mandag 19. august 2013

Langhelg i Saltdalen med geocachingevent!



Nok ei helg fylt av geocaching er overstått. Jeg valgte å dra hjem en dag tidligere enn planlagt, for jeg var ekstremt sliten...

Først på onsdag kom jeg meg av sted, måtte nesten få gjort noe hjemme før jeg dro... Første stopp var på Storvollen, derfra gikk jeg mot Inner Bredek og la ut 7 cacher langs skogsveien/stien opp dit. Det var ikke så enkelt å få til, for i luftlinje er det ikke mer enn nesten 1,5 km. Folk å slå av en prat med var det også, så det tok laaaaang tid.

Ergo ble det ikke tid til å gå til gamma på Saltfjellet, siden det var blitt mørkt når jeg kom dit. Jeg er ikke så tøff i mørket, viser det seg. Så jeg kjørte ned mot Storjord og tok inn på turistforeninghytta der. Cachet litt i området og fikk besøk sent på kvelden.

Torsdagen brukte jeg til å finne flere turcacher i området. Aner ikke hvor mange km jeg gikk, men det ble nok en del. Så fikk jeg besøk på hytta "mi" utpå kvelden og ikke mange timer etterpå kom det ytterligere to gjester. Da ble det nattcaching, men bare ett par cacher, før vi tok kveld.

Fredag ble det strålende sol og varmt, vi cacha på Rognan før vi la i vei opp på fjellet, til Statskog sin koie; Storjordfjellkoia. Tror vi var der oppe rundt midnatt, i stummende mørke, takk og lov for vår venn GPS'en! Etter å ha fått fyr i ovnen, fikk vi laga oss litt mat og tok kveld. Høres kanskje kjedelig ut, men vi hadde det ekstremt morsomt! ;)

Lørdag morgen våkna jeg rundt halv seks, fant ut at jeg skulle jakte på vann for å få vaska håret, tuslet rundt og fant omsider en rimelig tørr bekk - som jeg fikk "skvisa" 8-9 liter vann ut av! Håret ble vaska og kaffe laga, så var det bare å vente på cacheslipp. Mens jeg venta rydda og vaska jeg koia, turfølget mitt kom ut av soverommet like før kl 08 og da ramla det inn 8 cacher på mail. De ble notert ned og koordinater tastet inn på GPS'en i ett forykende tempo. Så var det bare å legge i vei. De to første ble logget i rask rekkefølge, den neste bommet vi kraftig på koordinatene til, så den får vente til neste gang. De resterende fant vi på rekke og rad nedover bakkene.

På parkeringsplassen traff vi etter hvert de andre geocacherne som da skulle legge i vei opp på fjellet. I plaskregn. Vi var glade for at vi gikk opp på fredag og kunne ta cachene i nedoverbakke på lørdag!

Mer død enn levende spiste vi en tidlig middag på turistsenteret og tuslet ned til eventplassen. Motivasjonen var liten for mer caching, så vi kosa oss bare sammen med ett 30-talls andre geocachere fra distriktet.

Litt over kl tre la jeg veien over fjellet igjen og hadde bare en stopp på veien, for å sjekke en av mine egne cacher.

Søndagen ble brukt til å slappe av og gjøre litt forefallende husarbeide. Ikke så mye å fortelle om i den sakens anledning. Jeg fikk også bestilt meg ny notatbok til geocachefunnene (og DNF'ene) mine. Den blir den 5. i rekken. Den forrige fikk jeg i julegave av Kjersti - og der er det nå bare 1,5 av 128 sider igjen. Hun laget en forside med mine bilder, nå har jeg gjort det samme, men med andre bilder - og laget en TB (travel bug) av den! :)

Nå står nok en arbeidsperiode for tur, tre netter, før jeg tar langhelg igjen. ;) Gleder meg faktisk litt til å komme på jobb og ha litt fokus på noe annet enn geocaching i noen dager! :)

Men neste helg er allerede under planlegging. Det blir garantert noen cacher, men jeg tror jeg skal få plukket noe bær og sanket litt sopp også. Skogen begynner å fylles med kantarell, steinsopp og piggsopp, så jeg kjenner at jeg har lyst til å få fylt opp fryseren!

Håper dere får ei strålende uke!

2 kommentarer:

  1. Høres ut som en innholdsrik helg, ikke noe rart at du er sliten! Men det er jo moro å få selskap på cachinga, da blir man gjerne litt tøffere i mørket også :)
    Nå har ikke jeg vært på noen sopptur i år, men jeg har følelsen av at det er lite sopp her i sør i år siden det har vært lite regn i juli. Kanskje regnet som har kommet nå i august har gjort at det popper opp noen gule skatter jeg kan plukke til mamma? :)
    Stor klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har vel følt meg ganske mørbanka den siste tiden, men jeg får ta det med ro og spise mye mat denne uka! :)

      Jeg har heller ikke vært på sopptur, men jeg har sett en del når jeg har gått i skogen, så jeg tror jeg må komme meg ut en tur med det målet nå! :) Håper du finner noen til mammaen din i år også! :)

      Stor klem tilbake!

      Slett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!