onsdag 28. mars 2012

Å pakke en tursekk for overnattingstur!

Å pakke en tursekk for overnattingstur har jeg prosjektert med de siste dagene. Årsaken er å få svar på spørsmålene; Får jeg plass til alt som trengs for en overnattingstur i min Bergans Sport Alpin 40 liter? Og er jeg i stand til å bære denne sekken?

Med utgangspunkt i pakklisten hos Den Norske Turistforeningen, satte jeg igang å lete frem utstyr. Jeg har jo tross alt det som trengs. Bordet jeg la sakene på ble fullere og fullere, og jeg kan bare medgi at jeg så mørkt på å få plass til alt...


Jeg fant frem følgende; vannflaske, ullundertøy overdel (kort og lang arm) og underdel, ullsokker, ull-lester, fleecegenser, lue, votter, sovepose, førstehjelpsutstyr, toalettsaker, dopapir, solstift, sag, batteri, GPS, batteri, mobil, head-sett (øreplugger), kniv, fyrstikk, mat, termoskopp, nøkler, liggeunderlag, telt, kopp, skje, kamera, notatblokk og skrivesaker og opptenningsbriketter. Bål-kaffekjelen er på hytta, så den kunne jeg ikke få med. 2 kg mat og 2 kg vann i aqua-systemet i sekken.
Men som dere ser på bildet øverst, ble det faktisk plass til alt som bør være med! Til og med i sekken min som bare er 40 liter. Ingenting henger og slenger på utsiden, ergo blir sekken stabil å bære! :)

Så var det vekta på sekken totalt. Den endte på 12,4 kg. Det er overkommelig å bære. Skal prøve litt mer hjemme før jeg begynner å bære sekken med på tur. Jeg har også tenkt å prøve den på dags-fjellturer før jeg legger ut på overnattingstur! :)

Nå er jeg heldig som har "pack lite" sovepose, liggeunderlag, klær og telt. Dermed presses vekta betydelig ned i forhold til "vanlig" utstyr. Jeg velger også å gå i fjellsko og goretex bukse og jakke, noe jeg også vanligvis gjør.

Det er bare ingen i denne verden som vet hvor mye jeg gleder meg til snøen blir borte og jeg kan legge i vei!!!

10 kommentarer:

  1. Godt gjort på 40 liters sekk. Selv har jeg en 90 liters sekk, og den er som regel stappfull, men da tyller jeg ofte hele fiskeveska inni sekken. Det ene teltet mitt er også ganske stort og tungt, men føler meg avhengig av det om turen er på vinteren, eller går over flere dager på fjellet om sommeren, da jeg ikke stoler helt på lett-teltet mitt, selv om det er fra Helsport.
    Synes du glemmer et par viktige poenger når det kommer til pakking av sekk, i allefall om man skal gå langt, eller i flere dager, og det er at man trenger ikke å pakke telt og sovepose i trekkene sine (selv om det er kompresjonstrekk), da det kan være lettere ås stuve disse i mellom andre ting. Men det viktigste er å plassere de tyngste gjennstandene i midten og oppover i sekken, nermest mulig ryggen. Da vil vekten belaste hoftene og ikke skuldrene, og på den måten lettere å gå. At ikke ting dingler utenfor sekken som du skriver er også et kjempepoeng! Forstår at du gleder deg...Kjenner meg litt missunnelig, men noen turer skal jeg klare jeg også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Lang kommentar fra meg her. Jeg pakker også alltid med meg en 4 liters turkasserolle, den tar jo mye plass. Grunnen er at jeg synes den ekstra vekten og plassen er verdt det når det kommer til matlaging, er jo så glad i god mat, også på tur ;)

      Slett
    2. 90 liter og stappfull?!?! Hva i all verden putter du oppi? Jeg kan ikke fatte og begripe at noen trenger mer enn det jeg har stappa oppi sekken! Men nå har jo ikke jeg tatt hensyn til fiskeutstyr... Tror uansett ikke jeg trenger å ta det med før jeg skal på kanotur.

      Jeg har funnet et telt som bare er 1,7 kg! Det står på ønskelista til sommeren, men frem til da får det jeg har duge. Dette teltet; http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/_Pro/Ringstind_Light

      Jeg har pakket alle de tunge tingene inntill ryggen. Tror sekken er pakket etter alle kunstens regler. Nå er Berganssekken min slik at man uansett kun bærer på hoftene, jeg pleier ha 1 cm klaring på skuldrene.

      4 liters turkasserolle?!?! WTF?!?! Jeg mener; glad i mat, men 4 LITER?!?! he, he....

      Skjønner godt at du også gleder deg til tur etter å ha vært lenket til 2-seteren så lenge. La oss håpe det ordner seg til sommeren!!! :)

      Slett
  2. Må le litt av deg.. du er nemlig litt lik meg.. jeg har å begynt å lengte mot sommeren og turer.. har tusen ideer om hva jeg skal/burde ha med og hvordan jeg skal få det med.. Har funnet frem sommerutstyrer og prøvepakket.. vurdert, tenkt og pakket ut igjen.. men nå er det snart april og da er det jo bare 2 mnd igjen til mine sommerturer kan begynne iallefall.. så det er greit å begynne å forberede seg... hehe

    God tur!!

    SvarSlett
    Svar
    1. he, he... godt det er flere som pakker ned og pakker opp, vurderer og spekulerer - og gleder seg til å komme seg på tur! Er nok et par måneder før jeg også kan starte. 1. juni må da snøen være forsvunnet! Hvis ikke får jeg skaffe meg en flammekaster og bli kvitt den! ;)

      Vi får kose oss med forberedelsene så lenge! :)

      Slett
  3. Jeg gleder meg til å lese om turene dine jeg da :) Og så kan jeg jo bare drømme om å komme meg på en overnattingstur selv :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Men kjære deg; har ikke du fått deg et aldeles prima telt?!?! Da må du komme deg på fjelltur med overnatting!!! Blir en spennende sommer...

      Godt å høre at noen gleder seg til å lese om turene. Blir jo mye annet surr her inne også, men det er jo turene som er viktige for "Villmarkshjerte"! :)

      Slett
    2. Teltet veier litt for mye til å legge ut på fottur med det, det fungerer bedre i de tilfellene vi kan kjøre mer eller mindre helt frem til overnattingsplassen.

      Synes ikke det er så mye surr her hos deg, er ikke mange av innleggene dine jeg ikke finner interessante på en eller annen måte :)

      Slett
  4. Jepp! Vi gleder oss, både til turer og til å lese om dine utflukter!
    12,4 kilo bør gå greit bare det ikke blir for bratt og ulendt. En gang bar jeg VIRKELIG tungt; 53 kilo med reinskjøtt... Det var omtrent det jeg veide selv, og helt klart ikke bra, så for å være sikker på at det ikke skjer igjen, kjøpte jeg en mindre sekk, omtrent som din! Heretter blir det å gå flere vendinger om nødvendig;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. he, he... tror også jeg ville kjøpt en mindre sekk i stedet for å risikere å måtte bære 53 kg flere ganger!!! :)

      Siden vi bor i fjellriket Nordland, håper jeg det går bra å bære 12 kg, selv i bratt og ulendt terreng. Det blir spennende å se...

      OMG som jeg gleder meg!!!

      Slett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!