torsdag 15. september 2011

Tenåringer og kjæresteovernatting!

Ja, dette kan jeg tenke meg er et brennhett tema i de fleste hjem med tenåringer. Hva gir man dem lov til og hva sier man nei til? Når er det egentlig greit at tenåringer kan begynne å overnatte hos kjæresten, eller ha kjæresten på overnatting?

Sukk, dette er ikke et veldig enkelt tema, og garantert et tema med nesten like mange meninger som foreldre. For ungdommen blir dette fort et brennhett ønske når de får seg en kjæreste. Etter hvert som forholdet utvikler seg dukker spørsmålet opp som troll av eske. Akkurat som det gjorde da vi foreldrene var tenåringer...

For noen år siden leste jeg ei settning i en artikkel om oppdragelse av barn; "Velg dine kamper med omhu!". Jeg bet meg fast i denne, og har prøvd å etterleve tanken. Jeg ser ikke noe poeng i å krangle med ungdommen om absolutt alt, jeg prøver å velge mine kamper med omhu, og ser gjennom fingrene med ting som ikke er verd å "krangle" om.

"Aldri i verden, hun får vente til hun nærmer seg 18 år og kan ta ansvar for egne handlinger!"

"Helt uaktuelt, de er for unge, bygdesladderen kommer til å gå med en gang!"

"Det er helt greit, men de får sove på hvert sitt rom!"

"Vi har snakket om p-piller, hun sier fra når hun trenger dem, så drar vi sammen til legen og ordner det. Foreløpig trenger hun ikke. Dermed er det heller ikke aktuelt med kjæresteovernatting!"

Joda, jeg har hørt alle disse utsagnene. Men når er det greit å si ja til kjæresteovernatting? Skal dette vurderes etter alder, modenhet eller samfunnsnormer? For å være ærlig skjønner jeg godt at det blir mye konflikter med tenåringene. Hvorfor mener du det du mener? Hva er årsaken til at det blir feil for foreldrene med kjæresteovernatting i tenårene?

Ungdommen gir stort sett blaffen i bygdesladder, så det argumentet faller i steingrunn. Jeg må si meg enig med dem; skal vi leve våre liv etter hva naboen synes?

At de må vente til de nærmer seg 18 år, synes jeg virker helt urimelig. Det er bedre at de har hjemmets vinger å komme tilbake til dersom noe skulle skjære seg. At det er andre voksne til stede i overnattingshjemmet.

"De får sove på hvert sitt rom!"... OK... Men er det dette de ønsker seg når de vil ha kjæresteovernatting? På den andre siden; når ungdommen spør om kjæresteovernatting, er nok dette et bedre alternativ enn et "Nei!"

Og den siste ang. en mors prat med sin tenåringsdatter ang. p-piller... Kommer du med den uttalelsen er du rett og slett naiv! Det er en flott samtale å ta og de fleste mødre tar den med sine døttre, men når du drar den så langt at du faktisk tror på at din datter vil komme og si; "Mamma, jeg og kjæresten har tenkt å ha sex, kan du bli med til legen sånn at jeg får p-piller?" Ja, da mener jeg du er ekstremt naiv! De sier ikke fra, uansett hvor nært du mener forholdet til din datter er. Enten ordner de p-piller selv, eller så har de ubeskyttet sex en stund før de blir konfrontert med dette og forteller. Mang en tenåringsmamma har blitt forbanna på meg når jeg har sagt at de er naive, men historien etterpå har nesten uten unntak vist at jeg har rett!

Igjen over til når kjæresteovernatting skal være aktuelt. Når ungdommen er 16 år, 17 år eller må de vente til myndighetsalder? Når er de modne for kjæresteovernatting? Er kjæresteovernatting ensbetydene med at de har sex? Tja, jeg mener i allefall det øker muligheten ganske mye!

Nå er jeg blandt de mødre som faktisk selv har vært tenåring (!!!) og ikke har glemt hvordan det var i denne perioden av livet. Jeg har valgt å ikke la dette bli en kampsak. Når ungdommen spør om kjæresteovernatting går jeg ut fra at de er modne for det, på sin måte, for sin alder. Det eneste kravet jeg stiller er at p-piller må være i bildet.

Min filosofi er; "De gjør ikke noe annet på natten, enn de gjør ellers i døgnet, bortsett fra å sove!"

Nå går jeg ut fra at mange foreldre er dypt uenige med meg. Og jeg håper noen tør kommentere/svare på hva de tenker om dette temaet.

81 kommentarer:

  1. Huff, her skulle jeg egentlig ønske at jeg kunne ha rablet totalt og virkelig fortalt deg hvor skapet skulle stå, men det kan jeg ikke. Jeg er nemlig så kjedelig at jeg bare sier meg enig i alt du skriver. :) Også håper jeg selvsagt at mine gutter ikke får seg kjærester før de er 18 å. Minst! ;)

    SvarSlett
  2. He, he... du er nå søt, Kristine... Som "troll av eske" dukker de opp i stua og sier; "Mamma, kan jeg overnatte hos verdens søteste jente?" Du ser ut som et forskremt spørsmålstegn og tenker; "Men du er jo bare et barn!" før du innser at du tar så skrekkelig feil... ;)

    Ga meg selv tilatelse til å legge ord i tankene dine... ;)

    SvarSlett
  3. Dette er ett tema som jeg egentlig har lyst til å lukke øynene og bare si; na-na-na til :D
    Har selv en sønn på 14, og det kommer vel en dag da jeg selv står ovenfor denne "problemstillingen"
    Jeg ser ikke på dette som ett problem, da jeg tenker som deg, at de gjør det samme på dagtid som på natten- annet enn de sover kanskje litt mer på natta ;)
    Så dette er noe enhver forelder må vurdere, og alle ungdommer er forskjellige, hovedsaken er an man finner en regel/løsning som passer for hver enkelt :)

    *klem*

    SvarSlett
  4. Vet du, Aina, det tror jeg også! Hver enkelt må finne en løsning som passer for sitt småfolk. Det er bare ikke så enkelt å finne denne løsningen, og at den blir god for alle involverte parter!

    SvarSlett
  5. Hei.
    Jeg må nok også bare si meg enig med deg, de gjør ikke mer på natta enn de gjør på dagen. Det er da viktigere å ha litt kontroll, enn å ikke vite noe som helst. Spørr poden om overnatting, vel, da kan en også finne ut om beskyttelsen er i orden. Jeg for min del, vet at jeg kommer til å snakke en del om kondom bruk og til min datter, at det også er viktig at hun beskytter seg, i tilfelle kondomen ikke skulle fungere.
    Nå har jeg en stor datter, men hun flyttet til sin far i 15 års alderen og der fikk hun bare beskjed om at han hadde en regel og det var at hun ikke fikk overnatte hos gutter. Veldig smart sagt, ikke sant ;-)
    En annen ting, er nok at jeg ønsker at de skal bli 16 år og forklare dem om den seksuelle lavalder, men en vet jo aldri hvor godt dette glir inn hos dem, hvis de nå skulle spørre som 15 åring.
    Mitt inntrykk er alikevell at de unge stadig blir eldre før de får seg en kjæreste, så en kan jo bare håpe at de er store nok.

