onsdag 15. desember 2010

Hvordan lage en melkekartong-lommebok!!!

Nå tenkte jeg at jeg skulle vise dere hvordan man lager disse magiske små lommebøkene, som jeg har delt ut i øst og vest, cacher m.m. For det er slett ikke særlig komplisert. Jeg har ikke funnet på dette sånn helt av meg selv. I april 2010, da vi var på vår lille Trondheimstur, var vi innom en liten butikk som solgte håndlaga ting - resirkulerte sådanne. Og her fant jeg denne fabelaktige kreasjonen. Jeg hadde jo tidligere på dagen, under vår vandring i sentrum, lagt merke til at enkelte hadde litt snodige lommebøker!

For å lage denne resirkulerte lommeboka trenger du; melkekartong eller lignende, hammer, saks, kniv, stiftemaskin, et sett med trykk-knapper og selvsagt en halv time av tiden din! ;-)









Det aller første du gjør er å skjære ut bunnen av melkekartongen, denne har du ikke lengre bruk for, og er dermed papirsøppel!






Nå skal kartongene brettes flate. To motstående sider brettes ganske nøyaktig på midten, slik at det blir en flate, med to små bretter og en stor i midten.





Brett så slik som dette. Denne brettingen gjør at rommene inni lommeboka blir litt utvidet.



Brett som vist på bildet. Dette gir rommene inni lommeboka!

Brett kartongen sammen, slik at du kan klippe eller skjære ut kanten inni, slik du ser på bildet. Vær forskiktig hvis du skjærer, slik at du ikke skjærer igjennom til den delen som må henge fast!!! Den langsia som skal bli lokk, må liksom henge igjen, ellers blir det jo ikke noe lokk...


Klipp eller skjer så ut slik at du sitter igjen med de to delene du ser på bildet!



Klipp så ut av kartongen til du sitter igjen med samme delene som du ser på bildet. Og pass på at det er disse delene du får når du har klippet!!!




Det du nå sitter igjen med, er det du trenger av melkekartongen, resten er papirsøppel!




Her har jeg tatt den firkanta, bretta pappbiten og brukt den til å klemme sammen de to midterste flikene av lommeboka. De er stiftet sammen innvendig med stiftepistol, to stifter. Husk å brette stiftene ekstra godt inn, slik at de ikke skraper opp visa-kortet!

Klar for knappehull og knapper!
Jeg pleier stikke et lite hull gjennom lokket og inn i den ytterste delen av lommen, for at knappehullene skal bli sånn høvelig på samme sted!



Så flyttes prosjektet bort fra det fine bordet mitt, med alt rotet på, for den videre prosessen ville ødelagt bordet!




Her har jeg brukt redskapen for å lage huller til å sette trykk-knappen i. Prøv å få dem sånn høvelig midt på, ellers blir det litt snodig...




Her er knappen kommet på plass. Lurt å ha et hardt underlag som tåler rå makt og bruk av hammer. Derfor bruker jeg (det forhatte) respatex-stue-gulvet vårt!
Og pass på så du ikke slår fingrene ved 50 prosent av hammer-slagene, slik jeg pleier å gjøre...



Vips! Så har du en alldeles prima lommebok (eller flere) klar til bruk! Jeg ønsker lykke til hvis noen prøver, og håper å få høre hvordan det har gått med prosjektet!




P.S! Hvis dere trykker på bildene, blir de større!
Takk for oppmerksomheten!!!

Dersom dere likte dette gjenbruks-prosjektet, da kan dere titte innom "min adventskalender", som også blir forklart fra grunnen av. Laget av tomme små fyrstikk-esker!!! Enjoy!!!  ;)

48 kommentarer:

  1. Jeg hadde sett for meg en mye vanskeligere prosess, men det der ser jo veldig greit ut! Jeg har ingen planer om å prøve meg, for det hadde nok endt med alt, inklusive meg selv, inn i vedovnen, men det var moro å se fremgangsmåten!

    Nattaklem :)

    SvarSlett
  2. Nydelig! Tusen takk for dette blogginnlegget! Du er bare super og kreativ! På fredag er det Juleverksted på skola....og da skal jeg jammen hive meg rundt! Tusen takk, Siv Anita!

