tirsdag 30. august 2011

Den norske skolen og dobbeltmoral......

Overalt i den norske (og utenlandske) forskningen slås det fast at skikkelig frokost og lunsj gjør at barn og ungdom har lettere for å konsentrere seg og få bedre resultater i skolen. Jeg undres; hvordan oppnår vi dette i vårt samfunn?

I vårt naboland, Sverige, serveres et varmt måltid til lunsj i skolen. Skikkelig mat. Barn og ungdom får i seg næring til å fortsette skoledagen.

I Norge har skolematordningen vært forsøkt. Svindyrt for foreldrene, og hvordan maten har vært - ja, det kan diskuteres. Det har vært opp til hver enkelt skole hvordan dette skal organiseres og hva som skal serveres. Personlig mener jeg at å servere "First-Price"- produkter til barna, slett ikke øker matlysten, snarere tvert imot. Ferdigoppskåret brød, stappfulle av konserveringsmidler (for å vare veldig lenge på benken), anser jeg heller ikke å være god og næringsriktig mat.

Men det er klart;
I verdens rikeste land kan man ikke ta seg råd til å servere skikkelig skolemat til barna, for tenk på kostnadene!!!
Det sier seg vel selv....

Selvsagt er det opp til foreldrene å innføre rutiner for frokostspising før skolestart, og en god matpakke til lunsj. Men hvor mange håpefulle små dukker opp på skolen uten matpakke og drikke?

Disse barna og ungdommen, de som kommer på skolen uten å ha spist frokost og uten matpakke, hva skjer med dem utover skoledagen? Klarer de sitte i ro og holde seg konsentrert om skolearbeidet? Personlig tviler jeg sterkt. Jeg har tro på at det er disse små personlighetene som skaper mest uro i klasserommet. Til både medelevers og læreres store fortvilelse.

Jeg antar videre at Norge, som forskere og politikere roper over seg om, må se på hva som skal til for at barna skal ha mest mulig utbytte av skolegangen. Jeg undres om noen er uenig i at varm skolelunsj vil gi mer fokuserte og rolige barn? Eller i det minste en skikkelig skolelunsj, servert på skolen? Og ja, jeg mener den skal være 100% gratis, sponset av den norske stat. Frukt-ordningen er veldig bra, men langt fra nok.

Jeg er en streng frokost- og matpakke-mamma. Det SKAL spises frokost før man forlater hjemmet om morgenen, det finnes INGEN unskyldninger for å ikke gjøre det. Det SKAL vær matpakke og drikke i sekken. Jeg er bevist at jeg i det minste skal gjøre mitt for at skolehverdagen til mine små personligheter kan være så fokusert som mulig. På den annen side har jeg ingen kontroll med hva som skjer på skolen, men jeg håper jeg har lært dem at det er lurt å spise og drikke for å fungere best mulig.

Blir det ikke litt dobbeltmoral å sitte på den ene siden å klage over at norske barn og ungdom ikke oppnår like bra resultater som de landene vi sammenligner oss med, samtidig som det ikke blir lagt til rette for å hjelpe til for å skape mest mulig konsentrasjon og ro?

Og jeg velger, i denne omgang, ikke å gå inn på hva jeg mener om skolebygg fulle av muggsopp og elendig lærerdekning! Norge er så snever at de sparer penger på å ikke vedlikeholde våre skoler, i tillegg til å kutte kraftig i lærerstillinger. Jeg blir kvalm!

P.S! Nå er det valgtider, det blir lovet og løyet på alle fronter, og vi går på så det synger etter...

Dette ble dagens filosofering fra nord...

34 kommentarer:

  1. Hei Siv Anita! Magne fra VG her. Nå har jeg lagt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, kanskje poster jeg det på Facebook http://www.facebook.com/lesernesvg og twitter http://twitter.com/lesernesvg også :-)

    SvarSlett
  2. Skolematen i Sverige er av så dårlig kvalitet at de fleste foreldre klager, mange skolebarn kjöper egen mat, og man laget til og med dokumentarSERIE (det var ikke nok med ett program) om hvor dårlig skolematen er. Fersk hjemmelaget varm lunsj eller middag basert på First Price-råvarer er trolig mye bedre enn den svenske skolematen. Jeg bor i Sverige og har fulgt debatten der. Det er dokumentert at endel svensk skolelunsj har lavere näringsinnhold enn hundemat.... Men, det er vel kanske bedre enn ingen mat, eller en törr kneipskive.