    SvarSlett
  6. Bra blogg, Siv Anita! Det er Magne fra VG her. Jeg har valgt ut innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til VG Nett! Følg Lesernes VG på http://www.facebook.com/lesernesvg og http://twitter.com/lesernesvg så deler jeg det kanskje der også. Alle som har forslag til gode blogger jeg kan anbefale på VG Netts forside bør sende meg et tips på magne.antonsen [@] vg.no

    SvarSlett
  7. Vittig å høre deg si "de gjør ikke noe annet om natten..." Det sa jeg også til min mor, som nektet meg å sove over hos kjæresten da jeg var 15. Hun svarte da at det fikk så være, men at hun ikke kunne støtte ulovligheter (jfr. seksuell lavalder). Så sånn ble det og jeg ble sur. Vet ikke hva jeg selv vil si når 3-åringen min er tenåring. Kanskje det blir en totalvurdering av hans modenhet og hvordan jenten er?

    SvarSlett
  8. Hei

    Viktig tema! Som jeg har skrevet masse om selv også. Jeg er av den oppfatning at ungdom over 16 år bør få lov til å ha med overnattingsgjester, og har han/ hun kjæreste så har de sannsynligvis sex. Da bør jentene få P- piller, og guttene kondom med velsignelse fra foreldrene. Og det er bedre at de er hjemme å har sex enn ute, eller hos andre. Er det ikke? For sex, det har de garanter, og de trenger ikke være 16 år for å ha det heller. Har de kjæreste er lysten der langt tidligere.

    Sender med et innlegg som passer godt med det du skriver her.
    http://www.vargas12.com/2011/09/seksualundervisningen-i-ungdomskolen/

    Takk for et klokt innlegg, Siv Anita!

    Vennlig hilsen

    Vargas

    SvarSlett
  9. Selv om man er kjærester, trenger man ikke nødvendigvis å ha sex. Skjønner ikke hvorfor alle foreldre tenker kun på sex. Vi lever i 2011 der det kun er å bestille gratiskondomer, såpass enkelt er det å få tak i prevensjon. Uansett det som skjer om natten, kan like gjerne skje om dagen.

    SvarSlett
  10. Veldig enig, og et stort dilemma for mange foreldre!

    Jeg husker godt første gang jeg skulle sove borte, det endte med at jeg sa "enten drar jeg nå uten å si hvor jeg skal, eller så lar du meg dra og jeg forteller hvor jeg skal, hvis du lover å ikke hente meg" Ikke den beste løsningen, men det funket for meg som tenåring da.

    Det fine er at i dag lærer ungdom bruk av kondom, hvilke andre prevensjonsmidler som finnes, sykdommer osv på skolen! Det er ikke så mange år siden jeg selv var tenåring, og foreldrene mine kunne ikke fortelle meg en eneste ting jeg ikke hadde lært fra før!

    Mitt beste råd er: Skal du ta sexpraten, ta den tidlig, når du tror det er på tide, er det mest sannsynlig for sent.

    Jeg støtter veldig utsagnet "De gjør ikke noe annet på natten, enn de gjør ellers i døgnet, bortsett fra å sove!"

    Overnatting eller ei, det er mange timer i døgnet utenom de 6-10 timene man sover! Hvis de vil ha sex er det ikke noe man som foreldre kan gjøre, men mindre man låser dem ned i en kjeller da.

    Det er uansett ikke lett å akseptere det, og man burde helt klart se på sitt eget barn og avgjøre selv. Alle er forskjellige og den finnes nok ingen god regel som passer for alle tenåringer.

    Vil bare legge til at selv om den seksuelle lavalder er 16, er det ingen lov mot at to 15-åringer ikke kan ha sex ;)

    Supert innlegg! En flott og viktig debatt jeg tror skaper mye prat :)

    SvarSlett
  11. ADHA er som lærevansker. Noe vi har funnet opp for at idioter ikke skal føle seg som idioter.

    SvarSlett
  12. Hvorfor i all verden krever du bruk av p-piller? Hva er galt med kondomer?
    Det må da være bedre at vi karene bruker kondom enn at dere damene propper dere fulle av hormoner og drit som på ingen måte er bra for dere?

    SvarSlett
  13. Selv var jeg 17 år når jeg fikk min første skikkelige kjæreste.. Moden for alderen var jeg, og jeg hadde på egenhånd krevd at både jeg og kjæresten skulle sjekkes og jeg skulle begynne på p-piller først.. Og jeg sa bare til moren min at jeg skulle overnatte hos kjæresten, noe hun nok ikke var overbegeistret over men var jo ikke store nytten å krangle på det.. Hun hadde møtt kjæresten min, og likte han veldig godt=) Og er enda sammen med han nå snart 7 år senere.. Uansett, tenåringer som er i forhold som vil ha sex, gjør det uansett.. Med overnattingsbesøk eller ikke.. Og jeg syns det er viktig å ha et godt og åpent forhold med ungene sine, for jeg hadde aldri problemer å spørre moren min om hun kunne være snill å kjøpe p-piller for meg hvis jeg ikke kunne gå selv.. For jeg tenkte ved å fortelle henne det, så visste jeg at jeg tok ansvar.. Så neida, ikke alltid er det naivt å tenke at jenta di vil si i fra om man vil ha p-piller, vet om flere venninner som var såpass åpen med foreldrene sine i tenårene..

    SvarSlett
  14. Synes det er greit å overnatte på samme rom når de er 15-16 jeg, hvis de er jevnaldrende. Jeg og eksdama skulle ligge på forskjellige rom, og da var jo trikset å vente til foreldra hennes hadde lagt seg og så legge seg i samma seng igjen. *Sukk*, det var tider det. Kjærlighet kan ikke forbys, og sex er en naturlig og fin del av forholdet mellom to som liker hverandre :)

    SvarSlett
  15. TUSEN TAKK, Magne hos VG!!! :)

    Jeg håper debatten fortsetter, jeg setter virkelig stor pris på alle tilbakemeldingene.

    Men denne skjønte jeg ikke; "ADHA er som lærevansker. Noe vi har funnet opp for at idioter ikke skal føle seg som idioter." Hva er det for slags kommentar i denne sammenhengen? Hmmmm...

    SvarSlett
  16. Jeg er ei 17 år gammel jente, som er forlovet med kjæresten min på 18 år. Vi har overnattet med hverandre siden daglig i et års tid. Vi bor halveis sammen, og det er en sjelden gang vi overnatter uten hverandre. Ingen av foreldrene våre synes det er feil, og de fleste på vår alder gjør det.

    Sex kan man jo ha midt på dagen, så jeg mener at foreldre er bare "slemme" når de nekter kjærestepar å overnatte med hverandre. Man kan jo gjøre like mye midt på dagen, som midt på natten.

    SvarSlett
  17. Ikke så lenge siden fant jeg ut at min datter på 15 hadde sex med sin kjæreste som er i samme alder nesten 1 år tilbake. Og det skjedde ikke om natta, men hos han midt på dagen! Foreldrene hans var visstnok hjemme...

    "Mas" om overnattingen kom nesten et halvt år senere. Så ettersom vi ikke har 100% oversikt på barnas daglig bevegelse, kan det skje uansett nå og hvor.

