fredag 10. desember 2010

Verdens beste SJAKKRUTER!

I dag tenkte jeg at jeg skulle dele en oppskrift med dere. De er på verdens beste sjakkruter. Oppskriften er gammel, men ikke så ulik de dere finner på nettet ellers, men for å få virkelig gode sjakkruter må man følge en fremgangsmåte som få oppskrifter beskriver. Min oppskrift gir bøttevis med sjakkruter... (Denne gangen fikk jeg 165 stykker, men det kommer litt ann på hvor store pølser og hvor tykke man lager dem!)

Sjakkruter
500 gram smør
(ikke margarin)
375 gram sukker
600 gram hvetemel
4 ss vaniljesukker
2 ss bakekakaopulver
1 ts bakepulver


Så leter du frem "foodprofessoren", og stapper de myke smørterningene, sukker, mel, vaniljesukker og bakepulver oppi. La "foodprofessoren" gå lenge og vel, til du har en fin-fin deig. Denne er nå ca 1500 gram. Ta halvparten, ca 750 gram ut av bollen og ha kakaopulver i. Så lar du maskinen gå litt til. Nå sitter du igjen med en bolle med lys deig og en med mørk.

Nå må denne stå kaldt i 3-4 timer. Før du deler hver deig i fire deler, og lager fire 30-40 cm lange rimelig firkanta "pølser" av hver av dem. Monter to lyse og to mørke "pølser", til en sjakkruta firkant. Da har du to 30-40 cm lange sjakkruta "firkant-pølser". Så må disse stå kaldt til "dagen derpå", innpakka i aluminiumsfolie. Hos oss er det ikke nødvendig å ha dem i kjøleskapet, de holdes kalde nok på kjøkkenbenken over natta!!! Brr.... det er kaldt på kjøkkkenet om morran!!! ;-)

Så skal de skjæres opp i 3-4 mm tykke biter og legges på en bakepapirkledd stekeplate, og stekes i ovnen på 200 grader, til de har fin farge. Det går fort, og du kan ikke slippe øya av dem, for da blir de fort svidd!!! Selv pleier jeg steke dem litt forbi fin farge... filosofien er; bedre med litt for mye enn litt for lite stekt!!!

"Kluet" for å gå gode sjakkruter, ligger i all ventingen. Deigen må få tid til å smaksette seg. Så er det bare å fiske dem ut av ovnen, og håpe at det er noen igjen når du skal sjekke om de er avkjølt nok til å puttes i kakeboksen!!!



Lykke til og ENJOY!!!

24 kommentarer:

  1. Fillern...jeg har hverken foodprofessor eller kjøkkenmaskin stor nok...og jeg gidder faktisk ikke å lage i en haug med omganger. Hmmm...låne mammas kjøkkenmaskin tro? For de der så gode ut altså!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det trenger du ikke! Det har ikke jeg heller! Jeg brukte en bolle og en en gammel elektrisk visp! Venter på at de skal bli ferdige nå!! ;D Good jul!

      Slett
  2. De så veldig gode ut. Også så enkelt da:)
    Har "foodprofessor" så skal det gå riktig så bra, selv med bare èn arm i behold. Har dessverre fått en lei betennelse i venstre armen:(( Men med medisin og litt hvile blir den vel bra etterhvert. (håpehåpe)
    Tanja

    SvarSlett
  3. Så gøy at dere vil prøve! De blir knallgode, og varer ikke lenge. Går ann å lage uten "foodprofessor" også, men da må man bruke hendene... og det blir som dere skjønner mye søl!!! Og Tanja, med "foodprofessor" så går det fint selv med en fungerende arm.... for det er ikke veldig mye jobb når deigen er ferdig!!!

    Lykke til, begge to. Dere blir ikke å angre!
    *KLEM*

    SvarSlett
  4. ååå, disse skal jeg lage i helga :)
    det er så godt med sjakkruter, og supert å lage noe som jeg vet blir spist :)))
    takk for oppskriften, du skal få referat ;)

    nå skal mannen min og jeg hive oss rundt på ett lite hemmelig prosjekt, kommer innlegg om det på bloggen imårra ;)

    ha en super helg Siv, og mange klemmer <3

    SvarSlett
  5. Aina, lykke til med baksten! Men ikke snu ryggen til, for da er de borte!!! ;-)

    Dere får kose dere med prosjektet deres, og ha ei fortreffelig helg! Blir spennende lesning!!!

    Jeg håper helga blir langt bedre (humørmessig) enn uka har vært. Trenger nok bare litt ekstra søvn!

    Mange klemmer tilbake!!!

    SvarSlett
  6. Takk! Jeg er faktisk en gutt som skal overraske samboeren min gjennom 7 år med å bake julekaker. Og da skal jeg lage disse. Oppskriften din printes ut i dette sekund :)

    Da blir hun sikkert glad, tror du ikke det a?

    Tusen takk igjen :)

    SvarSlett
  7. Hei "anonym"!
    Skal du virkelig imponere, så er disse aldeles midt i blinken!!! ;-)

    Lykke til med baksten!!!
    Det kommer til å bli en strålende suksess...
    ... og så skårer du en mengde ekstra-poeng!!!

    God Jule Bakst!!

    SvarSlett
  8. Det var meg, anonym der oppe.. Merker jo at jeg er gutt, for de ble ikke så veldig fine - iallefall ikke sånn som dine. Og så vanskelig å skjære de jevnt da! Men jaja. Samboer ble imponert allikevel hun, og de smaker jo veldig godt da :)

    Takk for oppskriften!

    SvarSlett
  9. Så supert! Og klart hun ble imponert - husk; det spiller ingen rolle om de ble superfine eller ikke, det er tanken og smaken som teller!!!