    SvarSlett
  3. Halleluja, er ufattelig enig med deg i at det burde vært varm skolemat av gode råvarer, hver dag i norsk skole. Om maten i Sverige er dårlig, som det skrives over her, så spiller jo ikke det noe rolle for hvordan vi burde hatt det her.!!!

    Ellers tror jeg ikke lærertettheten er dårlig i Norge, kanskje der du bor, men generelt så har vi nok lærertetthet. Men videreutdanning, og kvalitetssikring blant lærerne derimot, der er det værre stelt. Mye kan nok gjøres med nivået på norsk skole der.

    SvarSlett
  4. Poenget mitt var at Sverige holdes opp som et "godt eksempel", men de er ikke sååå flinke. Det er veldig lett også for norske myndigheter å ville spare på skolemåten, hvis og når det kommer. "Vi lärer av svenskene" vil mantraet bli, også på det området.

    SvarSlett
  5. Litt gøyalt det der med skolemat, vi lagde jo matpakken selv når jeg var ung helt opp til tredje klasse, da klagde læreren på maten min så jeg fikk ikke med meg mat på skolen de neste 3 årene før ungdomsskolen, jeg skal si deg det, jeg husker ikke noe av de tre årene jeg! Så mat er nok viktig!

    SvarSlett
  6. Skolmaten i Sverige er flott, de har inte oljepengar men skolmat har de...fattar inte at nordmenn inte bor i Sverige men jobbar i Norge...

    SvarSlett
  7. Er veldig enig med deg og jeg er glad du tar opp problemet. Det angår meg ikke direkte fordi jeg har barn i finsk skole, men jeg ser jo hvor godt det fungerer her, og jeg skulle virkelig önske at norske politikere ville tatt seg en studiereise til sine nordiske naboer. Norske barn fortjener også å få et varmt måltid midt på dagen.

    SvarSlett
  8. Hett tema i hjemmet vårt dette. Jeg mener at jeg heller vil sende med min sønn en god salat som ham spiser f.eks med kylling, pasta, oliven og andre ting han liker å ha i den enn å sende med han en "tørr" matpakke han ikke spiser. Han må mases på ang. frokosten og må drikke melk (melk liker han), men å se at han brekker seg ed frokosten tidlig en morra er ikke gøy å se. Han MÅ få i seg en halv skive i hvertfall, men han vil helst spy. Hvis han får noe søtt på (noe han ikke får) spiser han, så jeg synes det er vanskelig å vite hvor ille det er...min samboer synes det er tull å lage salat og få særbehandling i mens han sine barn får vanlig niste. Valget har han jo selv, men han gidder ikke å lage salat til de på morran og styre med det. Han synes da dette blir særbehandling. Jeg kjenner at jeg engasjerer meg i dette temaet fordi jeg faktisk ser at min sønn spiser salaten og får mer ut av skolen med hensyn til konsentrasjon og som igjen fører til læring. Min sønn sliter på skolen og trenger all hjelp han kan få ....så JAAA til skolemat for å slippe det "styret" om morran...MEN jeg gjør det gjerne for min sønn spiser ikke en vanlig nistepakke med brød...

    SvarSlett
  9. När det gäller svensk skolmat så skiljer kvaliteten sig stort mellan olika skolor och kommuner. Där jag bor så är maten bra, ingen lyxmat men tillräckligt bra. Barnen får sallad, mjölk, bröd och en god lunch. På dagis får dom till och med mat lagad på plats med bra råvaror som är minst lika bra som den hemma, jag har själv provat den och den smakar ypperligt.
    Norge har råd med god och nyttig skolmat. Ta gärna lärdom av att vissa skolor i Sverige serverar dålig mat och se till att detta inte sker i Norge men ta det inte som om en ursäkt för att inte servera skolmat.