    SvarSlett
  18. Jeg vet ikke, men jeg synes egentlig at innlegget ditt mangler litt refleksjon over hva som faktisk er konsekvensene ved å la barn leke voksne, hvertfall når deres egne foreldre synes det er helt greit? Og da snakker jeg ikke bare om sjansen for å bli gravid og eventuelle kjønnsykdommer. Vi lever i et samfunn hvor en skal "seksualiseres" omtrent før en er kjønnsmoden. Er det virkelig helt greit for alle å la 14-15 åringer sove hos hverandre, slenge med ett par kondomer, så er liksom deres jobb som foreldre utført på den fronten? Jeg er selv 20 år, og jeg fikk min nåværende kjæreste da jeg var 16. Vi tok INGEN skade av å måtte vente med overnatting til vi var 18, tvert i mot.

    SvarSlett
  19. Dersom ungene vil ha sex, er ikke det ensbetydende med at det skjer på natten, på deres soverom! Haha! En tur ut med kamerater for å spille fotball, kan vise seg å egentlig være et ganske så sensuelt møte med kjæresten! Dersom de vil ha sex, er det ikke sagt at de vil spørre om lov til å ha det.. man må tenke tilbake til den tiden man selv var ung. Ville man ha sex eller utforske, så gjordet man det..

    politiets definisjon på 2 personer under 16 år som har samleie med hverandre, er utforskning.. Man kan prøve å tøyle dem så mye som man vil, men det eneste man oppnår er at de ikke spør om noe som helst, for de føler de får et nei allikevel. Tenk litt på det neste gang gutten din på 16 spør om kjæresten på 16 får lov til å overnatte! Man kan heller veilede dem til å bruke prevensjon, for å forhindre dem i å ha samleie, vil man aldri klare, medmindre man er sammen med dem 24 t i døgnet!

    SvarSlett
  20. Uten å ha lest noe særlig på kommentarene her, så velger jeg å sette opp 2 spørsmål:

    Er det kun i senga, på kveld/natterstid man kan ha sex?
    Har de faktisk sex, eller venter de?

    Om de nå har sex, så kan jeg uten problem svare nei på det første spørsmålet mitt. Det er i dagens verden fult mulig å ha sex på dagtid. Enten hjemme hos jenta, eller hjemme hos gutten. (Evt andre - mindre egnede plasser).

    Når det kommer til det 2. spørsmålet, så er det generelt ganske åpent. Mange har sex før de blir ilag, andre venter gjerne lenge før de har sex, etter de har blitt i lag.
    Så, at man vil ha overnatting eller sove hos andre, betyr enkelt og grett bare at man vil være litt ekstra mye med hverandre.
    Sex er på ingen måte en baktanke for overnatting.

    Så til alle bekymrede mødre: Slutt å gjør oppveksten kjipere enn det den allerede er.
    Forstår dere godt om dere er meget tvilsom til gutten, eller ikke liker han i det heletatt. Men, om det er en hyggelig gutt. Så la nå ungdommen få tilbringe litt tid ilag, også om natten. :)

    SvarSlett
  21. Haha, stemmer det, om de ikke får være hjemme sammen om natta så kan de likesågreit gjøre det om dagen. Det er ikke så vanskelig å finne et sted som man skulle tro. Og det er ikke en gang garantert for at de har sex selv om de sover over hos hverandre.
    -Jente 17 (:

    SvarSlett
  22. Hei.
    Du er inne på et bra tema her. Å jeg vil i bunn og grunn si meg enig i at hvis foreldre nekter barna sine ting, ja da får de mer lyst til å gjøre det. Jeg hadde selv en mamma som ikke lot meg få lov til ¨å ha min daverende kjæreste på overnatting, untatt hvis han sov på et annet rom. Noe som resulterte i at jeg snek meg inn til han midt på natten og ut igjen før mamma våknet, jeg var da 16 år gammel. Så det var ikke mye hjelp i å bli nektet å sove på samme rom.

    Når det er sakt, er det mye viktiger å snakke med dem og p piller og kondomer og ikke minst, at vi som foreldre holder styr på at de tar disse små pillene som man så lett kan glemme eller la vær og ta. Jeg ble mor som 18 åring selv og vet hvor viktig disse tingene er. Mange jenter mener det kan være så romatisk hvis man får en baby og at da er man sammen for evig og alt det der. Det er overhodet ikke spesielt romatisk og det er heller ikke spesielt så enkelt som det ser ut på tv.

    Det er derfor mye viktigere å sørge for at de faktisk tar disse pillene om det så skulle være at man fysik ser at de tar de.

    SvarSlett
  23. Heh, jeg tror du er den første moren som har NØYAKTIG samme syn på dette som jeg. For HVA er det de kan gjøre om natten som de ikke kan gjøre ellers i døgnet? Jeg finner ikke noe svar på det. Men også enig med deg i det at jenta MÅ gå på p-piller (men hvordan man skal "enforce" akkurat det når man selv er guttens forelder, vet jeg ikke.... tips? ^^)

    SvarSlett
  24. Dette innlegget er helt på tryne, damn

    SvarSlett
  25. Er veldig enig i med hva folk skriver om at det ikke skjer noe mer på natta enn på midt på lyse dagen.

    Selv er jeg en jente som nå er i tjueåra, som i tenårene hadde veldig strenge foreldre når det kom til det meste om overnatting.Fikk ikke dra på hytteturer og div slik med jentegjengen for at mine foreldre mente det kunne komme gutter og alkohol inn i bildet som gjorde meg gravid.

    Da jeg var 14 så hadde jeg min første kjæreste, han var 16år vi gjorde ikke noe mer enn å "utforske" kroppen til hverandre. Da jeg var 15 så fikk jeg ny kjæreste som var 18.Han fikk jeg lov til møte kun på "rett tid" på dagen..vi hadde regelmessig sex, å det var som regel hjemme til meg (for mine foreldre trodde de hadde mer kontroll på hva vi drev med om vi var hjemme til meg)
    Det gikk faktisk over 1 1/2år før mine foreldre fant mine p-piller som sa de hva vi drev med. Det ble noe surt da de fant det...

    Jeg prøvde å spørre om jeg fikk sove over til han en liten stund etter de fant pillene mine. Men fikk blankt nei og begrunna det med at jeg kunne bli gravid og trengte ikke å ha sex i så tilig alder. Jeg ble sur, og slengte ut meg av meg at jeg hadde had sex siden jeg var 15år hjemme hos oss med de hjem nesten hver gang.
    De ble paffe og sinte.. og de holdt på det nei'e til jeg var godt over 17 år. Selv om de viste jeg hadde sex!
    Jeg mener foreldre bør ha litt mer avslappet forhold til overnatting blandt kjærester i den aldern.

    SvarSlett
  26. 16-åringer kan stemme på kommunevalget, så selvsagt kan de ha sex om de ønsker - de er jo tross alt myndige til alt annet enn alkohol (som de selvsagt også kan drikke).

