onsdag 14. mars 2012

Meningen med livet...

Man kan si mye om livet, men at det er enkelt å leve er det vel få som kan si - og samtidig være ærlig. Hver dag byr på sine utfordringer, små og store, innimellom undrer jeg; "Hvorfor gjør jeg dette?"

Jeg har brukt mye tid på å finne meningen med livet. For hva er egentlig meningen med livet? Bli født, leve og dø? Noen mener det og bare eksisterer i det livet de har. Dagene kommer, dagene går.

For meg er meningen med livet å fylle min tid med ting som er lystbetont og meningsfylt for meg. 

"Om 100 år er alt glemt!" Det er ikke noe poeng for meg å leve slik at andre skal huske meg, jeg er glemt om 100 år likevel. Jeg vil leve slik at jeg føler at jeg faktisk lever, her og nå, i dag og i morgen.

Jeg vil sitte her på grå dager og bla gjennom bilder og blogginnlegg, kunne si at der var jeg, det opplevde jeg, jeg gjorde noe som var meningsfylt for meg. Faktisk finne glede i den gleden som har vært, ved å se tilbake på de tingene jeg har gjort for min egen del.

Poenget med å kaste bort tid på å gjøre mange ting man overhode ikke har lyst til, bare fordi man må, det ser jeg ikke. Dra på besøk til Petra når jeg ikke har lyst, nei takk. Dra bli med på jakt-tur når jeg ikke liker å vandre uten mål og mening i skog og fjell? Nei, takk. Ringe å snakke med Pål når jeg hater å snakke i telefonen? Nei...

Nå innser jeg selvsagt at jeg også må gjøre ting jeg ikke egnetlig har lyst til; som vaske klær, hus og lage middag. Hverdagstingene som må gjøres uansett om man har familie eller ikke. Rett og slett fordi der er enkelte ting i livet man ikke kommer unna for å få livet til å fungere.

Når jeg snakker om meningen med livet, om å fylle tiden med noe positivt, noe lystbetont som gjør det å leve meningsfylt for meg; da snakker jeg om hva jeg fyller fritiden min med.

Vi har alle sammen forskjellige ting som gir livet mening. For meg betyr ikke materielle ting noe som helst. Har vi det vi faktisk trenger, så er vi berget. Det trenger ikke være siste mote, brukt og gammelt er like bra som nytt. Jeg er ikke av dem som kjøper ny telefon fordi det kom en ny modell, jeg kjøper ny når den gamle "tar kvelden". Jeg kjøper ikke en slik nymotens kaffemaskin, når jeg har en kaffekjele som er tett og fungerer alldeles utmerket.

Jeg finner mening i livet med å oppleve ting, alene eller sammen med familie og venner. Oppleve nye steder, reise, fjellturer og andre turer. Det å være i bevegelse, se, føle og skape gledelige minner.

Jeg leser mange blogger. Enkelte gjør meg meget tankefull. Store flotte hus, full av "siste skrik" på alle kanter. Lykken i livet er å bo i et hus fullt av moderne ting. Det at prisen å betale for å bo i dette huset med alle de flotte tingene, er at det ikke er penger igjen til ferie og helgeutflukter, det spiller ingen rolle; de har stort fint hus. Dette forstår jeg ikke, skaper dette glede, en mening i livet? Men det gjør sikkert det, selv om jeg ikke forstår det.

Andre er lidenskaplig opptatt av hagen sin. De har flotte hager, med alle mulige slags planter som blomstrer i flotte farger. Benker og vanndammer, krukker og fuglebrett. Dette forstår jeg. De skaper glede, en mening i sitt liv.

Jo, ved nærmere ettertanke så er det kanskje sånn at noen finner meningen i livet ved det å skape materielle verdier, andre i å skape et vakkert område i hagen eller som for meg; oppleve noe i naturen?

Da er jeg tilbake til utgangspunktet;

Hva er meningen med livet?
- Vi må finne vår mening med det å leve.

Husk at lykke er en måte å reise på, ikke en destinasjon.

6 kommentarer:

  1. Jeg er enig med deg; meningen med livet handler om å fylle det med innhold som har betydning for hver enkelt. Har alltid hatt det som motto og leveregel :)
    Ett godt innlegg! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Rolf! Alltid hyggelig med positiv tilbakemelding!!! :)

      Slett
  2. Så bra skrevet. Meningen med livet er å gjøre ting som betyr noe for en selv. Av og til drømmer man om ting man ikke alltid kan få, men blir man lykkeligere om man oppnår alle drømmene? Jeg tenker det viktig å ta vare på det som betyr noe for seg og sin familie, så får andre mene hva de vil...

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Sissel!
      Jeg tror ikke på at man kan kjøpe seg lykke. Man har kanskje større frihet til å gjøre alle de tingene man har lyst til, men at det gjør noen mer lykkelig? Tvilsomt!

      Lykke ligger i å gjøre seg selv glad, med de midler og forutsettninger man har!

      Slett
  3. Skikkelig bra innlegg! Jeg tenker det samme, og blir forundret over hvor mange mennesker som tror de kan kjøpe seg lykke... Men vi er jo alle forskjellig, så hvis det å eie fine ting for enkelte er lykke, er lykke for meg å ta med meg hundene en tur i skogen, kjenne vårens dufter og se naturen begynne å leve igjen etter vinteren..

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, "Naturlig Rosa"! Måtte stikke innom hos deg! - og innså raskt at du må legges til i blogglista mi!

      Godt å høre at det er flere som finner enkel lykke og mening med livet bare med å være ute i naturen... :)

      Slett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!