    Mvh T Arnesen

    SvarSlett
  10. Tror nok at det offentlige kan lage en sunn og næringsrik frokost og lunsj bedre enn foreldrene, i tillegg så vil det i masseprodusentens ånd bli billigere enn om man skulle laget hver enkelt frokost og lunsj hjemme hos foreldrene.
    Frukt hører selvfølgelig også hjemme.
    Kostnadene er egentlig ikke så store hvis man ser på hva man tjener med dette. De fleste foreldre klarer ikke lage sunne skikkelige frokoster og lunsjer, og alle vet hvor viktig det er. Så ved at staten sørger for dette vil barnet faktisk bli glupere enn om foreldrene skulle hatt ansvaret, fordi rett og slett att maten er en viktig del av det om hvor smart barnet blir i voksenlivet.
    Dette er spesielt viktig for fattige foreldre men også viktig for rike.
    Grovt brød med skinke og salat og tomat, lettere å få på skolen men helmelk til.

    SvarSlett
  11. Du har rett i mykje, og det hadde vore supert om det hadde gått an å gjennomført gratis skulemat på ein bra måte. Det gjeld berre å finna ut kva måte det er. Tingen er at me har mange små skular rundtom, så ser for meg om det skulle vore obligatorisk med varm skulemat på t.d. alle barneskular, ville mange blitt nedlagt til fordel for større samleskular. Og det synest eg det ikkje er verdt... Men på ungdomsskulane kanskje?

    SvarSlett
  12. De får eta matpakke, som i gamle dager, 2-3 brødskiver med geitost får holde!

    SvarSlett
  13. Skal være sagt at fruktordninga, i alle fall her vi bor, koster 2,50 om dagen. Og dét er mye for en unge som ikke liker banan og dessuten ikke tåler appelsin og kiwi - og dermed mister mange dager med frukt. Ikke at 2,50 om dagen er billig til å begynne med....

    SvarSlett
  14. Det burde byggjast nye skular i heile landet, og innførast 1 times matpause for alle. Då ville alle hatt gode skular å gå på, og det ville vorte betre arbeidsmiljø for både elevar og lærarar.

    Kan godt vere både gode kantiner med ei skulemat-ordning, og skulefruktordning på alle skular, men er ikkje for at det skal vere gratis. Bør heller vere slik at det er opp til kvar einskild om ein ynskjer å vere med i ordninga, slik som med skulemelka.

    SvarSlett
  15. Fint innlegg.

    Det er veldig synd at barna ikke kan få servert sunt og godt måltid på skolen. HEr spises det alltid frokost, og matpakke får han med seg - den er det alltid noe mer enn bare brødskive i.

    SvarSlett
  16. Magne; tusen takk! Kjempemorro!!!

    Glenn; jeg har også fulgt med på debatten i Sverige. Det som forundrer meg er at der blir det i allefall gjort forsøk på å lage god mat til barna, selv om man noen steder ikke gjør en helt god jobb, mens i Norge er man ikke villig til å engang gjøre et forsøk!

    Roffen; ENIG! Spiller ingen rolle om svenskene gjør en god jobb på dette området eller ikke; Norge burde få det til! Og ang. lærertettheten; her er budsjettene så lave at det er på grensen til det forsvarlige....

    Anonym 1; Du er jo et godt eksempel på hvor ille det blir uten skolemat; når hukommelsen ble borte!!! ;)

    Anonym 2; Ja, man kan undres på hvor man ikke jobber i Norge og bor i Sverige... hmmmm... noe å tenke på?

    Marianne; Nå kjenner ikke jeg til hvordan ting er i Finnland, men jeg leser mellom linjene at de får varm mat der?!?! Da burde i allefall norske politikere skjemmes. Studiereise til nabolandene våre hadde nok vært en super idé!

    Anonym 3; Godt å høre at flere er strenge med frokost og matpakke. Skulle ønske alle foreldre var det. Det er absolutt en av de metodene vi foreldre har til å gjøre noe godt for barna våre.