    SvarSlett
  27. Nå har ikke jeg unger selv, men jeg er rimelig sikker på at jeg ville latt de gjøre som de ville. Ser en på seg selv, så husker man vel selv hvor uskyldig de første møtene med det andre kjønnet var? Det er jo forskjell på å være foreldre til en gutt kontra en jente, men da tror jeg det er viktig, egentlig uansett, å ha god og vennskapelig kontakt med de andres foreldre og la de vite hvilke typer mennesker man er, at man i bunn og grunn ikke er så forskjellige.

    SvarSlett
  28. Tror det er VELDIG mye naivitet ute og går hos egentlig alle foreldre idag jeg. Jeg er en 16 år gammel gutt og ser ting fra "innsiden". Foreldre tror altfor "godt" om sine barn når det gjelder sex, jeg kan garantere at sjansen for at deres datter/sønn er jomfru når de får seg sin første kjæreste, er veldig liten. Ungdom som er aktive med det motsatte kjønn starter gjerne med å ha sex i 13-14 års alderen, men det er vanlig å ikke få sin første ordentlige kjæreste før man er 16-17. Har selv vært med på en del komiske situasjoner hvor foreldrene til kjæresten forventer at man sover på forskjellige rom og slike ting, fordi de faktisk tror at man ikke er seksuellt aktive, man trenger ikke å ha vært det med hverandre selvfølgelig, men ungdom har sex overalt, på skolen, på fest, i skogen, fra veldig ung alder.

    Jeg kan også legge til at hvis man ønsker å nekte deres sønn/datter å ha sex med den partneren de faktisk tar med hjem (som da åpenbart må være en av de mest seriøse partnerne de har hatt), så vil man kun gjøre det værre. Da har de sex i bilen, skogen, hvor som helst, mindre intimt og mindre koselig.

    Ting har forrandret seg, slutt å vær så naive.

    SvarSlett
  29. veldig enig med deg,godt skrevet

    SvarSlett
  30. Syns du har mange gode refleksjoner rundt dette temaet. Jeg er selv en jente på 17 år (blir 18 om 3 måneder), og jeg og kjæresten har vært sammen i snart 3 år. Det å overnatte sammen har helt frem til nå vært uaktuellt. Svaret vi har fått når vi har spurt har vært et alvorlig "nei, dere er ikke så våksne enda" eller et tullete " Nei, dere må vente til dere er gift." Det er veldig frustrerende fra vår sin side, men jeg kan også skjønne hvorfor vi ikke har fått lov. Jeg kommer antageligvis til å være like streng med mine unger, men så har det jo seg sånn at det foreldrene kanskje er redd for at kommer til å skje om natten ved en overnatting, liksågodt kan skje på dagtid, så dette er ikke noe vanntett argument. Det er bedre at vi får være sammen under et tak der de selv kan holde øye med oss om de vil, enn at enn blir så fortvilet at mann finner en annen plass å møtest der foreldrene overhode ikke har noen oversikt.

    SvarSlett
  31. foreldre glømme vist veldi fort, ka gjor dei som tennåring??..eg e no bikka 30 men huska no ennå ka vi fant på i tennåra..å d e på dagen ting skjer ikke på overnattinger..å utforsking begynner så snart kroppene begynner å forandre seg..sånn e d bare..slutt å tro nokke anna..

    SvarSlett
  32. Bra innlegg. Synes at det absolutt ikke er noe galt med sex. Det er vel mest spennende når man er ung, derfor mener jeg at det øker verdi å ha sex i tidlig alder. Min mening er at voksne som nekter sine tenåringsbarn sex er hjernevaskede og egoistiske.

    SvarSlett
  33. Dang! lurer på om jeg skal være muslim til barna i mine øyne er store nok.
    søvnproblemer er nå et faktum, vanskelig og viktig tema du tar opp her, Takker for det.

    har helt til nylig trodd at hagla var løsningen, men så prata jeg med en annen far som sa han hadde fått en tlf. engang om at ungene lå forfrosne langs veien.
    det viste seg at gutten ikke turte å bli med jenta hjem og de klarte ikke turen hjem til en venn, dermed hadde de tatt en pause for å sove litt i snøfonna. der kunne det endt riktig ille. har tenkt mye på den historien og jeg har slutta å prate om å kjøpe meg hagle.

    titter innom for å se om det har kommet noen gode tips jeg kan dra nytte av i morgen.
    hilsen alene pappa til 2 jenter

    SvarSlett
  34. Hadde selv kjæreste da jeg var tretten år, og vi hadde sex. Angrer ikke en dag, det var spennende og utrolig herlig. Hilsen godt voksen mann.

    SvarSlett
  35. Det er sikkert at noen foreldre gruer seg til tiden når deres barn begynner med sex. Og de kommer til å grue seg så lenge de ser på barnet deres som fremdeles barn. Hvis de kan akseptere at barnet er blitt en ung voksen da kan de også kanskje akseptere at en ung voksen ønsker å utforske livet og seksualiteten. Kanskje det kan være nyttigere å prate om valg av riktig partner enn å forby sex. Og ungen bør forstå at hun/han kan komme til mamma, hvis hun/han vil, med både hjertesorg og glede og kommer til å få støtte.

    SvarSlett
  36. Hei! Jeg er selv ei jente på 21 år. Mine foreldre har alltid vært veldig greie i forhold til dette temaet. De har sagt at kjærester får overnatte (fra jeg fyllte 16 år), men ikke andre gutter de ikke har møtt før.

    Husker da jeg var 16 år, og foreldrene til kjæresten min var mye strengere. Han fikk ikke overnatte, men endte jo med at han var der nesten hele natta uansett og dro hjem på morgenen. Vi hadde mer sex om dagen enn om natta uansett, så det hjalp ikke akkurat å nekte. Tenker likevel at det kommer litt an på hvor lenge man har vært sammen. Har eks dattra på snart 16 vært sammen med noen i over ett år, så bør det vel neppe være noe problem? Men om barna har hatt kjæreste en uke er det en annen sak. Så bør man vel også se litt på modenhet og alder, et barn på 13 år trenger ikke ha kjæresten på overnatting. Selv om noen 13-åriner likevel har hatt sex.

    SvarSlett
  37. å forby nokke for en tennåring funker mer som en utfordring..dei kommer garantert til å prøve d så snart forbude kommer..*ikke drikk-dei drikk seg sanselaus* *ikke røyk-d stinka røyk i heile nabolaget*..*ikke sex-....jau

    SvarSlett
  38. Hei! først å fremst må jeg si dette; det skrives jevnlig om dette med tenåringskjærester og overnatting. Og det er jo selvfølgelig veldig bra å se foreldrene tar ansvar. Kanskje noen foreldre ikke helt vet hva de skal gjøre. Noen gir etter det barna deres vil mens andre brånekter å synes det er uaktuelt. vell. Er det noen av dere som vet hvor stort sex-press det er i vår verden? i alle magasiner vi leser er det tips og råd om den ene stillingen etter den andre og hvordan gjøre kjæresten tilfreds +++ (OG DETTE ER I TENÅRINGSBLADER!!)

    Da jeg var tenåring fikk jeg ikke ha kjæresten min på overnatting. Jeg aksepterte det, men det mine foreldre da ikke viste var at vi gjorde det alikevell på dagtid. så uansett hvordan dere vrir dere å stryker overnatting helt ut, så får de kos og kanskje tilogmed sex på dagtid.