    Ingridi

    SvarSlett
  3. Så stilig! Har mange ganger lurt på hvordan disse pengebøkene egentlig lages :) Hilsen Anette - som liker bloggen din veldig godt :)

    SvarSlett
  4. Det gjør jeg også! ;)

    Ingrid

    SvarSlett
  5. Tusen takk, alle sammen!
    God natt, Kjersti! Og jeg tror BTW, hvis jeg kjenner deg rett, at det er best du holder deg unna denne prosessen!

    Ingridi; jeg håper jeg får høre hvordan det gikk med prosjektet på juleverkstedet!!!

    Og Anette; tusen takk for hyggelig kommentar!
    *KLEM*

    SvarSlett
  6. Denne skal prøves! Må bare gå til innkjøp av trykknapper først.. ;)

    SvarSlett
  7. Dette så spennende ut! Må prøves... en gang jeg har tid, OG husker å kjøpe trykknapper :P

    SvarSlett
  8. he, he... Carina Marie; du kommer ikke til å angre, hvis du prøver, en gang du husker å kjøpe trykk-knapper!!! Knappene kan jo være kjekt å ha liggende... blir alltids bruk for dem, og melkekartoner har vel de fleste til tørk på benken? ;-)

    Jeg har sagt det før, og jeg kan si det igjen; jeg har hatt min i bruk siden i april, og bortsett fra at jeg måtte lime lokket litt sammen ved knappen, så holder den utrolig godt!!!
    :-D

    SvarSlett
  9. Vittus, jeg ønsker lykke til og håper jeg får høre hvordan det går!!!

    Åh... jeg kjenner at det blir spennende dette her! (Stakkars lommebok-selgere... dette blir deres undergang....)*GLIS*

    SvarSlett
  10. konge !!!
    dette skal jeg prøve meg på :))))

    igjen tuuuusen takk for lommeboka, den er nemlig tatt i bruk :))))

    klem :)

    SvarSlett
  11. Aina; lykke til! Håper jeg får høre hvordan det går! Koselig at den du fikk av meg falt i smak... er jo en smule spesielle da... og man får ørlite oppmerksomhet på butikkene - nesten så de glemmer å ta betaling!!! ;-)

    Klem tilbake ;-)

    SvarSlett
  12. Kom på en ørliten detalj til; de damene i bartestaden som laget og solgte disse lommebøkene, tok 150,- norske riksdaler for dem! Og siden jeg absolutt NEKTER å betale 150 kroner for en tom melkekartong med trykk-knapp på, så laget jeg den selv!!!

    På den andre siden så er det jo supert at noen lager og selger, til dem som har null-og-niks kreative evner selv... men likevel ønsker seg litt utenomjordiske saker... ;-)

    SvarSlett
  13. Jeg har prøvd og det gikk fint. Litt vanskelig å få knappene fast nok :) Elin

    SvarSlett
  14. Så trivelig å høre at du har prøvd, Elin. Ang knappene så er det en ting som gjelder; rå makt, slå hardt - uten å treffe fingrene. Knappene må sitte "bom fast" ellers så blir lommeboka fort ødelagt!!! ;-)

    SvarSlett
  15. Dette var virkelig kreativt og morsomt! Kommer definitivt til å prøve dette. :0) Takk for supert tips!

    SvarSlett
  16. Fabelaktig! Får håpe jeg får se et bilde av resirkuleringen din!!! ;-) Link mottas med stor takk!!!

    SvarSlett
  17. Dette skal jeg jammen prøve sammen med ungene! Takk for lett forståelig teskje-forklaring, nå skjønte jeg det endelig :-)

    SvarSlett
  18. Hei fabelblå!
    Skulle være rimelig greit å få det til med teskje-forklaringa mi, ja... he,he... :)

    Hadde vært morro å høre om noen har fått det til?!?! :)

    SvarSlett
  19. Tusen takk for framifrå oppskrift! No har eg ei flott Dinosaurus-kjeks-lommebok bygd etter denne oppskrifta. ^^

    SvarSlett
  20. Hei, Vegard! Jeg var inne og så på Dinosaurus-kjeks-lommeboka di! Den ble KNALLFIN!!! :)

    Kjempemorro å få linker til ferdige lommebøker, slik at jeg får se kreasjonene til de som har brukt "oppskriften" min!!! :)

    SvarSlett
  21. Hei igjen!
    Endeleg vinterferie og dermed god tid! Resultatet kan du sjå her: http://fabelblaa.blogspot.com/2011/03/vinterferiesyssel.html

    SvarSlett
  22. Kjempemorro å se,fabelblå!!!
    Det er veldig inspirerende og godt å se at så mange har funnet dette prosjektet interessant og prøvd selv.