    Anonym 4; Helt enig! Selv om noen skoler i Sverige ikke serverer optimal skolemat, er det ingen unskyldning for at det ikke blir gjort i Norge!

    Anonym 5; En sannhet det der, at kostnadene egentlig ikke er så store, når man tenker på gevinsten; smartere og mer fokuserte barn. Noe som til slutt gir Norge flere godt utdanna og dyktige borgere! Jeg tenkte faktisk ikke over dette med fattige foreldre da jeg skrev innlegget, men det er et veldig godt poeng! Deres barn ville absolutt hatt stor nytte av skikkelig skolemat! Absolutt noe å tenke på for lederne av verdens rikeste land!

    Røsslyng; Nå er jeg av dem som er for nedlegging av for små skoler; fordi jeg mener barna har best av å gå på skoler hvor de er i klasse med flere barn på samme alder. I allefall fra mellomtrinnet. En klasse på 1-9 elever får kanskje mer personlig undervisning, men evner til samhandling med flere andre blir borte i for små samfunn. Men det blir en helt annen debatt. Uansett; å lage skikkelig skolemat for barna på en liten skole må jo være en smal sak!!!

    Anonym 6; tja, klart det er bra med 2-3 brødskiver, hvis alle har det med på skolen, men desverre har ikke alle det. Et varmt måltid midt på dagen er langt bedre, etter min mening.

    Groem; kr 2,50 pr dag?!?! Horribelt!!! Det blir jo over 500,- året. Heldigvis er skolefrukt gratis her hos oss. Noe positivt.

    Magni; Som det ble poengtert lengre opp her, finnes det fattige foreldre i Norge, dermed er gratis skolemat et vesentlig poeng i mine øyne!

    ninabakke; Jeg er enig. Her i huset består også matpakken av annet i tillegg til brødskiver. Det er alltid en yoghurt, et lite kakestykke, en muffins, liten eske rosiner eller en sjokolademelk oppi. Regelen er; brødskive først, så "ekstragreiene". Det blir satt stor pris på av våre barn. "Ekstragreiene" er nok ikke sunne, men det gjør matpakken ekstra koselig, noe de gleder seg til!!! ;)

    Til slutt; TUSEN TAKK FOR ALLE KOMMENTARENE!!!

    SvarSlett
  17. Som svensk og oppvokst i Sverige og med skolemat så må eg si at mye av maten som vi fikk da (eg er födt i 1961,) ikke var helt bra. Men idag er det nesten rene luxusrestaurangene. Mange skoler har har faktiskt så du får velge mellom både 2 og 3 retter retter. Fisk, kjött, og sallad. Melk, eller vann og bröd, smör og ost. Så ikke er maten dålig idag nei!

    Har en stesönn som för han begynte skolen spiste absolut ALLT! 14 dager etter han begynte 1 klasse kom han hjem og vi skulle spise middag, når han såg vad det var til mat sier han kort og gott... Liker IKKE! Vill Ikke ha! Vi skulle da ha fiskegrateng til middag. En rett han spist siste gang uka för han begynte i skolen... Dette blev verre og verre... Liker IKKE var de ordene han brukte mest förste semestern i skolen...
    Det viste seg til slut at de han satt sammen med på lunsjen brukte di ordene og IKKE spiste opp maten, uten dem gjikk til nermeste ICA butikk og kjöpte snop! Hvor en försteklassing fått så mye penger fra er meg ei gåte! Min stesönn hadde ikke penger med seg!
    Vi snakket med ham og etter det begynte han å spise maten. Han sa samme som klassekompisene for at det var kult! var på skolebesök flere ganger og vi fikk spise lunsj med unbene og det var ikke noe i veien med den maten nei! Ting har forandret seg ang maten på di siste 5-10 årene. Så ja, la oss få GOD, mat i skolene her og. Er lei av å se skoleunger ned til 1-2 klasse henge på buda med ei halv liter cola i ei hand og ei pose potetgull i den andre!

    SvarSlett
  18. Nei vet du hva. Det er så forferdelig mange ting som skal taes tak i før man skal tenke på å servere mat på skolene. Flere og dyktige lærere, flere spesialpedagoger, assistenter til de som har behov til det - og ikke minst å PUSSE OPP SKOLENE! Noen skoler omkring i Norge ser vitterlig ikke ut og holder på å falle sammen.

