tirsdag 11. juni 2013

Overfalt av kyr på Nesna!

Jepp, du leste riktig! I natt ble jeg overfalt av kyr på Nesna... Fy for en skremmende opplevelse... La meg starte med begynnelsen;

I går kveld fant jeg ut at jeg skulle gjøre et forsøk på å finne en av byens skrekkelig vanskelige mystery-cacher. Jeg hadde noen koordinater som virket noenlunne logiske, avtalte leting sammen med cachingvenner om kvelden. Men jeg hadde ikke tid å vente og tuslet mot GZ uten nevneverdig håp. Men hva var det mitt øye beskuet? Jo, cachen!

Gleden var så stor at jeg bestemte meg for å fortsette cachejakten inn i natten. I Rana har jeg omentrent ingen cacher igjen å logge, så jeg la turen mot Nesna. Med avtale om å møte cachevenner der, for teamcaching (noe som er veldig koselig) midt i natten.

Før turfølget mitt dukket opp skulle jeg logge noen cacher de hadde logget før, ergo var jeg alene når kyrne overfalt meg...

Jeg åpnet ei grind og la i vei opp bakken mot cachen. Ei innpåsliten ku kom bort til meg og slo følge med meg opp... jeg var skremt... men hun tusla bare oppover sammen med meg. Cachen fikk jeg logge i fred, MEN SÅ skulle jeg tusle nedover igjen. Først kom 4 kyr stormende mot meg, innpåslitne alle sammen - og jeg var superskremt - så hører jeg tunge løpende ku-skritt bak meg og et svært monster kommer løpende ned bakken, bremser og sklir laaaaaaaaaaaangt nedover i gjørma. Jeg trodde min siste time var kommet. Hvis disse karene fortsatte å løpe og gli i denne gjørmete skråninga var det helt klart bare ett tidsspørsmål før det lå "Siv Anita-mos" trødd ned i bakken. Heldigvis kom jeg meg etter hvert i sikkerhet bak grinden og kunne si til kyrne; "Dere tok meg ikke denne gangen!" Men en ting skal jeg si dere; ALDRI mer cachejakt i ku-land!!!!

Etter at pulsen hadde normalisert seg møtte jeg mine venner og cachingen kunne fortsette denne overskya, men likevel nydelige natten. Bildet er tatt rundt midnatt.

Etter 14 funn og 2 DNF var klokka blitt 03:30. Jeg var våken og uthvilt, en nattevakts fordel i nattcaching-øyemed) og hadde en seriøs plan om å fortsette cachinga med å ta en 8-caches trail i skogen, sånn 3-4 km.... men mine realistiske venner fikk meg på andre tanker, vi hadde tross alt en times kjøring hjem igjen... Og når jeg stupte i seng i 05-tia, var jeg glad for at de hadde fått meg på andre tanker... Godt det finnes fornuftige mennesker i verden! ;)

Nå er cachene logget og det er bare 3 grønne bokser igjen på Nesna, de 2 vi ikke fant og en LANGT oppå fjellet, tror den ligger på rundt 760 moh...

Jeg takker mine venner for turfølget og jeg er takknemlig for at jeg overlevde "ku-overfallet"!

4 kommentarer:

  1. Du er flink til å komma deg ut å gå i naturen :) Virker kjekt å gå etter boksane, kanskje noko å prøva? Det å møta kyr ute slik er ikkje kjekt, veit koss du hadde det då.. Godt grinda var innan rekkevidde seier eg.. Ha ein fin tysdag, helsing fitjarbu

    SvarSlett
    Svar
    1. JA!!! Du må prøve geocaching! Det er moro!!! Men hold deg unna kyr, de er skumle karer!!!

      Håper dere har flott vær og at du får en super dag! :)

      Slett
  2. Jeg prøver å si til meg selv at kyr stort sett er vennligsinnede skapninger, og jeg driver med egenterapi hver gang jeg er hos naboen som har kyr, for da stikker jeg innom fjøset (når de ikke er på beite, da) for å hilse på de. Men jeg hopper langt bakover hver gang de stikker hodet litt langt ut mellom stengene, så jeg vet ikke hvor mye denne treningen har for seg...
    Godt at du kom deg helskinnet fra de store dyrene, og gratulerer med nok en haug med funn :)

    SvarSlett
  3. Herlig innlegg- og så utrolig flott det store bildet var!!! Jeg blir nesten litt misunnelig.. Det er jo egentlig fint her hvor jeg ferdes også, men det er vel noe med at man ikke legger like mye merke til det man har rett utafor stuedøra? En dag skal jeg nordover- helt sikkert!!!

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!