mandag 30. desember 2013

Siste geocachinghelg i 2013!

Jeg avsluttet geocachingåret 2013 med et lite raid til Gildeskål. Det resulterte i 53 nye funn og at året kunne avsluttes med totalt 1876 logga cacher, hvorav 701 er funnet i år!!! Det blir bedre til neste år! ;)

Ett av de flotte funnene underveis ble den dere ser på bildet. Den var adventscache i fjor - og virkelig en standsmessig cache der den var plassert i en liten gapahauk oppe mellom trærne.

Vi hadde base på DNT-hytta; Gjælentunet, men det ble ikke tilbragt mye tid der. Hensikten med turen var geocaching i snøfritt landskap!

De 5 første cachene vi fant ble en riktig stor overraskelse. For her sanket vi inn 5 FTF, 1 til turfølget og 4 til meg. Av og til lønner det seg å være passasjer!!!

Jeg hadde også ett stort ønske om å cache en 31 cacher lang "Wood trail" som heter "Ved foten av Kvarsnestinden". Vi gjorde ett forsøk på lørdag, men innså at det var for mørkt... så det ble ett nytt forsøk på søndag og da ble alle funnet. Ikke det at det gikk som smurt, for vi kom sent i gang, det var ingen sti å følge og til overmål hadde vi begge glemt å ta med lommelykt... HURRA!!! Eller ikke... løsningen ble filming av turen (link til 3 min av filmingen), for da kunne vi bruke lyset fra filmkameraet på mobilen som lys... så halve trailen ble logget i stummende mørke. Man kan si det sånn; vi var sultne, tørste og søkk våte når vi omsider fant bilen igjen etter 4,5 timer i skogen!

På vei fra Gjælentunet oppdaget vi noe fornøyelig; finn en feil!

Det er tydeligvis ikke alltid det er like greit å få skrevet helt rett på skiltene, eller kanskje det er dukket opp nye norske ord den siste tiden? ;)

Det er ca 1 km å gå fra parkeringsplassen til tunet, langs en fin gruslagt vei... når man finner den... alternativt kan man gå gjennom skogen, over noen myrer og bli våt på føttene, slik vi gjorde da vi gikk til hytta første gangen....

Til tross for at det ikke ble brukt veldig mye tid på hytta, kunne jeg sitte i sofaen og lese i hytteboka og skrive noen ord selv. Tunet består av flere hytter i tillegg til hovedhuset og en stor gapahauk. Vi valgte å bo i Kårstua, ei ganske stor hytte med innlagt strøm og vann. Luksus!

Nede ved sjøen står Egnarstua og der dukket det opp ett par på lørdag. De skulle tydeligvis også bruke romjula på ett lite hyttebesøk. Det ble bare vekslet noen få ord med dem på parkeringsplassen, når de var på vei til hyttetunet og vi var på vei ut på cachejakt!

Gjælentunet ble mitt DNT-hyttebesøk nr. 12 i jakten på 100 hyttebesøk og gullnøkkel. Foreløpig henger den sølvfarga nøkkelen i nakken på ei overkjørt mus (eller er det ei rotte) som jeg strikka for ett par uker siden. På undersia har jeg sydd inn "RING 47XXXX75", med rødt (er blodig ut) og slik at jeg har ett håp om å få nøkkelen tilbake hvis den skulle bli borte. :)

Nå er det virkelig bare å sette i gang å planlegge tur-, geocaching- og hyttesankingsåret 2014!

2 kommentarer:

  1. Så til neste gang så trur jeg at jeg har nok lært en del når man skal gå slike lange trailer....mat...lys...osv...men vi hadde no vannflaska di da :)

    SvarSlett
  2. En ørliten ryggsekk med mat, ekstra batterier til GPS, lommelykt og noe å drikke er nok en smule smart, ja! :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!