søndag 16. juni 2013

Nydelig tur til Brønnøysund og Velfjord!

Det ble en nydelig tur til Brønnøysund og Velfjorden i helga, inkl stopp i Mosjøen både på tur og retur. Det ble mange skogs- og fjellturer, til sammen 37 cachefunn!

Helgas høydepunkt ble turen til Engavatnet. (Klikk på teksten under, så kommer en ny nettside opp.)

"Engavatnet i Velfjord på Sør-Helgeland er et naturfenomen som er unikt i Norden og som tidligere har skapt både frykt og satt grå hår i hodet på forskere. Vannet som måler ca. 600 x 150 meter er tilsynelatende som de fleste andre vann... helt til det plutselig forsvinner for så å dukke opp igjen, noen dager- et par uker- eller et par måneder senere, med fisk og det hele." 

Hver gang dette vatnet har forsvunnet har jeg tenkt at jeg må dra dit en dag. I helga dukket det opp en cache der og da var det ingen tvil. Denne turen ble prioritert. Det er vakkert, selv i gråvær og regn. Det var vanvittig grønne omgivelser, knallgrønt. Hit skal jeg tilbake neste gang vannet forsvinner. Ingen tvil.

Jeg gikk også til et sted som heter Sjøforsen. Hengebroer over elva, fossen var ikke så stor under verken den ene eller den andre hengebroen, så de var greie å gå over. Etter cachefunnet var det kaffepause i en av gapahaukene.

Jeg gikk også til flere utsiktspunkt. Krøp under noen gamle byggninger, inn i en trang bunkers, over strømgjerde som jeg håpet ikke holdt kyr på plass.... Jeg har gravd under trerøtter, vært søkk våt på beina, tatt masse bilder og kosa meg med lydbok på Mp3 både i bilen og i skogen.

Vi var ikke så mange som la turen til eventet, men det er kanskje like bra, for da blir man litt mer kjent med de andre geocacherene. Tror faktisk vi bare var 11 stykker. Bål og grilling i regnet. Utveksling av historier, TB'er og coiner.

På veien hjem logget jeg ytterligere 7 cacher, altså de 7 siste av helgas 37 funn. Ergo er jeg oppe i 1365 funn av tuppevarebokser i by, skog og fjell... tenk på hvor mange av disse dere går forbi... ;)

Med et mål om å logge nr. 2000 før nyttår har jeg, skal vi se (telle, telle, telle) 635 cacher igjen til målet... Det skal vel gå bra det? (kremt)

I dag har jeg bare vært sliten, gjort litt husarbeide - og når jeg ser meg rundt så innser jeg at jeg får gjøre litt mer innsats. For her er mye som ligger og flyter etter at jeg pakket ut av bilen.

Håper dere også har hatt ei flott helg!

2 kommentarer:

  1. Jøsses, et vann som bare sånn plutselig forsvinner, for så å komme tilbake igjen! Med fisk!!!??? Helt utrolig, skjønner godt at du ville ha med deg det! Håper vi får se bilder av vannet uten vann en eller annen gang også :)
    Kjenner jeg deg rett, er det ingen problem for deg å nå cachemålet ditt i år ;) Mitt mål for året er å fortsatt lete etter en cache i ny og ne, har helt gitt opp å komme opp i antall funn.
    Det nederste bildet ditt er helt fantastisk, det burde du fremkalle og henge opp på veggen!
    Stor klem fra sørøst!

    SvarSlett
  2. Jeg kommer garantert til å dra neste gang vannet forsvinner. Det er jo bare 3 timer kjøring herfra! ;)

    Om jeg når cachemålet mitt kommer i grove trekk an på hvor mange cacher jeg klarer å logge på turen til Muonio/Finland. Men jeg tror det kan bli max 300-350 hvis jeg er ekstremt effektiv. Det betyr at jeg må ha 300 til utenom... det kan bli tøft... men blir det, så er det gøy, blir det ikke så er det greit. :)

    Bildet ble fint, men har for lav oppløsning til å bli fint som stort bilde, tror jeg...

    Klemmer tilbake

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!