    Den eneste grunnen til at jeg ville ha kjæresten min på overnatting var fordi jeg var veldig veldig forelsket og følte meg så trygg ved å ha han sammens med meg. Ikke fordi vi skulle "ha oss".

    SvarSlett
  39. Det at dødtrene _ikke_ kommer til mødrene og spør ang p-piller er individuelt..
    Jeg ble sammen med kjærsten jeg fremdeles har for 4 år siden, og jeg og mamma er såpass nære at jeg spurte henne om hun syntes det var greit at jeg begynnte på pilla, ettersom jeg følte at forholdet til denne gutten begynnte å bli seriøst!
    Mamma sa selvfølgelig ja, og jeg har gått på den siden.
    Jeg kan skjønne at kjærsteovernatting er et omdiskutert tema, men jeg vil nok (når mine fremtidige barn kommer i den alderen) se ann alder og modenhet.. Jeg var 15 år, men moden for alderen, han er to år eldre..
    Nå har vi vært sammen i 4 år, og har et hærlig liv sammen! Mamma og jeg står fremdeles like nær og jeg kan snakke med henne om alt! Det er ett godt sikkerhetsnett.. Jeg håper dere mødre får/har et like godt forhold til døtrene deres, Det gjør at disse kranglene nesten er ikkeeksisterende! :)

    SvarSlett
  40. Her er det flere som har litt feil, men alle er innpå noe etter min mening. Noen mener det er naivt å tro at 16-17 åringer spør etter p-piller. Jeg hadde såpass åpent forhold med mine foreldre at jeg nevnte det til dem. Jeg kjenner flere som snakker såpass åpent med foreldrene sine. Jeg og min mor diskuterte til og med lidenskapen og romantikken i sex-livet, det med å tenne lys etc.

    Jeg skaffet riktig nok p-piller selv, noe jeg mener man skal og bør om man er moden nok til å ha sex. MEN foreldrene mine visste om det det, og de kjente min første skikkelige kjæreste veldig godt. Når de var såpass åpne kunne jeg jo faktisk ta han med hjem, istedefor å lyge om at jeg var hos veninner etc. Jeg kjenner en jente som IKKE hadde åpent forhold til foreldrene, og hun løyg om hvor hun var når hu overnattet hos typen og hadde sex.

    Min kjæreste overnattet støtt og stadig, og jeg overnattet jevnlig hos ham også. De ba meg spørre om det var noe jeg lurte på ang sex. At foreldrene mine var så laid-back som de var, gjorde at jeg og eks-kjæresten min hadde ett utrolig godt forhold. Det var deilig å ikke måtte skjule hva vi gjorde og det var godt å kunne snakke med foreldre som likverdige og som "voksne". Ungdomer idag er nok mer åpne og reflekterte enn for noen år tilbake. Grunnlaget til den påstanden begrunner jeg med at vi er veldig opplyste og som en ser tar stadig flere kvinner høyere utdanning etc. Selv om vi har sex betyr det ikke at vi ønsker å bli gravide eller ikke bryr oss om fremtiden - det er derfor vi bruker prevansjon!!!

    Så til alle foreldre fåreslår jeg sex-praten rundt 13 års alderen. Høres tidlig ut, men bedre tidlig enn forsent. På den tiden rekker en å luke vekk den "kleine" stemningen og å akseptere faktumet at ungdomer har sex, så vel som foreldre.

    Klem fra jente som nettop fylte 17 år.

    SvarSlett
  41. jeg mista "jomfrudommen" min på fæst som 15- åring, hadde d vært bedre vis d hadde vært hjemme med kjæreste? tror d ja :P
    Gutt 19

    SvarSlett
  42. Utrolig bra skrevet!
    jeg synes du traff spikern på alle punkter!
    Det er mye opp til hver enkelt jente om de kommer til mor å prater om p-piller og sikker sex, men samtidig så er ikke overnatting ensbetydende for; "JA! NÅ SKAL VI HA SEX!" Snarere tvert i mot. Første gangen jeg sov med kjærsten jeg hadde da, bare lå vi å holdt rundt hverandre, snakket og kosa. ingen ting mer, (selvfølgelig er dette også individuelt) men som du også påpeker, det er ingen ting de får gjort om natten som de ikke får gjort om dagen. Det er veldig sant, skremmende sant faktisk. jeg føler virkelig at du har forstått deg på ungdom og tenåringer, det står det respekt av! om du får barn selv, ville jeg vært utrolig misunnelig på dem som ville fått en så forståelsesfull mor.
    Som en gutt på 20, har jeg opplevd veldig mange tullete og dumme unnskyldninger for at overnatting ikke er aktuelt, men det virker som at det ikke går ann å snakke fornuft i enkelte. Jeg synes alle burde lese dette blogg-innlegget å ta seg tid til å la det synke inn, for dette varmet godt i hjerte.

    G-20

    SvarSlett
  43. Veldig bra innlegg! Jeg har en datter på 15 år og hun har sex med kjæresten sin. Han er like gammel og de var begge første for hverandre. Jeg liker det ikke, men synes det er bedre at jeg snakker med datteren min enn å heve pekefingeren. Hun fortalte ikke meg at hun hadde sex, men ville ha p-piller fordi hun hadde så store menssmerter. Jeg fikk da mistanke om at hun hadde sex og synes faktisk at hun tok ansvar ved å be om p-piller. Jeg tok en prat med henne og hun innrømmet at hun og kjæresten "gjorde" det. Dette gjorde de før de begynte å overnatte hos hverandre.... Jeg tror at min datter føler seg respektert og er mer åpen enn hun var før. Jeg tror mange ganger at vi foreldre må legge våre følelser og redsler til side og prøve å se det fra tenåringens side. De nærmest flommer over av hormoner og for mange av ungdommene er sex helt naturlig!!

    Min opplevelse er at de fleste av venninnene til min datter har sex når de er i faste forhold og min datter var ikke først ute... Det blir naivt å lukke øynene for at også yngre har seksuelle følelser. Den seksuelle lavalderen er viktig, men det blir først straffbart når den ene parten er over 16 år. Jeg ser på denne som en form for beskyttelse av tenåringene. Jeg hadde nok hatt et større problem med dette hvis kjæresten var flere år eldre og hadde hatt mange kjærester tidligere...

    Synes det er spesielt bra det du har skrevet om å velge kampene med omhu. Det har vært min filosofi!!!

    Vil bare avslutte med at jeg ikke er naiv. Når jeg skriver at hun har blitt mer åpen så får nok jeg bare små drypp av informasjon og det er faktisk helt greit!!!!

    SvarSlett
  44. Dersom man tar praten om prevensjon og sikker sex i veldig tidlig alder (i mitt tilfelle da jeg var 14 og fikk min første kjæreste), ser jeg ingen grunn til å nekte ungdommen dette.
    Som du sier, hva kan de gjøre om natta som de ikke kan gjøre om dagen?
    Jeg fikk ikke sove hos kjæresten min da jeg var 14, men vi hadde ikke noe mindre sex av den grunn.
    Jeg er veldig glad for at min mor og jeg hadde et såpass åpent forhold at hun kunne fortelle meg om prevensjon og slikt, så jeg ikke ble gravid eller fikk noen sykdommer da jeg var 14 og ungpikeforelsket.
    Jeg skal gjøre som min mor å ta denne praten veldig tidlig, så jeg vet at ungene mine er opplyst og forberedt på hva som kan være konsekvensene ved ubeskyttet sex.

