lørdag 7. desember 2013

Ett stort utvalg av hytter for alle!

Siden jeg så vidt er i gang med å planlegge turåret 2014, har jeg gjort meg noen refleksjoner omkring hyttelivet. Ikke slik som da jeg skrev dette humoristiske blogginnlegget for ett par år siden; "Refleksjon over hyttelivet!" , men mer en saklig refleksjon om mulighetene til ett rikt hytteliv selv om man ikke eier egen hytte. Jeg kom plutselig til å tenke på at det er veldig mange som ikke er klar over at det finnes ett hyttetilbud for alle...

Drømmen om egen hytte hadde jeg i alle år og en periode på 7 år var jeg hytteeier, men følelsen med å eie egen hytte var ikke så magisk som jeg hadde trodd. Etter at hytta ble solgt, har jeg innsett at jeg slett ikke hadde noen drøm om egen hytte. Jeg har en drøm om å dra på hyttetur. Det er en helt annen sak.
 
Egen hytte førte til at jeg ble låst til ett sted. Når jeg sa at jeg skulle på hyttetur i helga, da var det ingen tvil om hvor jeg skulle. Sånn er det ikke i dag. I dag får jeg spørsmål om hvilken hytte jeg skal til, hvor den ligger, er det langt å gå?
 
Egen hytte fører også til ett ustoppelig vedlikeholdsbehov. Det skal skiftes ut, bygges på og repareres hele tiden. Hytteturen blir i perioder som en arbeidskoloni. Det slipper jeg nå. Jeg går til hytta og koser meg der. Mitt ansvar er kun å rydde, vaske og lukke forsvarlig etter meg.
 
Hele Norge er full av hytter. Flest privateide, men også hundrevis av hytter man kan leie eller bare låne.
 
På nettsiden inatur.no finner man ca 300 hytter som kan leies. Disse er eid av jakt- og jegerforeninger, Statskog, fjellstyrene m.m. Prisene varierer i takt med standard og tilgjengelighet, fra kr. 50 og opp til 3.000,-! Men de aller fleste er i prisklassen 400-600,- pr. døgn. Når man leier hytte på denne måten er man helt sikker på at man har hytta helt alene. Du kan lese mer om dette på denne nettsiden; "Inatur.no - hyttetilbud"
 
Sånn er det ikke når man benytter seg av DNT sine hytter eller Statskog sitt utvalg av åpne buer og koier. Da må man tåle å dele hytta med andre som vandrer innom. De kan (stort sett) ikke reserveres. Alle er velkomne og skal få plass.
 
DNT har nesten 500 hytter rundt om i Norge. Varierende standard og størrelse. I tillegg er de satt inn i ett system av 4 forskjellige typer. Betjente, selvbetjente, ubetjente og koier/nødbuer. Du kan lese mer om dette på denne nettsiden; "Info om hyttene". Overnattingsprisene ligger på mellom 100-200 kroner, bortsett fra på de betjente hyttene, de er en del dyrere! Hvis man er medlem da - og det må man jo være for å ha nøkkel til å låse seg inn i hyttene!
 
Så kommer jeg tilbake til Statskog igjen. De har litt over 100 buer og koier over hele landet som står åpne. (Ikke i Finmark). Dette er alt fra gammer og steinbuer, til hytter og gamle fjellgårder. De har laget en liten bok som viser til ett utvalg av disse; "Åpne buer og koier hos Statskog" Denne kan både bestilles og lastes ned. Disse hyttene er i utgangspunktet gratis å bruke, men man kan bidra til driften hvis man vil. Det koster tross alt å holde ved like tilbudet og ordne med gass og ved!
 
Poenget er at selv uten egen hytte, kan jeg dra på hyttetur. Jeg trenger ikke dra til det samme stedet mange ganger. Jeg har tilgang til "hur mange hytter som helst", hvor enn jeg er. Det passer meg utmerket! Jeg har ett villmarkshjerte. Jeg elsker turlivet, vandringer i skog og fjell. Naturen er fantastisk og har mye nytt å by på hver eneste årstid. Jeg vil se mer av den, flere steder - da er det godt å kunne finne "hytteluksus" hvor enn jeg er!
 
I oktober laget jeg meg ett nytt prosjekt, jeg bestemte meg for å bli DNT-hyttesamler, link; "DNT - hyttesamler"
 
Siden jeg har besøkt mange hytter før, bestemte jeg meg for å sette startstreken på 2013. Jeg laget min egen hyttebok, hvor jeg gjør meg noen skildringer fra hvert hyttebesøk, limer inn bilder m.m. Det er ikke bare DNT-hyttene som blir omtalt der, men alle hyttene jeg besøker. Til nå i år har jeg 11 DNT og 2 Statskog-hyttebesøk i tillegg til ett museums-gård-besøk. Jeg regner med at tallet vil stige betraktelig til neste år.
 
Men er det ikke fantastisk at vi har alle disse hyttene som vi på en måte eier sammen? Som står klar til oss når vi ønsker oss en tur i akkurat det bestemte området?
 
Det beste er at det finnes noe for alle, både de som vil ha litt luksus, de som vil ha det primitivt, de som vil gå en lang fjelltur før de kommer frem - og de som vil parkere bilen rett utenfor hytta.
 
Kanskje har jeg inspirert deg til å sjekke ut disse mulighetene?
Jeg håper det!
God helg! :)

3 kommentarer:

  1. Jupp, jeg skal sjekke ut linkene dine, takk! <3
    Og den hytteboka di har jeg lyst til å se en gang!

    SvarSlett
    Svar
    1. Statskog har ingenting helt i sør hos dere, snodig....

      ... hytteboka mi får du nok se en gang! :)

      Slett
  2. Lykke til med hytteinnsamlingen! Jeg er også en ivrig hyttesamler - fersk sådan. Er vel på 4. året og har vel tippet over 20 hytter. Blir noen i vinter, så jeg kommer til å skrive om det på bloggen min. Ta gjerne en titt der om du vil: globetrotterelisa.blogspot.no. Fin blogg du har også:)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!