    Veldig kjekt å kunne være til hjelp!
    ;-)

    SvarSlett
  10. Hei. Ny begynner i bakeverdenen prøvde å lage disse i fjor og har prøvd i år igjen. Gikk ikke så bra nå heller... Alt går greit til de sitter i ovnen, og da begynner de liksom å koke. De smelter helt og blir kjempestore og når de kommer ut av ovnen er de fulle av små hull og sprekker? Hva er det jeg gjør galt? De smaker helt perfekt, så det er tydelig noe jeg gjør. Deigen settes i kjøleskapet i fire timer, og de lange bitene sitter i kjøleskapet over natten og til langt på dag. De oppskårte skivene sitter til og med i kjøleskapet mellom de er skjært opp og de havner i ovnen. Og allikevel skjer dette... Det hører vel til i historien at jeg ikke har foodprofessor og prøver å lage dette i England så gode råd er ikke lette å finne! Hjelp!

    T

    SvarSlett
  11. Hmmm... dette var snodig T. Det er viktig at skivene blir veldig tynne. En annen ting er smøret. Finner du noe smør i England som ligner på ekte norsk meierismør? Hvis disse lages med margarin vil de koke, meierismør opptrer ganske annerledes. Tror ikke bruk av "foodprofessor" har noe å si. Min oldemor hadde nok heller ikke det... ;)

    Men når jeg tenker meg om så koker de vel på et vis når de stekes. Og de eser en god del ut, så jeg pleier å prøve å lage dem ganske små i utgangspunktet. Pass på at ovnen er skikkelig varm før du begynner å steke, det kan også være et godt råd.

    På den annen side; hvis de er gode spiller det vel ingen rolle om de ikke ser perfekte ut!

    Håper jeg får høre om du prøver igjen! :)

    SvarSlett
  12. Hei hei!
    Jeg har tenkt til å lage disse i år til jul! Jeg bor også i England, så de blir det spennede å se hvordan de blir siden T hadde litt problemer.
    Men jeg lurer på hvor lenge de varer? Hva tror du holdbarheten på disse er?

    Skal si ifra hvordan de blir når jeg har fått laget en batch! :)

    SvarSlett
  13. Denne oppskrifta prøvde eg denne veka og den falt ismak hos samboer. Tusen takk for at du deler :) Håper det er greit at eg har delt oppskrifta di vidare med å linke til bloggen din... Ha ei fin helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare moro om du deler oppskrifta! Den har virkelig vært en "hit" på statistikken i år. Og så bra at de falt i smak!!!

      Så det var ei over her som lurte på holdbarheten. De holder minst ett par tre måneder, vil jeg tro, hvis de ikke blir oppspist før den tid! Bare de oppbevares i kakeboks.

      Håper du også får ei fin helg! :)

      Slett
  14. Hei Siv Anita!

    Bloggen din har fanget vår oppmerksomhet på grunn av kvaliteten av oppskriftene. Vi ville bli glade hvis du ønsker å bli med i Alleoppskrifter.no, slik at vi kunne koble til den.

    Alleoppskrifter er en søkemotor som samler de beste norske matlaging nettsteder og blogger fra Internett.

    Flere hundre blogger er allerede registrert her og dra nytte av den trafikken vi sender til sine blogger og nettsteder.

    For å bli med Alleoppskrifter, bare gå til http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Ha en fin dag!

    Vennlig hilsen,
    Elin
    Alleoppskrifter.no

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig koselig med en sånn oppfordring, Elin, men dette er ikke egentlig en matblogg. Jeg bare deler noen få utvalgte og spesielle oppskrifter ett par ganger i året, så jeg lar de virkelige matbloggerne få stå for innholdet på nettsiden du representerer. Det er selvsagt hyggelig om dere linker hit til meg, hvis noen oppskrifter skulle være av interesse!
      Ha en super uke videre!

      Slett
  15. Det står 4 ss vaniljesukker. ( Feilskriving? ) Syntes det var veldig mykje....so eg brukte 4 ts :-)Laga deiga i går, so no skal eg steike dei :-) God jul! Mvh. Liv .

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Jeg bruker 4 ss, det har jeg alltid gjort, men smak og behag... 4 ts blir sikkert bra det også! :) Lykke til! Håper de blir gode :)

      Slett
  16. Disse ble ikke bra. Bare fettete og porøse. Det var bortkastede penger, gitt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hmmm... det har jeg aldri opplevd - og ikke fått tilbakemelding om at andre har opplevd før heller. Men det er kjempeviktig med all ventingen, som jeg nevner.
      Kjempedumt at du ikke fikk det til, jeg håper du finner en annen oppskrift som gir suksess, eller ikke gir opp og prøver igjen. Jeg laget disse før helga og de ble kjempegode, som vanlig.

      Slett
    2. Jeg ville jo ikke kommentert om jeg ikke hadde fulgt oppskriften. Det er nok for mye smør og sukker i oppskriften. Spørs vel hvordan man måler. Jeg bruker kjøkkenvekt ned til det minste gram, men om grammene her er tatt fra desilitermål blir det ofte feil.

      Slett
    3. Det er brukt gram på vekt.

      Takk for tilbakemeldingene, veldig trist at du ikke ble fornøyd.

      Lykke til hvis du prøver med en annen oppskrift, håper du får til gode kaker og blir fornøyd da.

      Slett
  17. Jeg må bare si at disse er kjempegode👍🏻 de er blitt en fast bakst til jul de siste årene, i år blir den tredje julen jeg skal bake de, og de blir alltid supergode.

    Tusen takk for ei super oppskrift! 🎅🏼🎄

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!