    Til slutt vil jeg bare si at du har skrevet et kjempe bra innlegg! :)

    -Lisa, 22år

    SvarSlett
  45. jeg ha to tenåringer i huset...heldigvis (for meg iallefall) har ikke dette vært noe tema enda......de har ikke kjærester enda......MEN det kommer jo såklart til å komme en dag. GUUUUD som jeg gruer meg. helst ville jeg ha sluppet å forholde meg til tanken om at mine BARN skal ha sex, men det er jo såklart umulig....

    Inni hodet mitt tror jeg at jeg er en åpen mor. Jeg mener jeg klarer å ha en åpen samtale med tenåringene mine om det meste og joda, jeg har også vært tenåring så jeg vet at det er ikke alt vi forteller til mamma og det er mye som er vanskelig i denne perioden. Målet mitt har hele tiden vært å skape et forhold til mine barn som åpner for samtaler om alt...uten at jeg blir hysteriks, sint eller ikke vil høre på dem......lære dem at ærlighet er det viktigste og forståelse er noe jeg innehar.

    hvordan jeg vil reagere den dagen dette temaet kommer opp vet jeg ikke......men jeg tror at jeg kommer til å ha en prat med ungdommene (vi prater jo allerede om sånne ting uansett) og bedømme etter modenheten deres når dette er greit. Jeg mener jeg kjenner barna mine såpass godt at jeg tørr stole på det.....

    kjempebra at du tar opp dette temaet:))) Hørte netopp en diskusjon fra en nabokommune hvor barn ned i 6. klasse hadde sex mens foreldrene var på jobb....trengte ikke overnatting de nei. I den klassen var det flere som hadde hatt opptil 4 partnere allerede og sex mens de var hjemme alene ikke var uvanlig.....skrekkeksempel spør du meg!!!!

    SvarSlett
  46. jeg tror på åpenhet.
    Min datter er nå 6 år gammel og nesten helt informert om tingenes tilstand.
    Hun skal få frihet under ansvar og jeg kommer til å sette meg ned med henne og demonstrere kondom på banan og andre greier som jeg syns var fantastisk flaut da min mamma gjorde det men som har berga meg.

    SvarSlett
  47. Det er ikke på natta det skjer.. spør en tenåring morra si om kjæresten kan overnatte, så har de garantert hatt sex allerede!!

    SvarSlett
  48. Hvorfor nekte dem å sove hos hverandre eller å ha sex? Ta heller praten om graviditet og prevensjon, vi unge er ikke så "tette i pappen" som noen voksne kan finne på å tenke, så vi forstår at det å være unge mødre og fedre ikke er så kult. Og om ditt barn ikke skjønner dette går det mer på oppdragelse fra starten av spørr du nå meg da.;)

    SvarSlett
  49. Feil! 'De gjør ikke noe annet på natta..' stemmer ikke helt.

    Har de for eksempel ikke hatt sex tidligere, er det større sjanse for at de har det om de sover i samme seng.

    Når man ligger i samme seng, mer eller mindre avkledt, er det kortere vei til sex.

    Det var slik jeg hadde det første gang!

    Hilsen far til 15 år gammel jente hvor kjæresten selvfølgelig sover på gjesterommet når han er på besøk.

    SvarSlett
  50. Jeg tror det handler mere om selve forholdet, enn kun sex. Mange foreldre er kanskje redde for at barna skal bli _for_ knyttet til forholdet ved å alltid sove hos hverandre. Kjærestepar som alltid overnattet hos hverandre har kanskje større sjangs til å flytte sammen i en tidligere alder, da også få barn i en tidligere alder osv. Mer et helhetsbilde enn kun at de KAN ha sex den natten de overnatter hos hverandre. Dette er kun tanker jeg har rundt dette, og ikke fakta:-)) Veldig bra du tok opp dette temaet!:-)

    SvarSlett
  51. Har en på 16 med kjæreste på 15 - som overnatter hos hverandre.
    Så ikke dette som noe problem - ut fra personlighet etc.
    Men ga beskjed om de fikk passe på det ikke ble avlegger(e) av det - enda :)
    Min kone er nok mer bekymret enn meg.
    Er de modne for sex kan de da ordne det uten overnatting - så dette ble som du skriver, en "ikke kamp sak".
    Er mange langt verre ting de kunne drevet med!

    - Vestlending

    SvarSlett
  52. Men tror du helt ærlig at han ligger der hele natta?

    SvarSlett
  53. Ja, hadde jeg hatt noen mistanke om noe annet hadde det ikke vært aktuelt. Han er straks 17 så om ett år er han pr. def. voksen.
    De er like mye på overnatting hos oss som hos henne - kanskje mest hos oss.
    Nå er det bare å vente på at søsteren ønsker det samme - må bare stålsette seg og forberede oss.
    Hunm har heldigvis ikke noen kjæreste (som vi vet om) enda.

    SvarSlett
  54. Må bare føye til - det finnes ikke noe fasitsvar på dette.
    Det må vurderes i hvert tilfelle hvordan de unge kommende voksne har skikket seg etc.

    SvarSlett
  55. Jeg er helt enigmed deg, nåhar vistraks tenåring i huset, og jeg tenker atomde vil ha sex, så harde det...spiller ingenrolle hvilken tid på døgnet det er ... natt eller dag, de kan jo gjøre det i snø skavla omså...
    Bedre å gi de en trygg havn, med overnattings tillatelse....SÅ lenge p-pillen til jenta er i boks ser jeg ingen problemer med det.
    Det er klart de ønsker å kjennetryggheten til kjæresten sin omnatten også, er neppe sex som er årsaken til ønsket om å sove sammen....det kan de jo ha ellers på døgnet også.
    Men en god og trygg armkrok, ja den skjønner jeg godt.

    SvarSlett
  56. Jeg tror, uten å vite sikkert at dette er noe som ikke blir en sak førs da barnet har blitt 15 eller 16 år. Selv er jeg snart 21, og foreldrene mine fortalte meg i tidlig alder (ca. 12 år) hvordan barn blir til, og i senere tid var de villige til å fortelle om jeg hadde spørsmål.
    Selv om det er viktig med et åpent forhold er jeg enig i at barnet sannsynligvis ikke kommer til å komme til deg å si at hun trenger p-piller selv om dere har snakket om det.
    Jeg syns også det er viktig å innformere ungdommer om at det ikke bare er p-piller som er der ute, det er nesten blitt slik at jenter SKAL bruke p-piller, at det ikke finnes et annet alternativ. Mange opplever de negative bivirkningene av å bruke dette, og når jeg leser gjennom de forskjellige innleggene virker det som om de fleste er fast bestemt på at det kun er det som gjelder, det handler om å gjøre det hele til en positiv opplevelse for barnet sitt, og heller konfrontere de og opplyse om at det finnes blant annet p-ring og andre prevensjonsmidler som fungerer på samme måte som p-piller.
    Men som sagt, jeg mener det hjelper å fortelle barn tidlig hva som skjer, og prøve å få de til å være ærlige og ikke gjemme det bort. Og håpe at oppdragelsen din har vært god nok til at ungdommen skjønner hvor viktig det er å beskyte seg.
    Til syvende og sist er det dems eget valg å bruke kondom, bruke p-piller eller å avstå fra sex totalt, og alle er forsjellige, derfor er det viktig å ikke "prakke" sine egne meninger over på barnet, heller opplyse det.