    Det er flott at du sender med dine små mat, men at dette skal prioriteres? Nei.. Det får faktisk foreldre greie selv. Dessverre er det slik at ikke alle får frokost og matpakke, men i mine øyne er det verre at barn ikke får gode skolebygg og den hjelpen de trenger. Forøvrig så er det som regel slik at om noen kommer uten mat på skolen, så blir det spurt høyt i klasserommet om det er noen som kunne tenke seg å dele en brødskive. Det er det stort sett alltid.

    SvarSlett
  19. Kathrine: Mat er da viktigere enn skolebygg, skulle jeg mene... Jeg mener også at det ikke er andre ungers ansvar/andre foreldres ansvar å ta med mat til de barna som IKKE har skolemat med seg. Når det er sagt;

    Siv Anita: Flott innlegg, jeg er helt enig med deg.

    SvarSlett
  20. Jeg er en esisk, som har bodd i Norge 2 ar. Dattera mi er i forste klasse na. I Estland er det gratis mat for alle barn til videregaende. Det diskuteres ogsa om gratis mat for ungene i videregaende. Og det er veldig god mat. Jeg foler meg sa darlig nar jeg ma lage matpakke hver morgen. Dattera mi vil ha brodskiver isteden for noe varmt fordi andre har brodskiver. Jeg synes at det er ikke riktig. Det burde vaere minst en kantine hvor de som vil kan ha en skikkelig lunch. Na sender jeg henne pa skolen med mange gronsaker, joghurt, on en brodskive som har masse ferske tomater, agurker og dill.

    SvarSlett
  21. Men er det statens ansvar at ungene skal få mat på skolen? Ja, vi er et av verdens rikeste land, men det betyr jo ikke at vi har ubegrenset med midler heller.

    Jeg er enig med Kathrine i at det er andre ting som bør prioriteres først, for eksempel opprusting av skolebygg og utdanning av gode lærere.

    Og noe må jo også kunne være foreldrenes ansvar, alt kan ikke skyves over på staten. Det er i det godes sak, men det blir mye av tankegangen "fordi noen ikke gjør det, må staten overta ansvaret for alle". Den tankegangen blir veldig dyr i lengden, i tillegg til at den undergraver et hvert personlig ansvar. Alt kan ikke være statens ansvar.

    SvarSlett
  22. Bruk heller penger på å ruste opp skolene, ansett flere kvalifiserte lærere, og bruk mer ressurser på opplæring. At barn ikke har med seg mat, må være foreldrenes ansvar. Hvorfor skal skattebetalerne være med å subsidere foreldre som ikke orker, gidder eller har råd til å ordne matpakke til barna sine? Dersom barna ikke spiser maten de har med seg, er dette en sak mellom foreldre og barn. Om det blir bra skolelunsj, finner du sikkert mange barn som ikke liker maten. Så jeg mener det er best at alle har med sin egen mat hjemmefra. Da kan de jo sørge for å ta med seg noe de liker... ;o)

    SvarSlett
  23. Det forundrer meg at noen over her blander skolemat med skolebygg! Selvfølgelig må alle skoler med dårlig standard utbedres, og læring er viktigst i skolen. Men mat er endel av læringa, ingen klarer å konsentrere seg uten mat i kroppen. Og hvorfor kan man ikke gjøre flere gode ting på en gang? Skal ikke mine barn få varm mat på skolen fordi det finnes 10 - 12 skoler med dårlig standard? det er kommunenes ansvar å drifte skolene, så det vil alltid være forskjeller i skoledrift her i landet, men dette med skolemat er jo en sak som nesten ikke koster penger, en sak som er enkel å løse, Tenk på hvor mye mat som kastes av kolonialbutikker i dette landet. Tenk å integrere dette problemet i skolen. Skolen får rimelig mat og skikkelige råvarer, barna for varm mat på skolen, og Norge vil kaste langt mindre mat. Nå kastes det flere tonn med mat årlig, noe som er en uting. Det er også en enkel sak og integrere læring i et slikt matprosjekt, innvolvere elever til innkjøp, planlegging, matlaging osv...Her kan man kombinere matematikk i praksis, skolekjøkken i praksis, organisasjonslære i praksis osv.. Jeg aplauderer innlegget til Siv Anita, og forunder meg over dere som blander inn andre diskusjoner.

