onsdag 20. november 2013

"Værsjuk"?

Hele sommeren går jeg rundt og hører; "Er det noe galt, du sover jo nesten ikke?" Nei, jeg gjør ikke det - og det er ikke noe galt. Jeg sover mindre og mindre utover sommeren og høsten, før jeg kollapser og sover timevis når mørketiden kommer snikende.

De fleste kjenner nok til begrepet; "Du skal ikke sova bort sumarnatta." Jeg sover ikke bort sommernatta! Ærlig talt, sove i "nattens-mulm-og-dagslys-hele-døgnet"-perioden av året? Nei, sove kan man gjøre i mørketiden.

Dagslys og sol gir meg masse overskudd og energi, det nytter ikke hva forskningen sier. Jeg er ett levende forskningsobjekt - og kan stille som forskningsresultat for å bevise at det går fint an å være våken nesten hele sommeren og sove veldig godt hele vinteren. Kanskje har jeg noen gener fra bjørnen? At jeg burde gått i hi om vinteren?

Næh, det ville fungert dårlig! Fra mai til oktober er jeg på tur, mest mulig våken og minst mulig på jobb. Fra oktober til mai, kan jeg være på jobb og minst mulig våken. På den måten har jeg funnet min egen metode for å få det beste ut av livet.

I mørketiden bruker jeg mye av døgnet til å gjøre forefallende ting hjemme. Reparerer huset, lager god mat og planlegger neste tursesong. Jeg storkoser meg med planlegging av neste tursesong! Noe veldig positivt i den tiden hvor det er kaldt og guffent ute.

Sommeren kommer og jeg har to fordeler; alt er planlagt (selv om planene endrer seg hele tiden), huset er reparert, alle er matleie og det går fint an å leve litt enklere i kosten en stund. Jeg sparer penger på at jeg ikke trenger hagemøbler siden jeg aldri er hjemme lenge nok til å få brukt dem. Gressklipper trenger jeg heller ikke, siden jeg aldri ville tatt meg tid til å bruke den likevel... ;)

Men tilbake til "værsjuk"?
Ja, er nå dette å være værsjuk,
eller er det bare utnyttelse av året slik at det kan nytes til det fulle?

Jeg er jo ikke direkte positiv til mørketiden, men jeg prøver stort sett å gjøre det beste ut av den! Sommeren er jeg tross alt veldig positiv til!

Nå skal jeg bruke noen netter på jobb, sove om dagen, måke den hvite jævelskapen ut av innkjørsla, lage mat og fortsette med alt det som bør repareres i huset! Det er vinter! ;)

2 kommentarer:

  1. Jeg vil ikke si at du er værsyk, jeg vil si som du sier det selv, at du utnytter alle årstider til det som passer deg best der og da. Men jeg synes allikevel at du burde sove litt mer på sommeren ;)
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kan da ikke sove bort sommernatta! ;)

      Klem :)

      Slett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!