    SvarSlett
  57. det er jo ikke større sjangs for sex? har det rabla for deg? er jo like stor sjangs foreksempel på en filmkveld uten overatting. slutt og vær så paranoid

    SvarSlett
  58. Mora mi tok opp praten om p-piller etter jeg og min første kjæreste hadde vært sammen i to måneder, når hun skjønte at dette kom til å bli mer enn en flørt. Da var jeg 14, og jeg fikk beskjed om å begynne på p-piller, for hun skulle ikke ha barnebarn! Hun sa det på en ordentlig måte må jeg presisere, vi snakket mer som likesinnete, ikke mor-og-datter. Hun skulle ikke legge seg oppi hva vi gjorde, men jeg fikk ikke lov å overnatte og omvendt før vi begge var 16. Som flere sier kan man vurdere etter personlighet. Søstra mi, som var 1 år eldre og den ansvarlige av oss to fikk ligge over før hun var 16, men jeg fikk ikke det. Forstår det godt den dag i dag selv om jeg var rasende og sneik meg ut om natta den gangen. Morsom historie forresten, mamman min kjenner meg nesten bedre enn meg selv, for når jeg kom hjem fra kjæresten kvelden etter første gang vi hadde sex spurte hun "har du hatt sex nå?" med en gang jeg kom inn døra. Det samme skjedde første gangen jeg hadde SMAKT øl. Veldig rart og morsomt:p hun overrasker meg fortsatt med å bringe ting på banen som jeg ikke har sagt til en sjel.

    Etter jeg ble 16 og hvertfall etter jeg flyttet ut som 17-åring, lå jeg alt for mye over til han og ble mye mer knyttet enn jeg burde. Veldig tungt å komme ut av det forholdet som ble veldig negativt etter hvert. Jeg vil ihvertfall anbefale å begrense det til en helg nå og da når de først får lov.

    Men jeg mener det du sier gir mening! Og ta det fra en som var forbanna på mora mi for å ha ment det samme, men som er glad for det idag.

    SvarSlett
  59. "Det eneste kravet jeg stiller er at p-piller må være i bildet." - Hva med å skape bevishet rundt kjønnsykdommer?

    MVH HC

    SvarSlett
  60. jeg syns ikke 15 eller 16 åringer er modene nok,det er da di tror hvis man tar en p pille så forvinner fosteret... foreldre til tenåringer der ute burde vere klare på grensesetting,bor man hjemme er det husets regler og det er du som bestemmer. å da kommer kanskje det ordet: JEG HATER DEG! foreldrenes mareritt å vere upopulær? upopulære mødre er de beste mødre!

    SvarSlett
  61. P-pille hindrer ikke aids. Er man gutt og ligger i samme seng som en jente, er det bare en ting som gjelder. Greit å bremse dette litt hvis man er forelder, selv om det ikke kan stoppes. Fint om ungdommen begynner sakte, istedenfor at det er fritt fram. Eller blir ett sosialt press siden alle andre får lov.

    SvarSlett
  62. Viktig og vanskelig tema. Men jeg vi si en ting angående innlegget ditt. Du skriver at uansett hvor close du er med dine barn så vil de ikke komme å si ifra angående sex å be om prevansjon. Vel, det gjorde jeg for 10 år siden når jeg debuterte, og samme gjorde mine søsken. Vi sa ifra at nå var tiden inne og ba om prevansjon. Den samtalen hadde vi både med mamma og pappa. Og mine søskens barn har gjort akkurat det samme. Mange vil nok ikke gjøre det, men det er en god del som faktisk har den gode dialogen med sine foreldre. Nå mener jeg bestemt at det er ikke en dialog man får plutselig når barnet blir tenåring, men det starter fra de er små, at man kan faktisk prate med sine foreldre om alt - inkludert sex, noe jeg viderfører til min datter - ett åpent forhold der ingenting er flaut å spørre om. Vi hos oss har en utrolig åpen dialog med våre foreldre og vi kan snakke og spørre om absolutt alt! Men uten tvil ett virent tema som nok de fleste foreldre tenker en del på. Hvor går grensa? Nei, lett er det ikke :) Flott innlegg ellers!

    SvarSlett
  63. Det hjelper ikke at de sover på hvert sitt rom. Selv om noen mener at det er "kortere vei til sex" når man ligger i samme seng, med mindre klær enn vanlig, så er ikke veien til sex så veldig lang kl 7 en ettermiddag heller. Vil de ha sex, så har de sex, selv om de ikke sover i samme seng på natterstid. Sånn er det bare.

    Jente 22

    SvarSlett
  64. Jeg er enig med deg, jeg. Foreldre generelt er altfor naive. "Mitt barn finner da ikke på sånt!" er holdninga.

    At de skal vente til de er 18 er vel uansett ganske unødvendig, siden den seksuelle lavalder er 16 år i Norge. Hva en mor eller far mener om akkurat det er en annen diskusjon; da har de unge i hvert fall LOV til å ha sex ifølge norsk lov. Men jeg vil nok være skeptisk til å la en 14-åring overnatte hos kjæresten. Det vil neppe skje uten en diskusjon om hvorfor jeg er skeptisk. ;)

    SvarSlett
  65. Bare så det er nevnt - det er jo ikke en selvfølge at de faktisk har sex fordi om de overnatter.
    Det er selvfølgelig en mulighet at de bare koser seg uten å ha samleie.
    Men vi må regne med at det kan skje - muligheten er der :)

    SvarSlett
  66. Assa, jeg er 18 selv. Har hatt fast kjæreste i 3 år! Dagtid eller natt tid, du har muligheten uansett bare du har en nøkkel i døra.

    SvarSlett
  67. helt enig aina,foreldre er alltfor naive til sitt eget barn,sett grenser hjemme,regel er regel fram til man er 18 år i hjemmet,hva man gjør utenfor på dagtid har ingen kontroll på uansett. men vet at guttene får slækkere tøyler enn det jentene får,å det blir helt feil det å,dette burde gjelde både gutt og jente!

    SvarSlett
  68. jeg ser at tennåringene med frie tøyler har som regel skillte foreldre, og veldig unge mødre åsså. synd men sant.

    SvarSlett
  69. Hahahah... dere er noen artige skruer.
    Ungdommen gjør som de vil uansett hva dere foreldre sier til dem. Kondomer får de utlevert på skolen, p-piller kan de skaffe seg selv, og i værstefall koster en angrepille 100 kr.. Og dette VET de fleste 15-16 åringer, og antagelig en del 14 åringer også. Jeg debuterte selv som fjorten åring, hun jeg var sammen med var 15. Vi overnattet aldri hos hverandre, fordi det ikke hadde noe å si. Hvis vi ville ha sex så kunne det skje hvor som helst, når som helst. Det er bare hos dere "gamlinger" at sexen foregår under dyna midt på natten med lyset av.. For å si det på en annen måte, det de har lyst å vite, finner de ut av. Oftest seg ungdommer i mellom. Men for all del, kom gjerne med råd, men aldri still noen krav. Det virker kun mot sin hensikt ;) Lykke til!