    SvarSlett
  23. FANASTISK..har funnet oppskrift på youtube,men det var vanskeligere..du får det til å se så lett ut:)TRor dette skal prøves igjen.Siden jeg jobber som kokk på sykehus,har vi masse melkekartonger i forskjellig design,så her skal det lages lommebøker:)
    Takk for tips..Jeg linker gjerne til deg når jeg har fått ferdig noen lommebøker å fått blogget om det:)

    SvarSlett
  24. Takk for det, Lill!

    Kjempemorro at du vil prøve! Skulle være en ganske "inn med t-skje"-oppskrift dette... Og hvis du har tilgang til alle slags kartonger blir det nok supre lommebøker! Morro med flere farger!

    Lykke til!

    SvarSlett
  25. kule lommebøker!!!
    kjøpte en til meg selv, men den kostet 80kr.
    det var en litt drøy pris.
    tengte ikke på før jeg kjøpte den at jeg bare kunne lete på internett etter oppskriften!!
    jeg skal prøve å få lagd en selv.

    PS:de er perfekte å gi i gave til venner som liker litt merkelige ting, som jeg da selvfølgelig:)
    liker sånne merkelige ting!
    skal prøve å lage en selv da!
    vil ikke bare bruke mine penger på masse lommebøker som jeg sikkert kommer til å selge en annen gang.

    LYKKE TIL VIDERE MED LOMMEBØKENE:)

    SvarSlett
  26. Gratulerer. Synd at du snakker nedlatende om "de damene i barteby som selger disse" i kommentarfeltet her. Jeg jobber hardt for å leve av egen brukskunst og det er ikke gratis å drive butikk heller. Har snart lagd 3000 kartonglommebøker, og heldigvis er mange villige til å betale litt for å støtte opp under små foretak slik som mitt.

    En liten kommentar til oppskriften din, det skal ikke være nødvendig med stifter, kun klipp og brett :-p Så har du noe å bryne deg på...

    SvarSlett
  27. Ærlig talt føler jeg ikke jeg på noen måter snakker nedlatene om dere som selger disse, og jeg siterer;

    "På den andre siden så er det jo supert at noen lager og selger, til dem som har null-og-niks kreative evner selv... men likevel ønsker seg litt utenomjordiske saker... ;-) "

    Det er flott at noen kjøper disse, selvsagt, med langt fra alle tar seg råd, eller har råd til å betale 150,- for dem!

    Dessuten har det vist seg å være et supert prosjekt for mange privatpersoner, 4H og skoleklasser. Koster nesten ingenting og er en veldig hyggelig aktivitet.

    Ang. å ikke bruke stift; det funker jo godt med stift, og da spiller den vel liten rolle!

    Dessuten så jeg disse i en veldig hyggelig butikk, hvor jeg handlet diverse også!

    SvarSlett
  28. Nå må ikke dere som satser hardt på denne lommebok-trenden som inntektskilde ta dere nær av dette blogginnlegget. Dere har like lite rettigheter til dette produktet som denne bloggeren. Produktet er av utenlandsk opprinnelse, og er ikke en særnorsk ide- men en copycat av et utenlandsk design. (Det gjelder også produktene Riddervold Design, som er mest kjent for å selge disse i Norge, produserer...)

    Jeg så slike lommebøker i utlandet lenge før de kom til Norge. Så før dere kjefter på at noen "har stjelt" designet "deres" - bør dere tenke på hvordan dere selv kom på designet...

    SvarSlett
  29. Tusen takk for denne kommentaren, anonym!!! Den var kjærkommen! :)

    SvarSlett
  30. Stilig, godt og enkelt forklart. Som dei fleste ting vi lager så har ein eller annan kome på det for leeeeenge sidan, men det er jo gøy alikevel.

