mandag 19. juli 2010

Først del av ei helg i Nordland!


I stedet for å sitte hjemme og spekulere på livet og alt mulig og umulig, la jeg ut på en liten "loffe-tur" nordover til Saltstraumen. Jeg starta hjemmefra om ettermiddagen i strålende sol. Fullstendig mentalt utslitt etter bare å ha vært på to besøk og snakka en time, halv-annen.... Faktisk litt greit å hvile hjernen alene en stund da... Første stopp var Nevernes kirke. La ut en cache der, fabelaktig sted for en cache, så jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er havnet en der før.... MEN nå er det en der! Så bar det videre mot Bolna, der sjekka jeg cachen vår der; og la i en Travel-coin som skal nordover - fant den i Sverige et eller annet sted... Og så stoppa jeg på Polarsirkelsenteret. Nydelig vær der denne gangen. Var innom og la en travel-bug i cachen her, før jeg skulle begynne å samle nye cacher!

Jeg hadde på forhand laget meg et kart, med notater på, som viste 63 cacher, mange av disse ligger i Bodø, og dit skulle ikke jeg... og mange ligger i områder hvor jeg ikke vil gå alene (manglende mobildekning o.s.v). Jeg hadde da 41 cacher jeg skrev opp beskrivelsene på. Og ved rundens slutt hadde jeg tatt meg tid til å finne 20 av dem, det vil si at når min-sin-kjære skal være med på samme runden en annen gang er det 21 cacher igjen å finne!!! LURT?!?!

Denne dama fant jeg utti vannet på Rognan... et øyeblikk, på litt avstand, var jeg redd noen hadde satt Lene utti der, men så kom jeg nærmere og så at hun manglet føtter... Litt skummel denne her også!!! ;-)




Saltstraumen var et spektakulært syn i midnattsola. Jeg ankom første broen kl 01 om natta, og hadde hele severdigheten for meg selv, bare noen måser fulgte nøye med meg. Med "stor-kameraet" og stativet fikk jeg tatt flere flotte bilder, både av lyset, fuglene og omgivelsene. Får vise dem en annen gang, for jeg sitter nå med et veldig langsomt mobilt bredbånd, på et ferjeleie ett eller annet sted.... Er man på loffen, så er man på loffen - da bruker man ikke hjernekapasitet på å vite hvor man er!!! Så de bildene dere ser her, er bilder tatt med det lille digital-kameraet mitt - som desverre har sett bedre dager. Ørkensanden har trengt seg inn både her og der... så det "knaser" når jeg slår det av og på.... Men tilbake til Saltstraumen... mens jeg holdt på å avslutte fotograferinga kom en av årsakene til druktningsulykkene og alle nestenulykkene gående... En mildt sagt DRITINGS mann med fiskeutstyr, kl 02 om natten, ingen andre mennesker i nærheten. Jeg var snar å forlate, før jeg begynte å ta ansvar for denne mannnen. Han var så full at han knapt kunne gå, og vevlet ved tauene som begrensa den siste meteren ned til vannet..... Lurer på om det gikk bra....

Jeg var i storslått campingmodus, jeg og alle de tyske bobil-turistene. Så på øya midt i Saltstraumen slo jeg meg ned for natten, etter å ha logget cachen som fantes der!!! Klokka 03 tok jeg kvelden til denne fantastiske utsikten.


Og dagen etter våknet jeg til denne, ikke fullt så fantastiske utsikten! Og den siste cachen, en nano på toppen av et utsiktspunkt helt på den andre siden av broen, ble droppet...


Skal vise flere bilder fra turen, men det var alt jeg rakk nå, for nå skal ferja snart gå til en verden hvor dataen ikke blir brukt; Casa del Sørfjorden!

Men plutselig kommer en oppdatering!!!

3 kommentarer:

  1. Så utrolig vakkert! Skjønner at jeg må spare penger til en tur nordover snart ja, må bare bli ferdig med gulvet på hytta, taket hjemme og et bryllup først (og utvendig panel hjemme, og bytte bad hjemme og...og...og). Kan noen sørge for at jeg vinner extra-trekningen i morgen???

    Klem :)

    SvarSlett
  2. Men... er det ikke helt gratis med bryllup da?!?! eh.... he, he....

    Det er spektakulært her oppe i godt vær, men vi har bar så veldig lite av det!!!! Sukk....

    Skal legge inn et godt ord for ekstra-trekkningen for deg til i morgen!!! Klem

    SvarSlett
  3. Kunne sikkert gjort det gratis: klær vi allerede har, spleiselag til mat og hatt det i låven til min forlover. Men det er ikke helt meg...

    Skal love deg at hvis jeg kommer nordover, skal jeg ta med godværet :)

    Tusen takk! Klem :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!