    SvarSlett
  70. Tror at foreldre(selv om jeg for all del forstår angsten!) bør ha litt mer tiltro til barna sine. De er ikke dumme:) De skaffer kondomer og p-piller på egenhånd uten problemer, de har kunnskap om graviditet og kjønnssykdommer, i mange tilfeller mer enn foreldrene selv. Internet generasjonene står for dør, og det er endeløs kunnskap på nettet. Det var i alle fall slik for meg. Og selv om jeg sov borte hos kjæreste eller "friends with benefits," så betød det ikke nødvendigvis vill hemningsløs sex med bh'n i lysekrona:P
    Men om jeg får unger noen gang så blir det vel det jeg ser for meg, hehe:P

    SvarSlett
  71. Hei
    Du sier at vi ikkje kan vente med til at ungdommen skal komme å seie fra når dei har sex, det er nok rikig. Mi datter kom til meg og fortalte at ho hadde sex med kjæresten sin, og då var ho 14. Ho og kjæresten, som var jamnaldrende, hadde vore sammen i ca. 8 mnd.
    Syntes eg det var kult?NEI. Men eg innså at eg neppe klarte å stoppe dei fra å ha sex, så eg valte mellom t o onder; Gi henne p-piller eller gå rundt i angst for at ho kunne bli gravid. Eg valte å sette henne på p-piller. Det betyr ikkje at ho får lov å ha overnatting at gutten heller. Men no, når eg ser at ein annan 14-15 åring har blitt gravid på skulen hennes og skal beholde barnet, så veit eg at valget mitt var riktig. Eg sa til henne at eg er skuffet over at dei ikkje valgte å vente. Men som mor veit eg at det vi foreldre seier, går ikkje alltid inn....

    SvarSlett
  72. Mine foreldre tror jeg så d var mot sin hensikt å bestemme over hvem som overnattet, men så flyttet jeg på hybel va jeg var 16, og vokste opp med å vite at når grunnskolen var slutt, måtte jeg flytte bort for å gå skole, og være ansvarlig for mine egne handlinger..
    tre år er gått og har enten krevd bruk av kondom eller brukt p-piller selv :P

    SvarSlett
  73. individuelt hvor dumme ungdom er.
    noen skulle blitt satt på p-piller under oppsyns av foreldre fra de er 11 år. og noen er ansvarlige nokk til at de skaffer prevensjon selv.
    vet om ei som sa i klassen "jeg bruker ikkje kondom, for guttene synes d e ubehagelig" overaskende nokk var d ikke før i 10 klasse hun ble gravid...

    SvarSlett
  74. heisan
    Trist å lese, og gang på gang høre, at sex er ok bare en bruker p-piller. Beskytte seg mot graviditet er viktig, men å beskytte seg mot kjønnsykdommer kan en bare gjøre ved hjelp av kondom. En er så redd for at ungdommen sin skal bli gravid at en glemmer at evnen til å bli mor reduseres betraktelig om en får diverse kjønnsykdommer. Ang barn/ungdom og overnatting vet jeg (også egen erfaring;-)), at en forelskelse oppstår og svinner fort, så en viss grad av stabilitet i forholdet kreves før jeg vil bli rent ned av overnattingsgjester her i huset..
    Hilsen 5barnsmor

    SvarSlett
  75. da en kompis av meg fikk kjæreste, va faren å stakk en eske me kondomer til han, med en komentar om ingen barnebarn xD

    SvarSlett
  76. Faktum er jo at ungdommer har sex - uansett (noe mange har poengtert). Mine foreldre er svært konservative, og har aldri snakket om verken sex, beskyttelse eller sykdommer - noe som har resultert i et litt rart forhold til sex i mine ungdomsår. Altså - jomfrudommen ble tatt på fylla, og andre negative opplevelser. Nå har jeg et helt normalt forhold til det, men det tok meg mange år å forstå hva sex egentlig handler om!

    Selv nå med 20 år på baken er det ikke snakk om at kjæresten min får overnatte. Grunnlag: Det er ikke passende.

    Ergo; å ignorere det faktum at ungdommer har sex, er intet annet en ødeleggende for ditt barns forhold til sex. Husk det!

    SvarSlett
  77. Det hjelper ikke å ikke få lov til å soveover! Ungdom har sex uansett. Jeg var 13 og kjæresten 14 min første gang og det var på et besøk hos han! Så uansett hva foreldrene tror så hjelper det ikke å nekte overnatting, det gjør mest sansylig saken bare værre. Trass= gjøre som foreldrene ikke vil!

    SvarSlett
  78. Tusen takk for en kjempefin debatt!

    Tusen takk til Magne for tilliten med oppslag på VG.

    SvarSlett
  79. Gooosh åpenhet er viktig!!
    Jeg hadde min første kjæreste i slutten av 15 årene, og vi var sammen i 4-5mnd. Etterhvert hadde vi også sex, nytt for begge. Etter en stund ville mamma snakke om meg om sex. Siden hun spurte, fortalte jeg at vi hadde gjort det. Hun ble sint...hun ble så sint som hun aldri hadde vørt på noen før, hun skreik til meg at jeg var en billig hore og virkelog hatet meg. Jeg var så knust at jeg hadde tenkt å ta livet av meg, skulle ta toget senere den dagen. Men jeg ble heldigvis stoppet (fortalte foresten aldri hva planen var). Ca. 2 uker senere klarte hun å snakke til meg igjen, og sa "du kan ha sex. Men aldri la meg få vite om det, det er det du har venninner til!".
    Et år senere hadde jeg en ny kjæreste. Han var 17 og jeg 16. Vi var sammen i 1 og en halv mnd da vi hadde sex første (og siste) gang. Det var hos meg, og mamma var hjemme. Dagen etter at han hadde dratt hjem, og jeg kom fra skolen, sto mamma i døra med en åpnet kondompakke i hånden. Det viste seg at hun ikke syntes det var greit i det hele tatt likevel.. Hun slo meg med forskjellige gjenstander, hylte til meg at jeg ikke hadde lært noe fra forje gang og at jeg var en hore. Igjen.

    Min mor er ikke voldelig i det hele tatt, mot noen! Bare sex var det som fikk henne til å slå for første gang..

    Nå er jeg 17, og hun er totalt ikke til å snakke med om sex (eller jo, vi kan prate om det, bare ikke jeg er innnvolvert). Men vi har et ellers kjempenært forhold jeg vet mange misunner meg for.

    Så for all del, foreldre: RO NED! Sex er ikke farlig. Konsekvensen av sure foreldre kan bli mere dramatisk...

    Takk for et godt innlegg :)

    -Jente 17, snart 18

    SvarSlett
  80. Stakkars jente!!! Din historie er et regelrett skrekk-eksempel. Jeg håper det går seg til etter hvert! :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!