    SvarSlett
  24. Hvis det offentlige skal ta over matstellet for ungene våre ville det jo være flott..., kanskje vi sender med dem klesvasken og tannbørsten også! Lekser er vi jo iferd med å slippe også...(Dette var ironi...)
    Er lei av sutring om strevet det er å ha barn og at de trenger oppfølging. Klart vi foreldre skal ta ansvaret for ungene våre og for at de spiser frokost, og at de har med seg en næringsrik matpakke. Den kan gjerne lages dagen før for de som ikke klarer å stå opp tidlig nok til å fikse dette. Syns forøvrig ikke at det er noe unnskyldning i seg selv!
    Å ha barn medfører mye arbeid i mange år. Vil kalle det for god investering å bruke tid på dem. I dette tilfellet blir ungene bevisst når det gjelder kosthold, de lærer seg å like forskjellig mat og skjønner at det går an å variere. Skolemat er ikke bare brød med brunost. For de som trenger idéer, søk etter skolemat på nett og få fantasien i sving;)

    Tilslutt en kommentar til deg som ikke får ditt barn til å spise frokost, og nekter å gi ham søtt pålegg som er det eneste han vil ha om morgenen. Hva er best? at ungen går sulten på skolen eller at han er mett, opplagt og fornøyd? Grovt sundt brød med sjokoladepålegg/syltetøy er tross alt bedre enn ingen mat i magen! Avtal at søt-pålegget kun er for frokost før skolen. Er selv i 40 årene nå og hadde det selv slik som barn; jeg klarte ikke å spise annet enn brød med søtt pålegg til frokost, og har det fortsatt sånn. Tiltross dette er jeg sunn og frisk, og har helt normal vekt!

    SvarSlett
  25. Kunde inte ha sagt det bättre själv! Tack så mycket för ditt inlägg! Som svensk med barn i Norge - har jag väldigt svårt att acceptera det faktum att mat inte finns i skolor och barnehage. Att hålla blodsockret på jämn nivå är avgörande för att kunna prestera hela dagen. Genom att servera bra lunch till barn/ungdomar kan även hjälpa till att förebygga fetma/spiseforstyrrelser och andra hälsoproblem. (vilket ändå kommer att kosta Norge pengar). Ikke minst bidrar det till bättre koncentration som leder till bättre resultat. Detta borde ligga i Norges intresse, och är ett tema som borde komma upp ännu mer till diskussion!

    SvarSlett
  26. Er akkurat ferdig med videregående og kan kommentere dette fra et "barns" syn på saken. Selv har jeg aldri vært en frokost spiser, min mor fikk maks i meg en kjeks om morgenen og da det var tid for lunsj hadde matpakken ligget i en boks i et varm klasserom i flere timer. Et par svette skiver med skinke eller ost fristet veldig lite og gikk ofte i søppla. Kan vel si at deler av barneskolen og ungdomskolen var en tid hvor konsentrasjon var ukjent. Den gammle skolen uten luft var vel også en medvirkende årsak til konsentrasjonsmangelen. Da jeg flyttet på hybel og begynte på videregående hadde vi derimot kantine som solgte billig lunsj, både kald og varm. Det gikk selvfølgelig litt penger, men skoledagen ble mye enklere da jeg hadde et sikkelig måltid tilgjenngelig midt på dagen. Min mening er altså at et gratis måltid midt på dagen hadde gjort susen for mange barn i den norske skolen. Tror konsentrasjonen og lærelysten hadde vært mye høyere blant de fleste. I et av verdensrikeste land hvor vi har godt tilgang på gode råvarer kan jeg ikke skjønne at vi ikke har innført dette allerede?