    SvarSlett
  31. Ja, Mette, selv om det er noen som har kommet på idéen før, så er det morro om flere får et innblikk - og kan lage disse selv. Når jeg ser hvor mange tusen som har vært innom å sett på denne oppskriften, og hvor mange mailer som er kommet ang. den, så er jeg veldig glad for at jeg delte den. Det er jo så kjekt med sånne ting som er nesten gratis å lage, og som blir så fantastisk som dette!!! Jeg har hatt min i bruk siden mai 2009, og den holder ennå. Tine melk er god kartong!!! ;)

    SvarSlett
  32. Tusen takk for at du har dette inlegget!! ;) Må jo bare prøve å lage slik!! ;)

    SvarSlett
  33. Jeg har altid lurt på hvordan man lager slike lommebøker, og endelig har jeg fått svaret! Dette var jo kjempe lett :)

    SvarSlett
  34. Tusen takk for oppskrifta!!!! Har lurt på hvordan dette gjøres, men når du lager så grei oppskrift ble det jo enkelt! Har laget 2 stykker, og snart tømmer jeg ut juicen i kjøleskapet hihi ;)
    Trine

    SvarSlett
  35. Vet du, Trine, det er så kjempehyggelig at noen flere synes dette er morro og at oppskrifta fungerer for alle! Helt supert!!!

    ... man blir litt ekstra påpasselig med melk- og juice-kartonger når de har fine farger... som kan gi fine lommebøker!!! :)

    SvarSlett
  36. Hei! Jeg sitter her med en kartong nå og sliter virkelig. Den andre bretten din, den får jeg ikke til i det hele tatt! Først har jeg brettet kartongen flat, men så skal det brettes inn små kanter på sidene. Det får jeg ikke til! Kan du forklare litt nærmere?

    SvarSlett
  37. Og i tillegg, bildene og teksten henger ikke sammen, så teksten til de enkelte bildene kommer på helt forskjellige bilder. Vanskelig å forstå..

    SvarSlett
  38. Hei Anonym!
    Jeg føler at tekst og bilde henger sammen. Hvis min "oppskrift" blir for vanskelig å følge anbefaler jeg at du søker på youtube - eller titter på en av alle de andre fremgangsmåtene som ligger på nettet.

    SvarSlett
  39. Noen har brukt din idè, og kommet videre i Ungt Entreprenørskap..

    SvarSlett
  40. Takk så masse for forklaringen ---
    Jeg skal prøve meg på en slik en så snart som mulig.
    Holder på med flytting nå,men dette skal jeg absolut prøve så moro...

    Ønsker deg en kjempe fin uke videre..

    SvarSlett
  41. hei,

    Endelig fant jeg oppskriften, den var lettfattelig, enkel å forstå:)
    Jeg har nå laget min første, den ble kjempefin.
    Nå vil jeg lage mange mange å gi til barnebarna,slik at de kan gi de videre til bursdagbarn med mynter oppi.
    TAKK SKAL DU HA!!!

    mvh
    Lillian

    SvarSlett
  42. Hei! Takk for bra forklarng! Jeg lurer bare på; kan man bruke noe annet som lås? Noen tips?

    SvarSlett
  43. Hei,
    Jeg og noen i klassen min skal lage disse til elevbedrift og lurer på hvor mye vi kan ta for disse? Hva er de verdt eller hva er normalt å selge di for?

    SvarSlett
    Svar
    1. Så morro med elevbedrift!
      Jeg håper dere gjør stor suksess!

      Ang pris så synes jeg det er vanskelig.
      Da jeg så dem første gang kostet de 150,-
      Senere har jeg sett dem solgt for 75,-

      Men for å være ærlig; rundt 50,- Da tjener dere mellom 40 og 45,- litt avhengig av hva dere må betale for trykk-knappene.

      40kr * 25 stk = 1.000,- Fantastisk inntjening for en elevbedrift!

      Lykke til!

      Slett
  44. Takk for svar! :) Hvor kan vi få tak i trykk-knapper?

    SvarSlett
    Svar
    1. Trykk-knapper får dere tak i på helt vanlige sy-butikker. :)

      Slett
  45. Hei! Eg kjem meg ikkje inn på linken min adventskalender, skulle gjerne sett den

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!