Om du bruker flagg eller vimpel spiller ingen trille så lenge reglene for heising og firing følges.

    Personlig synes ikke jeg en naken flaggstang er noe pent syn...

    SvarSlett
  64. Flagget skal selvsagt til topps når man er på hytta! :D

    SvarSlett
  65. Greit nok at man heiser flagget fordi det er tradisjon og for å vise at man er på hytta. Men skal man først analysere det å heise flagg, så må man jo diskutere om nasjonalisme faktisk er så positivt som mange gir uttrykk for.

    Noen lenger oppe mente at man må høre til ytterst til venstre eller være multikulturalist eller noe sånn, for å mene at nasjonalisme er negativt, men dette er feil. Jeg hører til så langt til høyre som du kan komme omtrent (hvis noen er i tvil, så betyr det at jeg er for full økonomisk og sosial frihet) og jeg mener at nasjonalisme ikke er noe positivt.

    Grunnen til dette er at jeg mener det er individene som betyr noe, ikke det såkalte "fellesskapet" som sosialister (dvs. de fleste, selv om ikke alle er klar over det) vil tvinge alle med i. Heng heller opp et flagg med bilde av deg selv, eller evt. et familiebilde. Mye mer positivt i mine øyne, da vet ihvertfall folk hvem som er der :)

    (Men selvfølgelig: Jeg er for frihet, så gjør det som DU vil. Men når du engang spør om hva andre mener, så er det jo litt greit å få litt kritiske tilbakemeldinger også kanskje?)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!