    SvarSlett
  27. @ Roffen: Jeg blander overhode ikke skolemat og skolebygg, men jeg lever i en realistisk verden. Hvis du tror det er slik at politikere kaster penger etter skolen, så tar du rimelig feil. Selvsagt skulle det vært slik at man skulle kunne gjøre flere gode ting på en gang, men dessverre så har man noe som heter budsjett og må velge hva det er man skal prioritere. Det er for øvrig langt flere enn 10-12 skoler som er i dårlig stand.

    Det er ingen som stopper dine barn fra å få varmmat, men det er din oppgave som forelder å skaffe dette til dem, ikke kommunen. Og du mener at det nesten ikke koster penger å innføre skolemat? Selvsagt koster det masse! Ikke minst, hvem er det som skal ordne med alt det praktiske på skolene? Er det læreren som skal varme og dele ut maten da.. Når skal lærerne egentlig få tid til å undervise?

    Nei, barn er på skolen for å lære. Gi dem gode lærere, frisk luft uten sopp og skolebygg som er i forholdsvis god stand, lærerbøker (skoler har faktisk ikke fått byttet ut lærerbøkene sine siden kunnskapsløftet kom).. Det er så masse jeg håper politikere tar tak i, før de går inn å tar over noe som faktisk skal være foreldre sin rolle.

    SvarSlett
  28. Heilt einig med deg, Kathrine. Skreiv over her at det godt kan vere kantiner, men at eg meinar at det ikkje bør vere gratis. Er vel ikkje noko problem for dei som ynskjer skulemat å betale for det maten kostar, istaden for at skattebetalarane skal subsidiere det. Då er det opp til kvar enkelt om ein ynskjer å kjøpe mat i kantina, eller ha med eigen matpakke. Så kan alle kjøpe eller ha med seg mat ein likar.

    SvarSlett
  29. Her må det helt klart svares!

    Synnøve; Å henge på bua/butikken med cola og potetgull i skoletiden, er helt forferdelig. Så jeg er helt enig; la oss få god mat i skolene slik at vi unngår dette problemet!

    Kathrine; Jeg synes det blir feil å blande diskusjonen om skolemat med den om skolebygg og lærerdekning, det blir en helt annen diskusjon. Jeg refererer innlegget mitt; "Og jeg velger, i denne omgang, ikke å gå inn på hva jeg mener om skolebygg fulle av muggsopp og elendig lærerdekning! Norge er så snever at de sparer penger på å ikke vedlikeholde våre skoler, i tillegg til å kutte kraftig i lærerstillinger." Videre reagerer jeg på uttalelsen om å leve i en realistisk verden, for det gjør jeg også! Og du har et godt poeng i det du sier; "barn er på skolen for å lære!" BINGO!!! Skolemat er et godt virkemidden for å oppnå god læring og en god læresituasjon!!!

    Kristine; Tusen takk!

    Anonym 1; Fantastisk, nå har jeg fått bekreftet at både Sverige, Finland og Estland har varm skolemat, men tenk; det klarer ikke verdens rikeste land!

    Anonym 2; Kanskje har ikke verdens rikeste land ubegrenset med midler, MEN vi har mer enn Sverige, Finland og Estland, dermed burde vi få til gratis skolemat! Verdens rikeste land bør også ha midler til skikkelig lærerdekning og gode skolebygg, men som sakt; det blir en helt annen diskusjon. Statens ansvar? Jo, vet du hva, for å skape flinke barn, som får god utdanning og kan gjøre en god jobb for Norge i fremtiden, så kan staten bidra!

    Anonym 3; Foreldrene kan ta ansvar for matpakken, men jeg ønsker VARM skolemat, det blir vanskelig å lage hjemme på morran og sende med barna!

    Roffen; Tusen takk! Du oppsummerer alt jeg også reagerer på!

    Anonym 4; OMG! Sammenligner man skolemat med klesvask og tannpussing blir jeg rett og slett imponert! Jeg suttrer slett ikke om ansvaret, strevet og oppfølgingen av barn. Jeg synes faktisk det er veldig enkelt og greit, og jobber kun 60% stilling for å være til stede for dem i oppveksten. Jeg tar ansvaret mitt!!! OG jeg liker den jobben det er å få dem til å bli trygge og selvstendige!

    Anonym 5; Tusen takk! Godt flere er enig!

    Anonym 6; Tusen takk for et "barns" syn på saken. Du er et godt bevis på nytten av skolemat! Takk!

    Magni; Hvis ikke skolemat skulle være gratis i BARNESKOLEN ville mange barn falle utenfor fordi foreldrene ikke har råd! Det ville vært forferdelig!

    Til slutt; Dette er blitt en veldig god diskusjon med mange synspunkter, noe jeg er veldig takknemmelig og glad for! Tusen takk for bidragene! :)

    SvarSlett
  30. Dersom det er nokon som ikkje har råd til mat, er det andre måtar å hjelpe desse på, enn at alle dei som har råd til å betale mat sjølv skal verte subsidierte av skattebetalarane, for at det skal verte gratis for eit svært lite mindretal! Dette betyr i siste omgang mindre pengar til andre sårt trengte område, og at alt skal kunne gjerast på ein gong er ikkje realistisk! Dersom ein ynskjer god og næringsrik skulemat må ein også vere villig til å betale for det!

    SvarSlett
  31. Magni; da er vi veldig uenige. Jeg mener Norge har råd til både god eldreomskorg, gode skoler med gode læreforutsettninger og skolemat, gode veier, gode studentboliger og alt det andre som er i sterkt forfall i dette landet! Oljefondet er kolosalt, og jeg mener det er mulig å bruke av disse midlene til å sette landet i skikkelig stand. Oljefondet vil reduseres kraftig for å få til oppgraderingen, og klart driften av alle nevnte ting vil koste etterpå, men likevel tror jeg Norge vil tjene på det etter hvert.

    Skolematordningen kan organiseres via skolekjøkken. Ansette kokker som kan undervise barna i "mat og helse"-faget, samtidig som de lager mat til de andre barna på skolen! Da slår man to fluer i en smekk!

    Man jeg tror vi bare må være enige i å være uenige på dette området!

    SvarSlett
  32. Oljefondet kommer ikke til å være kollosalt i all framtid, i hvert fall ikke hvis det skal brukes til alt vi vil nå. Man er nødt til å gjøre prioriteringer, og vi har nok kanskje ikke råd til både gode veier, studentboliger, eldreomsorg og gratis skolemat. Og da er vi tydeligvis uenige om hva som skal prioriteres. Jeg mener at skolemat må være foreldrenes ansvar.
    (Anonym 2)

    SvarSlett
  33. Eg er einig i at ein kan bruke meir av oljefondet til å bygge opp landet. Men dessverre er det ikkje ein politikar som ville gått inn for alt dette på ein gong, og då meinar eg at nye skular er det fyrste som burde gjerast. Så kunne ein jo sett korleis kantiner med skulemat ville vore i praksis, før ein går inn for gratis skulemat. Sjølvsagt ville gratis vore det beste dersom kvaliteten på maten hadde vorte god, spørsmålet er vel om dette er realistisk.

    Elles er det bra at dette vert teke opp, for skulemat ville etter min meining uansett vore bra.

    SvarSlett
  34. Anonym 2; Om oljefondet reduseres over 3 år eller 50 år for å få til den nødvendige oppgraderingen av Norge, spiller sørgelig liten rolle for oljefondet! Men for den norske befolkningen spiller det stor rolle. Og igjen; hverken Sverige, Finland eller Estland har noe oljefond, og de får det til!!! (P.S! De får til anstendige veier også!!!)

    Magni; Tja, nå har nå jeg skissert en løsning på hvordan varm skolemat kan ordnes i dagens skoler. (Mitt forrige svar.) Det er realistisk, i allefall på de små skolene som har 5-200 elever. På større skoler kan man prioritere nye kantinebygg, men med samme fokus på at barna selv lager mat og får opplæring av kvalifiserte, faglærte kokker!!!

    Videre kjente jeg at jeg ble glad av den reklamen som er kommet for å få ungdommen til å stemme ved skolevalget. "Gi oss varm skolemat NÅ!" ;)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!